• 0

Studiekosten kind die al in loondienst is

Beste forumleden,

 

Mijn zoon staat sinds 2009 op de loonlijst van mijn bv, naast zijn hbo opleiding heeft hij sinds die tijd ongeveer 1 à 2 dagen per week in de zaak gewerkt. Hierbij verdiende hij altijd net onder de bijverdiengrens van €13.000. Studiekosten hebben wij nooit vanuit de zaak o.i.d. betaald.

 

Vanaf september gaat hij aan de universiteit Small Business & Entrepreneurship studeren. Hierbij gaat hij ook op kamers en zal hij daardoor wat minder uur in de zaak gaan werken. Nu blijf ik hem normaal gesproken gewoon hetzelfde salaris uitbetalen(hij heeft nog één jaar recht op een OV-kaart en moet dus onder de bijverdiengrens blijven). Van dit salaris kan hij dan de studie, huur etc. betalen.

 

Nu is mijn vraag of er een mogelijkheid is de studiekosten door de bv te laten betalen, in de personeelskosten op te nemen en deze als onbelaste vergoeding op zijn loonstrookje te zetten. Hij krijgt namelijk niet alle loonbelasting terug omdat hij belasting moet betalen over een spaarrekening die wij vroeger gedurende de jaren gevuld hebben.

 

Mocht dit mogelijk zijn, welke kosten kunnen wij hierin betrekken?:

- Collegegeld

- Boeken en overig materiaal

- Huur kamer

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

 

Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groeten,

Koen

 

Ps, ik heb op de volgende site iets gelezen over studiekosten opnemen in de personeelskosten:

http://www.onlineaccountantsmkb.nl/weblog/zet-studerende-kinderen-fiscaal-voordelig-op-de-loonlijst-van-je-bv-en-bespaar-op-studiekosten.html

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Buiten de verschrikkelijke taalfouten op de site van de gegeven link (geeft al weinig vertrouwen) ben ik het volstrekt oneens met de stelling dat de studie niet eens verband hoeft te houden met enig nut voor

de BV.

 

Saillant detail daarin is dat diezelfde site ook aangeeft dat de werkzaamheden van de kinderen geen onzakelijk hoge beloning mogen kennen. Ze erkennen dus dat er voor de aftrekbaarheid van een salaris een relatie is tussen het werk en de beloning. Deze laatste dient zakelijk te zijn.

 

En vervolgens gaan ze over de aftrekbaarheid van studiekosten volledig voorbij aan de zakelijkheid van de studie. Zakelijk als in "wat is het nut voor de BV om deze kosten te betalen?"

 

Zeker omdat het je zoon is, is het van belang dat de zakelijkheid van zijn studiekosten evident is. De BV moet er een toekomstig nut van hebben. Is daar geen sprake van dan kun je erop rekenen dat de fiscus bij een controle het standpunt inneemt dat de betaling van de studiekosten door de BV gedaan is met het oogmerk de DGA (jou) te bevoordelen. Jij hebt als DGA dan immers minder kosten aan zijn studie wat in beginsel een privé last is voor jou.

 

Anders gezegd: je loopt het risico dat de studiekosten die de BV betaalt, aangemerkt worden als verkapt dividend aan jou en dus belast worden met 25% in Box 2 IB waarbij uitgegaan wordt van het netto bedrag zodat de netto studiekosten eerst gebruteerd worden voordat er 25% belasting geheven wordt.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Hartelijk dank voor jouw reactie.

 

Ik ben het met je eens voor wat betreft de website, maar dit was het enige wat ik kon vinden.

 

Begin dit jaar heeft hij een taalcursus t.b.v. de bv gevolgd, de kosten hiervan hebben wij betaald met de bv. Het betrof een cursus in het buitenland waarvan het collegegeld ongeveer €9.000 bedroeg. Hiervan hebben wij rond de 15/20% eigen bijdrage van zijn loon ingehouden om het geheel 'reëel' te houden.

 

Ik was eigenlijk van plan de eerder genoemde studiekosten(die bedragen trouwens €2.800) voor de universiteit op dezelfde manier te regelen. Het is mijns inziens wel aannemelijk te maken dat hij die studie goed kan gebruiken in zijn (eventuele) toekomst in mijn bedrijf. Ben jij het hiermee eens of niet?

 

En wat vind jij van bovengenoemde constructie?

 

Ik ben wederom benieuwd naar jouw reactie!

 

Met vriendelijke groeten,

Koen

Link naar reactie
  • 0

Mij is niets gevraagd natuurlijk, maar toch bij deze mijn visie op dit onderwerp:

 

Zoals je zelf begrijpt ligt dit ‘gevoelig’. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat alle DGA’s in het land de opleidingen van hun kinderen ten laste van de VPB gaan brengen (ook hebben de kinderen bijbaantjes in desbetreffende BV’s).

 

Dus zou je mijns inziens hele goede onderbouwingen moeten kunnen laten zien m.b.t. waarom de studiekosten essentieel zijn voor de BV. Anders denk ik dat het privébelang van deze (vrij persoonlijke) uitgaven tot een hoop gedoe kunnen leiden.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Koen

 

Ik werd door een mede-mod geattendeerd op enige onwaarheden in je verhaal >;(. Het gaat in elk geval niet om jouw BV. De zoon in kwestie ben jij of het is een vraagstuk uit je studie accountancy of beide.

 

In alle gevallen is HL niet bestemd voor je vraag. We zijn een serieus forum voor ondernemers en aangezien je je vraag vermomd hebt, lijkt me dat je daarvan op de hoogte was en probeerde je deze casus toch onder de radar op HL beantwoord te krijgen.

 

Dit topic gaat dus op slot.

 

Groet

Joost

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.