• 0

Vestiging NL verplicht voor BTW nummer?

Hoi,

 

Na 2 maal met de KvK en 2 maal met de belastingdienst gesproken te hebben, ben ik behoorlijk in de war. Ik heb een aantal tegenstrijdige meldingen gekregen, word echter morgen door een "specialist" van de belastingdienst gebeld die me meer kan vertellen. Om me daar goed op voor te bereiden, zou ik heel graag input van jullie kant krijgen (zodat ik morgen de juiste vragen kan stellen).

 

De situatie is als volgt:

We zijn een Duits IT bedrijf, met vestiging in Duitsland. We verkopen echter veel van onze diensten in Nederland, zowel aan particulieren als aan bedrijven. Alle particulieren betalen de Duitse BTW (Mehrwertsteuer) van 19%. Alle zakelijke klanten krijgen van ons een rekening zonder BTW (want: intracommunautaire levering).

 

Bij het bestellen gaat aan de kant van de klant echter soms iets mis, in de zin dat de bedrijfsinformatie niet volledig of onjuist wordt ingevuld. Wij doen een automatische check via de Europese databank en stellen alleen een rekening zonder BTW op als die gegevens overeenkomen met de opgegeven gegevens van de klant: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vatResponse.html?locale=nl

 

Bij bedragen onder de 50 euro kan de klant echter de BTW niet in Duitsland terugvragen, wat uiteraard vervelend is. Bovendien is het voor de klant makkelijker als hij/zij de BTW in Nederland kan terugvragen. Om die reden zouden we graag over een Nederlands BTW nummer beschikken, om rekeningen aan onze zakelijke klanten met een Nederlands BTW nummer te kunnen sturen.

 

Volgens de KvK kunnen we ons daar inschrijven, zonder een Nederlandse vestiging te hebben: http://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/moet-ik-mijn-bedrijf-inschrijven/inschrijven-buitenlandse-bedrijven/ De medewerkers van de KvK wisten me echter niet met zekerheid te zeggen of we vervolgens een BTW nummer toegewezen zouden krijgen.

 

Ik was altijd in de veronderstelling dat een onderneming belasting afdraagt in het land waar de economische activiteit plaatsvindt, in dit geval zou dat in Duitsland zijn. Hier had de medewerker van de belastingdienst echter geen antwoord op. Zij gaf in eerste instantie aan dat we zonder meer een Nederlands BTW nummer (zonder vestiging in NL) konden krijgen, krabbelde later echter terug.

 

Indien iemand me op het juiste spoor kan brengen, heel graag!

 

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46751-vestiging-nl-verplicht-voor-btw-nummer/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Inschrijving bij de KvK zegt in ieder geval helemaal niets over wel of geen btw plicht, vaak is het wel zo als je ingeschreven bent maar zeker geen 100% zekerheid andersom geld ook.. je hoeft je als je NL btw ondernemer bent helemaal niet altijd in te schrijven bij de kvk. de criteria lijken hier en daar op elkaar maar worden los van elkaar gewogen en beoordeeld.

 

Met de kvk praten over btw vraagstukken is net zoiets als bij de slager vragen wat nou lekker en gezond brood is.. hij zal het vast weten, maar de bakker heeft er meer verstand van :) tenzij je bij de KVK gesproken hebt met een belastingspecialist, maar goed dan had je vermoedelijk geen tegenstrijdige berichten gehad. Zelfde geld een beetje voor de 1e lijn belastingtelefoon, in hoofdzaak call centermedewerkers met een korte training en een groot bak scripts en protocollen waar ze de antwoorden uit kunnen vissen. Dat gaat prima als je wilt weten of je aangifte op tijd was of niet. Of hoe hoog de zelfstandigenaftrek in 2014 is.. en ook globaal onderscheid tussen 6% 21% of verlegde btw. maar bij iets meer complexere vragen houd het heel snel op..

 

Je spreekt over IT bedrijf dat is een vrij ruim begrip.. dat maakt het al lastig De btw kent voor die sector al verschillende regelingen, beter gezegd heel veel bedrijven benoemen zich met de algemene term "IT bedrijf" maar kunnen op basis van hun specifieke diensten of producten voor de BTW toch toebedeeld worden aan een andere sector/ productgroep voor de btw.

 

Het is dus voor ons erg lastig om een oordeel te geven wat het gaat worden. Zeker met een gesprek met een specialist van de belastingdienst voor de deur.. zou ik daar gewoon op wachten Ik heb zelf goede ervaring met mensen uit de 2e lijn bij de belastingdienst, dit zijn altijd zeer kundige mensen. Al moet je altijd wel in je achterhoofd houden dat ze natuurlijk makkelijk voor eigen parochie preken, al zal dit bij een btw vraagstuk niet snel aan de orde zijn

 

Als jullie diensten onder Elektronische diensten vallen zou ik in dat geval me vooral voorbereiden op de wijzigingen die daarin gaan optreden.. per 1 januari 2015 want dat zou het probleem wel eens kunnen oplossen dan.. zonde om dan nu een hoop energie te steken in wel of geen NL btw nummer als de regelgeving het binnen een paar maanden vanzelf oplost.

 

 

Verder snap ik je opmerking over de 50 euro niet.. die 50 eruo is een jaarlimiet en geen limiet per bestelling. Ik mag toch hopen dat jullie niet heel circus van en 2e btw aangifte met alle bijhorende verplichtinge aan het optuigen zijn voor die paar keer per jaar dat een NL ondernemer zijn gegevens niet helemaal juist invult en daardoor een tientje btw aftrek misloopt. De extra administratieve lasten voor jou lijken me dan niet op te wegen tegen het btw probleempje voor die incidentele klanten..

 

 

 

 

  • 0

Hoi Roel,

 

bedankt voor je vlotte en uitvoerige reactie! We vallen inderdaad onder elektronische diensten. We voeren daartoe een mini one stop shop oplossing in, dat betekent echter nog steeds dat ondernemers uit Nederland geen BTW in Nederland terug kunnen vorderen. Daartoe zouden we een Nederlands BTW nummer moeten hebben. Of mis ik hier misschien iets?

 

Indien we geen Nederlandse vestiging nodig zouden hebben, zal het zich voor ons lonen dit onze klanten aan te bieden. Indien we bijvoorbeeld wel een vaste inrichting in Nederland zouden moeten hebben, volgens de definitie van de belastingdienst, zou dat niet uit kunnen: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/begrippen/v/vaste_inrichting

 

 

  • 0

Alle zakelijke klanten krijgen van ons een rekening zonder BTW (want: intracommunautaire levering).

 

en

 

We voeren daartoe een mini one stop shop oplossing in, dat betekent echter nog steeds dat ondernemers uit Nederland geen BTW in Nederland terug kunnen vorderen. Daartoe zouden we een Nederlands BTW nummer moeten hebben. Of mis ik hier misschien iets?

 

Wat valt er dan nog voor Nederlandse ondernemers terug te vorderen?

En waarom zou je dan een Nederlands BTW nummer nodig hebben?

maakeenstart.nl

  • 0

Hoi, we hebben te vaak dat zakelijke klanten een fout maken in ons bestelproces, waardoor automatisch een rekening met BTW wordt aangemaakt. Het gaat ons erom die klanten het leven makkelijker te maken, door ze de mogelijkheid te bieden de BTW in eigen land terug te vorderen (ipv in Duitsland, waar bovendien een ondergrens van 50 euro geldt).

  • 0

Naast de eventuele kosten die je als onderneming in Nederland zou maken (registratie, vestiging, BD etc.) en alle rompslomp er om heen zou je misschien kunnen opteren om alle buitenlandse (Nederlandse) facturen extra te controleren. De facturen die door het systeem incl. BTW worden berekend met de klant overleggen.

 

Dan werk je ook vanuit een serviceoogpunt, maar mijn inziens zonder veel risico's en gedoe.

 

Een kostenafweging maken dus...

maakeenstart.nl

  • 0

Of als de klant achteraf een correct btw-nummer doorgeeft, de factuur corrigeren.

 

Overigens vindt de teruggaaf van buitenlandse btw inmiddels via de eigen belastingdienst plaats, die het verzoek dan doorleidt naar de betreffende buitenlandse belastingdienst. Er moet dan nog steeds aan de regels van die betreffende buitenlandse belastingdienst worden voldaan, maar rechtstreeks contact is niet meer nodig, dan kan via 1 loket.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    8 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.