Na 2 maal met de KvK en 2 maal met de belastingdienst gesproken te hebben, ben ik behoorlijk in de war. Ik heb een aantal tegenstrijdige meldingen gekregen, word echter morgen door een "specialist" van de belastingdienst gebeld die me meer kan vertellen. Om me daar goed op voor te bereiden, zou ik heel graag input van jullie kant krijgen (zodat ik morgen de juiste vragen kan stellen).
De situatie is als volgt:
We zijn een Duits IT bedrijf, met vestiging in Duitsland. We verkopen echter veel van onze diensten in Nederland, zowel aan particulieren als aan bedrijven. Alle particulieren betalen de Duitse BTW (Mehrwertsteuer) van 19%. Alle zakelijke klanten krijgen van ons een rekening zonder BTW (want: intracommunautaire levering).
Bij het bestellen gaat aan de kant van de klant echter soms iets mis, in de zin dat de bedrijfsinformatie niet volledig of onjuist wordt ingevuld. Wij doen een automatische check via de Europese databank en stellen alleen een rekening zonder BTW op als die gegevens overeenkomen met de opgegeven gegevens van de klant: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vatResponse.html?locale=nl
Bij bedragen onder de 50 euro kan de klant echter de BTW niet in Duitsland terugvragen, wat uiteraard vervelend is. Bovendien is het voor de klant makkelijker als hij/zij de BTW in Nederland kan terugvragen. Om die reden zouden we graag over een Nederlands BTW nummer beschikken, om rekeningen aan onze zakelijke klanten met een Nederlands BTW nummer te kunnen sturen.
Ik was altijd in de veronderstelling dat een onderneming belasting afdraagt in het land waar de economische activiteit plaatsvindt, in dit geval zou dat in Duitsland zijn. Hier had de medewerker van de belastingdienst echter geen antwoord op. Zij gaf in eerste instantie aan dat we zonder meer een Nederlands BTW nummer (zonder vestiging in NL) konden krijgen, krabbelde later echter terug.
Indien iemand me op het juiste spoor kan brengen, heel graag!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Jeroen_DE
Jeroen_DE
Hoi,
Na 2 maal met de KvK en 2 maal met de belastingdienst gesproken te hebben, ben ik behoorlijk in de war. Ik heb een aantal tegenstrijdige meldingen gekregen, word echter morgen door een "specialist" van de belastingdienst gebeld die me meer kan vertellen. Om me daar goed op voor te bereiden, zou ik heel graag input van jullie kant krijgen (zodat ik morgen de juiste vragen kan stellen).
De situatie is als volgt:
We zijn een Duits IT bedrijf, met vestiging in Duitsland. We verkopen echter veel van onze diensten in Nederland, zowel aan particulieren als aan bedrijven. Alle particulieren betalen de Duitse BTW (Mehrwertsteuer) van 19%. Alle zakelijke klanten krijgen van ons een rekening zonder BTW (want: intracommunautaire levering).
Bij het bestellen gaat aan de kant van de klant echter soms iets mis, in de zin dat de bedrijfsinformatie niet volledig of onjuist wordt ingevuld. Wij doen een automatische check via de Europese databank en stellen alleen een rekening zonder BTW op als die gegevens overeenkomen met de opgegeven gegevens van de klant: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vatResponse.html?locale=nl
Bij bedragen onder de 50 euro kan de klant echter de BTW niet in Duitsland terugvragen, wat uiteraard vervelend is. Bovendien is het voor de klant makkelijker als hij/zij de BTW in Nederland kan terugvragen. Om die reden zouden we graag over een Nederlands BTW nummer beschikken, om rekeningen aan onze zakelijke klanten met een Nederlands BTW nummer te kunnen sturen.
Volgens de KvK kunnen we ons daar inschrijven, zonder een Nederlandse vestiging te hebben: http://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/moet-ik-mijn-bedrijf-inschrijven/inschrijven-buitenlandse-bedrijven/ De medewerkers van de KvK wisten me echter niet met zekerheid te zeggen of we vervolgens een BTW nummer toegewezen zouden krijgen.
Ik was altijd in de veronderstelling dat een onderneming belasting afdraagt in het land waar de economische activiteit plaatsvindt, in dit geval zou dat in Duitsland zijn. Hier had de medewerker van de belastingdienst echter geen antwoord op. Zij gaf in eerste instantie aan dat we zonder meer een Nederlands BTW nummer (zonder vestiging in NL) konden krijgen, krabbelde later echter terug.
Indien iemand me op het juiste spoor kan brengen, heel graag!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46751-vestiging-nl-verplicht-voor-btw-nummer/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag