• 0

Werkelijke bijtelling gebruikte importauto

Hallo allemaal,

 

Ik zit al een tijdje met een vraag te worsten m.b.t. werkelijke bijtelling. Ik wil, ter vervanging van mijn privé auto, nu graag het grotere broertje van mijn huidige auto kopen (van Audi TTS naar Audi R8).

 

Nu was het plan om er één uit Duitsland te halen en deze gewoon privé aan te schaffen. De kosten voor aanschaf liggen in Duitsland rond de 50.000 - 55.000 euro en dan komt er nog een kleine 7.000 euro aan BPM en BTW bij. (Bouwjaar 11/2007).

 

De nieuwprijs van deze auto is een kleine €200.000 euro (afgerond voor het gemak). Het is uiteraard een 25% bijtelling auto en de bijtelling zou dus €50.000 euro per jaar worden. Dat bedrag is natuurlijk totaal niet in verhouding met het privé rijden van de auto.

 

Nu hoorde ik van mijn buurman die in het wagenpark beheer zit dat je bijtelling over werkelijke kosten mag rekenen (bedrijf is een VOF).

 

Omdat de auto uit Duitsland komt verwacht ik er de komende 1,5 - 2 jaar dat ik er in wil rijden weinig af te schrijven. Ik verwacht een €5000,- al maximale afschrijving over 2 jaar.

 

Aan verzekering ben ik ongeveer €2100 per jaar kwijt

Aan onderhoud verwacht ik een €3500 per jaar kwijt te zijn

Brandstof ongeveer €3500 per jaar (ik rij niet heel veel)

 

Dan kom ik uit op een bedrag van €11.600 euro aan werkelijke kosten per jaar. Dat is natuurlijk een koopje aangezien ik de auto van de winst kan halen, alle kosten dan bruto zijn en ik BTW kan terugkrijgen bij een BTW auto.

 

Hoe werkt deze bijtellingscalculatie dan precies

 

Wat moet ik dan precies bij mijn inkomen tellen:

- 25% van €11.600 = €2900

- of de volle €11.600

 

Ik las dat ik nog 1,5% aan btw moet bijtellen voor privé gebruik over de nieuwwaarde? Dus dat is dan nog een €3000,- per jaar. Of gaat dat over de aanschafwaarde van de auto?

 

Dus zeg een €62.000 na import, dan kom ik op €930,- per jaar.

 

En hoe gaat dit als ik de overstap wil maken naar een B.V.? Kan ik dan nog van deze regeling gebruik maken, of moet ik de auto dan priv;e overnemen omdat je de volle 25% bijtelling over de nieuwwaarde gaat betalen.

 

Alvast bedankt!

 

Aanbevolen berichten

  • 0

Daarvoor is de etikettering voor de IB echter niet relevant. Btw en IB staan wat dat betreft totaal los van elkaar. Het wordt een ander verhaal als je het niet over een eenmanszaak, maar over een bv hebt. Hoe verhoudt zich in jouw situatie de aftrek van aanschaf-btw ten opzichte van het hoge forfait (2,7% vs 1,5%) de komende 5 (effectief ± 2) jaar?

 

Zelfde geldt voor liquiditeiten. Of de betaling nu van de rekening van de eenmanszaak komt of van een privérekening, is niet relevant. Ook als je de auto prive koopt, kun je hem toch vanaf de zakelijke rekening betalen (dat heet dan 'privé-onttrekking').

 

Welke aftrekpost? Die valt immers weg tegen de bijtelling?

 

KM-admin kan ook erg verstandig zijn voor de btw. Waarbij je (net als voor de 19ct/km aftrek in de IB) een heel eind komt met begin- en eindstand van het kalenderjaar en een opsomming van zoveel mogelijk zakelijke ritten.

 

Ik ben nogal zuinig ingesteld. Waarom heb je 2 zakelijke auto's nodig (en hoe verwerk je de correcties voor die elektrische auto)?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

  • 0

Het kan aan mij liggen, maar ik begrijp eerlijk gezegd de redenering van “het erg interessante van dat het een BTW-auto blijft” niet. Dat maakt namelijk helemaal niets uit wanneer de koper een onderneming is (althans een onderneming die verder met BTW belaste prestaties levert):

 

Stel dat het geen ‘BTW-auto’ is en TS wil daar (over X aantal jaren) 10.000,- voor vangen. Dan vraagt hij daar gewoon 10.000 voor en de koper betaalt 10.000,- euro.

 

Stel dat het wel een ‘BTW-auto’ is en TS wil daar 10.000,- voor vangen. Dan vraagt hij daar gewoon 12.100,- voor en draagt hij 2.100,- aan BTW af. De koper betaalt 12.100 aan TS en krijgt 2.100,- terug van de BTW.

 

Lood om oud ijzer. Maar misschien wordt hier iets anders mee bedoeld, dan kan ook. Ik krijg de indruk dat men allerlei slimmigheden ‘ruiken’ die er volgens velen niet zullen zijn.

 

Overigens is het juist voor niet-ondernemers (particulieren dus) niet interessant wanneer het een ‘BTW-auto’ zou zijn, want zij krijgen de BTW uiteraard niet terug en betalen zodoende (netto) 21% meer.

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    7 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.