Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
JohnJoghems
JohnJoghems
Mijn bedrijf(bv) zat in een gebouw/bedrijfspand(prive eigendom).
Toen bedrijf inkromp is een -deel- van de ruimte aan derden verhuurd.
Toen bedrijf(bv) in 2012 failliet ging, heb ik getracht groter deel gebouw te verhuren.
Bedrijfspand is in delen in 1990-2010 gebouwd en had totaal 3,4M als stichtingskosten.
Bank ging afgelopen jaren moeilijk doen over de hypotheek omdat een betalingsachterstand ontstond.
Pand is momenteel voor ca. 50% verhuurd.
Pand ziet er goed/redelijk uit, dus geen verwaarlozing.
Met hangen/wurgen is de betalingsachterstand bank weggewerkt
maar het cynische resultaat is dat restant hypotheek (2.3M) nu dusdanig is,
dat bank eigenlijk geen risico meer loopt. (pand is in 2013 gehertaxeerd op 2.4M)
Mijn bedrijfsactiviteit is nu dus -noodgewongen- verhuur van kantoorruimte en -delen- bedrijfspand
en verhuur loopt vandaag moeizaam.
Daarbij ook veel incasso perikelen met bestaande huurders.
Mijn hypotheek bestaat uit enkele leningsdelen welke gemiddeld 5% rente hebben.
Die rente kan ik uit de huuropbrengsten ophoesten.
Maar bank verlangt ook aflossing.
Bank heeft inmiddels hypotheek opgezegd
en kondigt aan dat ik moet herfinancieren en/of onderhands verkopen
omdat anders veiling dit najaar kan volgen.
Bank verplicht me dat huurbetalingen op haar bankreknr. geschieden.
Bank heeft afgelopen maand een saldodrempel (20K) ingesteld op mijn rekening courant,
zodat ik -ondanks dat ik een positief saldo heb- geen betalingen meer kan doen.
(BTW-afdracht en betaling servicekosten geeft dus problemen)
Bank meent dit te rechtvaardigheden door te stellen dat dit een buffer is voor de komende kwartaalbetalingen.
Vastgoed markt is momenteel lastig
In een 'normale' situatie was pand waarschijnlijk iets in waarde gestegen tov stichtingskosten
en had ik nu een pand met bv waarde 3,7M en schuld 2,3M
maar vandaag dreigt dus dat pand geveild gaat worden voor -wellicht- belachelijk laag bedrag,
zodat ik dan met schuld blijf zitten en dat ik prive-woning ook kwijt raak.
Jullie kunnen zich vast voorstellen wat dit aan stress en andere bijverschijnselen geeft
en ik zie dus even niet meer de scherpe/logische lijnen.
Wie kan zijn licht hierop laten schijnen ?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46930-bedrijfspand-in-zwaar-weer/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
21 antwoorden op deze vraag