• 0

ZZP'er verhuist naar Antwerpen

Dag allen,

 

Ik ben freelance tekstschrijver, ik heb een eenmanszaak.

 

Nu verhuis ik eind dit jaar naar Antwerpen. Wat moet ik nu doen, een nieuw bedrijf starten in België? Of zijn we inmiddels zo één in de EU dat dat niet hoeft? En als ik daar een nieuw bedrijf start, wat doe ik dan met mijn Nederlandse eenmanszaak? (Tijdelijk) opdoeken?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi, welkom op Higherlevel!

 

Het korte antwoord: Nee, de U van EU staat nog steeds voor Uh?

 

Belastingtechnisch (en ook in het echt) woon je niet meer in Nederland vanaf het moment dat je je in België inschrijft en val je dus ook niet meer onder de Nederlandse belastingregels. Je NL'se eenmanszaak wordt opgeheven, omdat de wet dat zo zegt. Mocht je in je eenmanszaak nog 'stille reserves' hebben (zie je niet gauw bij een tekstschrijver maar je weet maar nooit), dan wordt daar nog over afgerekend.

 

In Belgie wordt je dan een Belgische eenmanszaak. Of misschien wil je het daar wel in een andere rechtsvorm gieten, dat mag je begint daar helemaal van nul. Je wordt in België belastingplichtig voor de inkomstenbelasting, EN voor de omzetbelasting. Die omzetbelasting werkt in principe in de hele EU hetzelfde want het valt allemaal onder dezelfde richtlijn, maar ga er toch maar niet van uit.

 

 

Je hebt het over "tijdelijk", verwacht je binnen afzienbare tijd weer terug te komen?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dag allen,

 

Ik ben freelance tekstschrijver, ik heb een eenmanszaak.

 

Nu verhuis ik eind dit jaar naar Antwerpen. Wat moet ik nu doen, een nieuw bedrijf starten in België? Of zijn we inmiddels zo één in de EU dat dat niet hoeft? En als ik daar een nieuw bedrijf start, wat doe ik dan met mijn Nederlandse eenmanszaak? (Tijdelijk) opdoeken?

 

Alvast bedankt!

 

Nee hoor, je kunt je eenmanszaak (ingeschreven in de KvK) gewoon aanhouden in Nederland en je IB en alles betalen in Nederland.

Je werkzaamheden moeten dan wel gedeeltelijk in NL plaats vinden ( bezoeken opdrachtgevers enz. Enz.).

Je moet dan wel een inschrijvingsadres hebben voor je zaak in Nederland, bijvoorbeeld een business-Centre. Als je dat interesseert...ik ken er een voor 39 per maand.

Wel je zaak verhuizen voor je emigreert!

Bovendien is een eenmanszaak starten in België niet zo eentweedrie geregeld als in Nederland, bovendien is de belastingdruk hoger.

Als je wilt kun je me een pb sturen, ik woon al sinds 2000 in Vlaanderen met bedrijven in NL en in België.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi, welkom op Higherlevel!

 

Het korte antwoord: Nee, de U van EU staat nog steeds voor Uh?

 

Belastingtechnisch (en ook in het echt) woon je niet meer in Nederland vanaf het moment dat je je in België inschrijft en val je dus ook niet meer onder de Nederlandse belastingregels. Je NL'se eenmanszaak wordt opgeheven, omdat de wet dat zo zegt. Mocht je in je eenmanszaak nog 'stille reserves' hebben (zie je niet gauw bij een tekstschrijver maar je weet maar nooit), dan wordt daar nog over afgerekend.

 

In Belgie wordt je dan een Belgische eenmanszaak. Of misschien wil je het daar wel in een andere rechtsvorm gieten, dat mag je begint daar helemaal van nul. Je wordt in België belastingplichtig voor de inkomstenbelasting, EN voor de omzetbelasting. Die omzetbelasting werkt in principe in de hele EU hetzelfde want het valt allemaal onder dezelfde richtlijn, maar ga er toch maar niet van uit.

 

 

Je hebt het over "tijdelijk", verwacht je binnen afzienbare tijd weer terug te komen?

 

Kun je dat allemaal onderbouwen ?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

Wel erg uiteenlopende antwoorden :)

Dus in België wonen met een Nederlands bedrijf is een optie, maar een nieuw Belgisch bedrijf starten ook.

 

Stel dat ik een baan in loondienst vind in België, en nog freelance opdrachtgevers heb in Nederland, wat is dan het beste scenario?

Of als ik freelance opdrachtgevers heb in België + Nederland?

Of wat ook nog kan, een combinatie van beide scenario's!

 

Ik zei "tijdelijk opdoeken" omdat ik niet weet hoelang ik in België blijf. Misschien een jaar, misschien vijf... Dat maakt zeker wel wat uit voor het tijdelijk opdoeken?

 

Is het erg onconventioneel wat ik van plan ben? Ik kan er niet echt info over vinden.. Misschien het best naar een spreekuur van de KvK gaan?

Link naar reactie
  • 0

Ja nu zijn er weer andere obstakels, nog meer denkbeeldige situaties? ;D

Als je een baan vindt in België, dan zul je daar IB, of personenbelasting moeten betalen, dan heeft de eenmanszaak in NL ook weinig zin meer.

Voor je eenmanszaak maakt het niet uit of je ook Belgische opdrachtgevers hebt, werk je alléén maar in België dan wordt het een ander verhaal.

Link naar reactie
  • 0

Kun je dat allemaal onderbouwen ?

Ik dacht zelf aan artikel 4 AWR.

Waar iemand woont en waar een lichaam gevestigd is, wordt naar de omstandigheden beoordeeld.

Ik dacht ook aan de rechtszaken van een zekere Guus H die dacht dat hij in België woonde, of juist niet.

 

Waar ik nieuwsgierig naar ben: als jij in België woont, krijg jij dan op je Belgische adres een aangiftebrief van de Nederlandse Belastingdienst voor de winst uit je Nederlandse eenmanszaak? Dat zou ik namelijk kras vinden, maar de Belastingdienst rarely fails to amaze me. ;)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 1

Hallo allemaal,

Alle scenario's zijn mogelijk, met allemaal zo hun consequenties die je wel even van tevoren moet realiseren.

1. Je kan de NL emz aanhouden op een bepaald adres in Nederland, en tegenwoordig sinds kort, zelfs op een adres in België. Van belang is dat je de wzh op Nederlands grondgebied uitoefent. Je valt voor dit inkomen dan onder de Nederlandse IB en inderdaad je krijgt een brief van de Nederlandse belastingdienst op je Belgische adres (of niet als je aan de BD een ander postadres voor toezendingen hebt doorgegeven).

2. Je richt in BE een emz op en zo moeilijk is dat nu ook weer niet, echter moet er wel kennis bedrijfsbeheer via een diploma worden bewezen of via een EG verklaring waarbij je minimaal 3 jaar ondernemer moet zijn geweest of in een leidinggevende functie hebben gewerkt. Je betaald uiteraard belastingen in BE en ja die zijn hoger, maar je krijgt er ook meer voor terug. De Nederlander heeft een hoger netto loon, maar moet hiermee ook meer zelf bekostigen en krijgt veel minder "voordeeltjes".

3. Als je een NL emz hebt en in BE in loondienst gaat, wordt de belasting per land geheven, maar val je onder het sociaal zekerheidsstelsel in BE: over je hele wereld inkomen!!! Echter, werk je minimaal part-time in loondienst, betaal je sociale bijdragen in bijberoep, die dan een stuk lager liggen (maar ook geen opbouw van rechten).

4. En zo zijn er nog wel wat varianten. Wat voor jou het beste is, hangt compleet af van de hele situatie voor nu en in de toekomst.

 

Succes!

Mireille Coumans

 

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marcel,

 

Nee, integendeel. Een vaste inrichting impliceert dat er gewerkt wordt op deze inrichting. Een NL emz op een Belgisch adres, is puur en alleen een correspondentieadres. Er wordt gewerkt in NL. Dit kon in het verleden alleen maar voor kermisexploitanten, die dus geen vast adres in NL hadden. Nu zou je kunnen denken aan iemand die met zijn laptop of zo, altijd op locatie bij klanten aan het werk is en om een andere reden wel in NL werkt, maar geen vast adres heeft.

Het kan toch wel gevaarlijk zijn omdat de Belgische belasting wantrouwig kan worden en suggereert dat er wel op het Belgische woonadres gewerkt wordt voor de onderneming. Je moet het dus kunnen aantonen dat je wel degelijk op NL grondgebied werkt.

 

Groetjes,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marcel,

 

Nee, integendeel. Een vaste inrichting impliceert dat er gewerkt wordt op deze inrichting. Een NL emz op een Belgisch adres, is puur en alleen een correspondentieadres. Er wordt gewerkt in NL. Dit kon in het verleden alleen maar voor kermisexploitanten, die dus geen vast adres in NL hadden. Nu zou je kunnen denken aan iemand die met zijn laptop of zo, altijd op locatie bij klanten aan het werk is en om een andere reden wel in NL werkt, maar geen vast adres heeft.

Het kan toch wel gevaarlijk zijn omdat de Belgische belasting wantrouwig kan worden en suggereert dat er wel op het Belgische woonadres gewerkt wordt voor de onderneming. Je moet het dus kunnen aantonen dat je wel degelijk op NL grondgebied werkt.

 

Groetjes,

Mireille Coumans

 

Mireille, ik weet dat, door de instroom van oost-Europa, het niet zo maar wordt geaccepteerd, een NL eenmanszaak, door een niet NL woonachtige, zelfs een flex plek accepteert de NL belastingdienst niet meer zo.

Na een EMZ inschrijving NL, woonachtig in België krijgt men zelfs een bezoek van twee belastingmedewerkers met vragenlijst en al, en komen zelfs de werklocatie inspecteren.

Dus een eenmanszaakje met een postbus of een adres bij je NL boekhouder terwijl je in België woont, is verleden tijd.

Link naar reactie
  • 0

Kun je dat allemaal onderbouwen ?

Ik dacht zelf aan artikel 4 AWR.

Waar iemand woont en waar een lichaam gevestigd is, wordt naar de omstandigheden beoordeeld.

Ik dacht ook aan de rechtszaken van een zekere Guus H die dacht dat hij in België woonde, of juist niet.

 

Waar ik nieuwsgierig naar ben: als jij in België woont, krijg jij dan op je Belgische adres een aangiftebrief van de Nederlandse Belastingdienst voor de winst uit je Nederlandse eenmanszaak? Dat zou ik namelijk kras vinden, maar de Belastingdienst rarely fails to amaze me. ;)

 

Ja die krijg je, zelfs je BTW formulieren krijg je in België.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

Alle scenario's zijn mogelijk, met allemaal zo hun consequenties die je wel even van tevoren moet realiseren.

1. Je kan de NL emz aanhouden op een bepaald adres in Nederland, en tegenwoordig sinds kort, zelfs op een adres in België. Van belang is dat je de wzh op Nederlands grondgebied uitoefent. Je valt voor dit inkomen dan onder de Nederlandse IB en inderdaad je krijgt een brief van de Nederlandse belastingdienst op je Belgische adres (of niet als je aan de BD een ander postadres voor toezendingen hebt doorgegeven).

2. Je richt in BE een emz op en zo moeilijk is dat nu ook weer niet, echter moet er wel kennis bedrijfsbeheer via een diploma worden bewezen of via een EG verklaring waarbij je minimaal 3 jaar ondernemer moet zijn geweest of in een leidinggevende functie hebben gewerkt. Je betaald uiteraard belastingen in BE en ja die zijn hoger, maar je krijgt er ook meer voor terug. De Nederlander heeft een hoger netto loon, maar moet hiermee ook meer zelf bekostigen en krijgt veel minder "voordeeltjes".

3. Als je een NL emz hebt en in BE in loondienst gaat, wordt de belasting per land geheven, maar val je onder het sociaal zekerheidsstelsel in BE: over je hele wereld inkomen!!! Echter, werk je minimaal part-time in loondienst, betaal je sociale bijdragen in bijberoep, die dan een stuk lager liggen (maar ook geen opbouw van rechten).

4. En zo zijn er nog wel wat varianten. Wat voor jou het beste is, hangt compleet af van de hele situatie voor nu en in de toekomst.

 

Succes!

Mireille Coumans

 

 

Opportunistisch vraagje Mireille....is het waar dat de Belgische EMZ geen vermaledijde VAA kent over de bedrijfswagen ? Ik kan dat nergens vinden.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ron,

Nee, binnen de emz in België werkt dit anders. Eerst bepaal je percentueel het zakelijke gebruik van de auto, bijvoorbeeld door een KM registratie bij te houden, zeg 60%. In de fiscale aangifte is er van die 60% ingeboekte kosten, 75% aftrekbaar. Dit geldt dan ook voor alle autogerelateerde kosten en voor de niet aftrekbare btw hiervan.

De btw is voor een pw namelijk voor maximaal 50% aftrekbaar en de rest is dus niet aftrekbare btw. Stel je zakelijk gebruik is 60%, dan is de niet-aftrekbare btw: 60% - 50%= 10% en daarvan is dus 75% weer aftrekbaar als kosten, dat is dan 7,5%. Dit moet meteen al beperkt worden in de boeking en dus in de btw aangifte elk kwartaal.

 

Groetjes,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Beste iedereen,

 

Bedankt voor de reacties! Ik had even tijd nodig om alles te laten bezinken.

 

De KvK zegt (in een mail):

 

"Ondernemers die duurzaam werkzaamheden verrichten in Nederland kunnen zich inschrijven (of ingeschreven blijven) bij de Nederlandse Kamer van Koophandel. U heeft dan een onderneming zonder een feitelijk adres in Nederland."

 

 

De situatie is: ik ga sowieso in loondienst werken in België, parttime hopelijk. Vestig ik nu mijn eenmanszaak in BE of NL?

 

 

Als in NL:

- Bedrijf in Nederland inschrijven. MOET ik hier fysiek mijn werkzaamheden verrichten? Dat gaat niet lukken en is voor mij als tekstschrijver ook niet nodig.

 

Ron, je zegt: je bedrijf moet wel ingeschreven staan in Nederland. Kan dit gewoon op het adres van een familielid bvb? Maar kan ik me (als persoon) dan wel officieel inschrijven in België?

 

Mireille, jij had het ook over "werken op Nederlands grondgebied". Maar ik ben tekstschrijver, ik kan dus Nederlandse opdrachtgevers hebben zonder ooit in Nederland te komen. Wat betekent dat "Nederlands grondgebied" dan? Ik kan natuurlijk wel af en toe in Nederland komen werken/overleggen. Is dat voldoende? Hoe is dat te controleren?

 

- En: ik betaal dan in beide landen inkomstenbelasting. Loop ik niet het risico heel onvoordelig uit te zijn?

 

 

Als in BE:

- Dan start ik een nieuw bedrijf en doek ik mijn Nederlandse bedrijf op. Stel ik kom weer terug naar NL: kan ik het bedrijf heropstarten? Wat betekent dat voor toekomstige zelfstandigenaftrek etc?

 

 

Pff ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn. Zit al de hele ochtend te lezen hoe je een Belgisch bedrijf start etc...

Alvast bedankt!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Het is eigenlijk heel logisch en de wet is de wet: daar in het land waar je je inkomsten genereert, betaal je belasting. Is dat te controleren? Lang niet altijd en er zijn genoeg macro ondernemingen die hier leuke fiscale constructies voor bedenken, waar ook rechtszaken voor lopen. Wat moet jij doen? Waarom allerlei rare kronkels uithalen als dat voor jouw situatie misschien helemaal niet nodig is? Zoals gezegd, niet appels met peren vergelijken: de hoogte van de belastingen is niet de enige graadmeter. Het wordt een afwegen van plussen en minnen en aangezien ik je situatie niet ken, kan ik daar nu geen advies op maat voor geven.

 

Je betaald misschien in beide landen inkomstenbelasting, maar je betaald nooit dubbele belasting.

 

De regels van startersaftrek staan op de site van de BD: in de afgelopen 5 jaar minimaal 1 jaar geen onderneming gehad hebben en niet meer dan 2x de startersaftrek. De zelfstandigenaftrek krijg je altijd als je aan de voorwaarden voldoet.

 

Groetjes,

Mireille Coumans

 

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Goedendag,

 

Een bedrijf starten in Belgie is eenvoudig.

 

Je vraagt een EG verklaring bij de Nederlandse Kamer van Koophandel ( kosten € 80,- ) en je opent een bankrekening in Belgie.

 

Met deze 2 dingen ga je naar Xerius in Antwerpen of Turnhout en je kan je daar inschrijven.

 

Dit zijn op dit moment de 2 voorwaarden die Xerius stelt aan een inschrijving.

 

Die schrijven je in en kunnen je verder helpen aan een Belgische BtWnummer.

 

Ik heb mijn bedrijf in NL verkocht en ben recent in Belgie gestart.

 

Groet Robbin

Link naar reactie
  • 0

Ik zit in de positie dat ik terug ben uit de VS, logeer bij vrienden waar ik me niet kan inschrijven. Nu kan ik als zzp 'er een opdracht gaan doen in NL, terwijl ik woonruimte in Belgie heb gevonden. Dus inschrijven bij een business center zou optie zijn, maar die vragen zo maar 250 euro per maand. ik kan geen pm sturen Ron1. :)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.