• 0

Belastingdienst inconsequent?

Ik ben afgelopen jaar (2004) een eenmanszaak gestart en moet nu voor het eerst aangifte doen. (ik ben nog minderjarig overigens)

Nu kreeg ik vorige week mijn 'aangifte inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen, premie ziekenfondsverzekering, premie waz'. Dit was een heel boekwerkje met in het groot 2004 en daaronder een P erop.

Nu kreeg ik een paar dagen geleden een brief van de belastingdienst met mijn gebruikersnaam voor elektronische aangifte. Mijn wachtwoord moet ik nog krijgen, stond in de brief.

 

Nu vraag ik mij het volgende af: waarom krijg ik eerst een heel boekje dat ik in moet vullen, als het toch verplicht is om elektronisch aangifte te doen en ik dus niets aan het boekje heb!? Dit is erg verwarrend. Of zie ik iets verkeerds en moet ik het boekje wel invullen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

volgens mij moet je de aangifte zelf downloaden op www.belastingdienst.nl.

 

als je dit per se niet wilt, mag je het op papier invullen.

 

volgens mij zit er in dat boekje ook een formulier waarop je je wachtwoord invult en dat vervolgens moet opsturen.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Je ontvangt een P biljet en niet een O biljet. Ik denk dat de belastingdienst je dus niet als ondernemer ziet voor de inkomstenbelasting. Voor consumenten bestaat er geen verplichting om electronisch aangifte te doen (en zal die code misschien niet eens werken maar heb je een electronische handtekening nodig). Voor de omzetbelasting wel en die moet je vanaf 1 januari electronisch gaan doen en daarvoor heb je je wachtwoord ontvangen.

Link naar reactie
  • 0

Studentstart je moet voor het eerst aangifte doen voor de inkomstenbelasting en die ziet je niet als ondernemer. Je doet dus aangifte als particulier en krijgt dus het P(articulier) biljet. Als je deze electronisch wilt doen mag dat. Je kunt het programma downloaden van de site.

 

Omdat je (waarschijnlijk) wel aangifte moet doen als ondernemer voor de omzetbelasting (BTW) krijg je een loginnaam en wachtwoord om deze electronisch te doen. Deze aangifte is nl. wel verplicht om electronisch te doen.

 

De belastingdienst is dus niet inconsequent (maar wel wat onduidelijk)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog geen boekje gehad dit jaar, maar ook nog geen verzoek om het electronisch in te dienen.

 

Wachtwoord etc. heb ik ergens in het laatste kwartaal van 04 ontvangen, en daarvan al gebruik gemaakt voor de aangifte omzetbelasting van Q3... Ik vermoed dat iedereen die het 'O' boekje kreeg nu electronisch aangifte zal moeten doen, maar dat 'P' gewoon op papier blijft.

 

Overigens moet ik zeggen dat het electronisch aangeven van belastingen er handig werkt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.