Wij zijn een nieuwe website aan het opzetten waar leveranciers hun diensten en producten op kunnen promoten. De verkoop loopt via onze website, waarna wij de gerealiseerde omzet, verminderd met onze commissie aan de leverancier betalen. Alle verkoopprijzen en verzendkosten (indien van toepassing) zijn inclusief BTW.
Wij willen de administratie voor onze leveranciers verzorgen en geven er daarom de voorkeur aan om leveranciers via ons eigen systeem, met een creditfactuur uit te betalen (ofwel de inkoop min onze commissie te voldoen). Zodoende hoeft de leverancier zelf geen factuur op te maken voor geleverde producten en/of diensten en krijgt automatisch periodiek betaald en een creditfactuur toegestuurd. De procedure is dan alsvolgt:
- Een zakelijke of particuliere klant rekent een dienst of product af op onze website, altijd inclusief BTW.
- De leverancier ontvangt een emailbericht hiervan, zodat hij de levering in gang kan zetten.
- Met inachtneming van retouren/klachtenafhandeling etc. wachten wij minimaal 2 weken met betaling aan de leverancier, zodat wij eventuele terugbetalingen etc. direct kunnen verzorgen.
- Vervolgens draaien wij een creditfactuur uit met alle verkopen die voor de betreffende leverancier zijn gerealiseerd in een bepaalde periode en betalen het totaalbedrag aan deze leverancier.
Vragen zijn nu:
1. Kunnen de bedragen op de creditfacturen inclusief BTW zijn? Want daarmee leggen wij in feite een plicht bij de leverancier om deze BTW af te dragen. Dit laatste zou bij een debetfactuur inclusief BTW vanuit de leverancier natuurlijk niet anders zijn, behalve dan dat de leverancier zichzelf dan verplicht stelt om die omzetbelasting af te dragen i.p.v. wij.
2. Worden leveranciers hier überhaupt wel blij van? Of zouden zij liever zelf een (debet) factuur uit willen sturen? Zijn er meer bedrijven die op deze manier werken? Heeft iemand hier wellicht ervaring mee?
Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen, ervaringen, adviezen en reacties!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
EmielM
EmielM
Hallo,
Wij zijn een nieuwe website aan het opzetten waar leveranciers hun diensten en producten op kunnen promoten. De verkoop loopt via onze website, waarna wij de gerealiseerde omzet, verminderd met onze commissie aan de leverancier betalen. Alle verkoopprijzen en verzendkosten (indien van toepassing) zijn inclusief BTW.
Wij willen de administratie voor onze leveranciers verzorgen en geven er daarom de voorkeur aan om leveranciers via ons eigen systeem, met een creditfactuur uit te betalen (ofwel de inkoop min onze commissie te voldoen). Zodoende hoeft de leverancier zelf geen factuur op te maken voor geleverde producten en/of diensten en krijgt automatisch periodiek betaald en een creditfactuur toegestuurd. De procedure is dan alsvolgt:
- Een zakelijke of particuliere klant rekent een dienst of product af op onze website, altijd inclusief BTW.
- De leverancier ontvangt een emailbericht hiervan, zodat hij de levering in gang kan zetten.
- Met inachtneming van retouren/klachtenafhandeling etc. wachten wij minimaal 2 weken met betaling aan de leverancier, zodat wij eventuele terugbetalingen etc. direct kunnen verzorgen.
- Vervolgens draaien wij een creditfactuur uit met alle verkopen die voor de betreffende leverancier zijn gerealiseerd in een bepaalde periode en betalen het totaalbedrag aan deze leverancier.
Vragen zijn nu:
1. Kunnen de bedragen op de creditfacturen inclusief BTW zijn? Want daarmee leggen wij in feite een plicht bij de leverancier om deze BTW af te dragen. Dit laatste zou bij een debetfactuur inclusief BTW vanuit de leverancier natuurlijk niet anders zijn, behalve dan dat de leverancier zichzelf dan verplicht stelt om die omzetbelasting af te dragen i.p.v. wij.
2. Worden leveranciers hier überhaupt wel blij van? Of zouden zij liever zelf een (debet) factuur uit willen sturen? Zijn er meer bedrijven die op deze manier werken? Heeft iemand hier wellicht ervaring mee?
Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen, ervaringen, adviezen en reacties!
Bij voorbaat dank voor jullie hulp!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/47017-vergoeding-inkoop-via-creditfactuur/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
11 antwoorden op deze vraag