• 0

Patstelling tussen bestuurders en aandeelhouders in BV

Beste Lezers,

 

Hopelijk kan iemand mij een goed advies geven over de volgende kwestie.

 

In 2013 zijn mijn compagnon en ik met een idee voor een internetbedrijf een samenwerking aangegaan met een bedrijf met programmeurs (3 programmeurs).

Hiervoor hebben mijn compagnon en ik een gezamelijke holding opgericht waarmee we voor 50% deelnemen in een werkmaatschappij. Noem het bedrijf FUTURE. Het bedrijf met programmeurs neemt eveneens met een holding voor 50% deel in FUTURE. Mijn compagnon en ik zijn bestuurders van FUTURE.

 

Het afgelopen jaar hebben beide bedrijven flink geinvesteerd om een website en systeem te bouwen. Helaas ging de samenwerking niet van een leien dakje. Het was altijd trekken en duwen aan de kant van de programmeurs om ze hun werk te laten doen. De gemaakte afspraak was als volgt: Mijn compagnon en ik zouden FUTURE gaan leiden en het gehele voortraject (marketing, businessplannen, investeerders zoeken etc) uitvoeren en de programmeurs zouden het systeem leveren. De investeringen die gedaan zijn zijn uitgegeven aan ontwikkeling van de buitenkant van de website (front end development) bij een derde partij.

 

Nu is er echter hommeles ontstaan aan de kant van deze programmeurs, zij hebben ruzie in hun eigen bedrijf gekregen, zij willen door met 2 personen en 1 compagnon lozen. Zij willen tevens stoppen met de deelname in FUTURE. Nu proberen de 2 overgebleven programmeurs hun aandelen pakket in FUTURE te verkopen aan de programmeur die ze proberen te lozen. Echter is er in FUTURE nog nooit een euro omzet gedraaid alleen zo'n 60.000 euro aan kosten. De 2 overgebleven programmeurs moeten dus 1 programmeur uitkopen (uit hun eigen business) en hiervoor een bedrag betalen. Nu proberen zij hun aandelenpakketje in FUTURE dus te verkopen aan de programmeur die eruit moet. Hiervoor willen zij de helft (30.000) van het geïnvesteerde bedrag vragen en dit verrekenen met de uitkoopprijs. Volgens de statuten zijn deze programmeurs verplicht hun aandelen eerst aan ons aan te bieden, dit hebben zij ook gedaan echter tegen een belachelijke waardering. Wij hebben dit geweigerd. Nu proberen ze een hoog bedrag te vangen bij deze overgebleven programmeur. Echter heeft deze bij ons aangegeven er nu totaal geen interesse in te hebben omdat zijn hoofd ergens anders bij staat (juridische geschil oplossen m.b.t. verkoop aandelen van zijn eigen bedrijf)

 

Mijn compagnon en ik zijn niet geïnteresseerd om veel geld voor deze aandelen neer te leggen aangezien er alleen maar kosten gemaakt zijn in deze BV. Echter is de BV FUTURE wel eigenaar van al hetgene dat ontworpen is. Zo maar stoppen zou dus zonde zijn. Voor ons heeft het gene wat ontworpen is wel een zekere waarde maar dit is niet hetzelfde als zij ervoor vragen. Wat ons dwars zit is dat de partij (de programmeurs) die de stekker eruit trok een systeem zou afmaken, dat gebeurt niet en nu vragen zij nog een flink bedrag ook terwijl mijn compagnon en ik met een probleem zitten.

 

Mijn vraag aan jullie is, hoe kan ik dit het beste aanpakken. Ik wil niet zomaar doorgaan in een nieuw bedrijf met het gene wat ontworpen is. Omdat ik geen toekomstige claims e.d. wil. Doorgaan met deze programmeurs is ook geen optie aangezien ik ze niet (meer) vertrouw en de samenwerking nooit goed verlopen is. Nogmaals mijn compagnon en ik zijn bestuurders (50% aandelen,) deze andere partij alleen aandeelhouders . Kunnen wij onze positie als bestuurder benutten om beweging in deze patstelling te krijgen?

 

Alvast veel dank voor de moeite en ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties, mochten jullie nog vragen hebben dan kan ik deze uiteraard toelichten.

 

Groet, Max

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dit is altijd allereerst een kwestie van uit (laten) zoeken welke ruimte de statuten bieden.

 

Als bestuurder kun je aandeelhouders niet dwingen, maar in de gegeven omstandigheden kun je wellicht wel de andere aandeelhouder dwingen tot verkoop tegen een reële waarde.

Gezien wat er geïnvesteerd is, lijkt het zeker zonder geen stappen in die richting te zetten.

Link naar reactie
  • 0

Om wat druk te zetten kun je misschien een claim vanuit Future bij de ontwikkelaars-holding neerleggen voor nog niet ingebrachte activa (de software die ze zouden ontwikkelen).

Als ze je de aandelen dan nog niet aan een acceptabele prijs willen aanbieden kun je het alternatief voorstellen om de BV op te heffen. Dan kun je de activa (de reeds ontwikkelde zaken) b.v. aan je eigen bedrijf of een nieuwe BV verkopen tegen de boekwaarde. Dat lijkt me zeker niet in jullie nadeel omdat jullie als bestuurders de activaverkoop leiden.

 

Het bedrag dat de geloosde programmeur zou moeten betalen/meekrijgen is overigens niet jullie pakkie-an: dat speelt zich af binnen de programmeursholding.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Om wat druk te zetten kun je misschien een claim vanuit Future bij de ontwikkelaars-holding neerleggen voor nog niet ingebrachte activa (de software die ze zouden ontwikkelen).

Als ze je de aandelen dan nog niet aan een acceptabele prijs willen aanbieden kun je het alternatief voorstellen om de BV op te heffen. Dan kun je de activa (de reeds ontwikkelde zaken) b.v. aan je eigen bedrijf of een nieuwe BV verkopen tegen de boekwaarde. Dat lijkt me zeker niet in jullie nadeel omdat jullie als bestuurders de activaverkoop leiden.

 

Het bedrag dat de geloosde programmeur zou moeten betalen/meekrijgen is overigens niet jullie pakkie-an: dat speelt zich af binnen de programmeursholding.

een directie die zonder toestemming van de AVA de goodwill verkoopt, geeft de aandeelhouders daarmee een geslaagde aansprakelijkheidsclaim op een presenteerblaadje.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me dat er van stille reserves/goodwill geen sprake kan zijn als de software nog lang niet compleet/vermarktbaar is. Ik denk dat alle aandeelhouders in hun handjes mogen klappen als de wel reeds gemaakte investeringen / geactiveerde voortbrengingskosten tegen kostprijs/boekwaarde overgenomen kunnen worden. Lijkt me dat je dat ook wel hard kan maken in een eventuele rechtzaak.

 

In mijn software-tijd heb ik vaak genoeg in dit soort samenwerkingen gezeten en vaak was het resultaat dat bij mislukte samenwerkingsprojecten de incomplete software gewoon werd afschreven werd als zijnde project mislukt, geen economische waarde meer.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Lijkt me dat er van stille reserves/goodwill geen sprake kan zijn als de software nog lang niet compleet/vermarktbaar is. Ik denk dat alle aandeelhouders in hun handjes mogen klappen als de wel reeds gemaakte investeringen / geactiveerde voortbrengingskosten tegen kostprijs/boekwaarde overgenomen kunnen worden. Lijkt me dat je dat ook wel hard kan maken in een eventuele rechtzaak.

 

In mijn software-tijd heb ik vaak genoeg in dit soort samenwerkingen gezeten en vaak was het resultaat dat bij mislukte samenwerkingsprojecten de incomplete software gewoon werd afschreven werd als zijnde project mislukt, geen economische waarde meer.

Er is een groot verschil tussen afschrijven of eruit halen. Directievoeren is altijd gericht op de voortzetting van de bedrijfsactiviteiten. Een directie die daarbuiten wil treden (verkoop activiteiten, faillissementsaanvraag) kan dat niet zonder specifiek mandaat van de aandeelhouders.

Link naar reactie
  • 0

Zoals Jean zegt zou ik een claim neerleggen in verband met de nog te realiseren software. Daarnaast kun je als bestuurders een AVA bijeenroepen om bv FUTURE de aandelen laten inkopen in ruil voor het niet leveren van het achterstallig werk. Dan trek je de aandelen van de programmeurs in en hoeven ze niet meer te leveren.

 

Indien je niet tot een vergelijk kan komen dan moeten jullie als bestuurders je taken neerleggen. Zonder dat kunnen jullie niet zelfstandig gaan werken in een soortgelijke business als FUTURE.

Je kunt dan wat je met FUTURE hebt opgebouwd in jullie holding opnieuw neerzetten, waarbij je nu meer weet en dus het sneller en goedkoper kan neerzetten. De FUTURE bv laten jullie dan leeg en stellen jullie op de AVA voor om te ontbinden als de programmeurs hun aandelen niet willen verkopen.

Na ontbinding kun je uit de boedel wellicht nog het eigendomsrecht van wat in FUTURE is opgebouwd goedkoop kopen...

 

 

Peter Brockhoff

Strategisch en Financieel adviseur van startups & groeiende bedrijven

Entrepreneur & investeerder

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dat jullie de tijd hebben genomen om te reageren, heel nuttig dit. Wij hebben inmiddels contact opgenomen met een advocaat die zich in de zaak aan het verdiepen is.

 

Wij zullen zeer waarschijnlijk een claim gaan neerleggen voor onafgemaakt werk. Ik houd jullie op de hoogte.

 

Veel dank voor zover en mochten jullie nog meer nuttige tips hebben dan zijn deze uiteraard van harte welkom!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.