• 0

welk en hoe boekhouden? beginnende ondernemer

hallo

 

ik ben bezig om te zien of het voor mij nodig is om een boekhouder in de armen te nemen(wat mij nu te duur is) of dat ik het zelf bij kan houden.

 

 

ikzelf heb geen ervaring met boekhouden maar ik heb een webshop met oude decoratie voorwerpen die ook op marktplaats staan. (dit doe ik naast mijn gewone baan.)

die koop ik in en verkoop ik weer, allemaal zonder btw.

 

is er iemand die een soort gelijke winkel/ webshop heeft en hoe doet u de boekhouding?

 

misschien is er een exel bestand die voldoende is voor mij?

 

www.mooioudwonen.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je geen ervaring hebt met boekhouden (en belastingaangifte) is een boekhouder onontbeerlijk. Bijhouden in Excel kan prima maar daarna moet je er wel iets mee doen in de vorm van jaaroverzicht of minimaal winst&verlies rekening om te bezien wat je hebt verdient. En ga je dat aangeven als winst uit onderneming of resultaat uit overige werkzaamheden.

 

Een webshop en alles zonder btw inkopen en verkopen? lijkt mij niet echt kunnen. Als je van particulieren inkoopt kan je onder voorwaarden de margeregeling toepassen. Maar voor de belastingdienst ben je al heel snel "ondernemer" als het BTW betreft.

Link naar reactie
  • 0

maar als alle goederen onder de marge regeling vallen hoef ik toch ook alleen maar omzetbelasting te betalen elk kwartaal?

 

en heb ik niks met de 21% btw te maken, of begrijp ik het verkeerd?

 

Ook over goederen (omzet) die niet onder de margeregeling vallen mag je omzetbelasting afdragen ;D

 

 

En bij margegoederen betaal je over de winstmarge gewoon 21% ;)

 

(zou niet zo snel margegoederen weten die onder het 6% tarief vallen)

 

In je eerste bericht melde je "die koop ik in en verkoop ik weer, allemaal zonder btw". zonder omzetbelasting over je winstmarge afdragen te noemen. ;) Vandaar mijn reactie over de BTW.

 

Oja, toch nog even mijn stokpaardje: Als je weinig of niets uit wilt geven aan boekhouden kijk dan eens naar speedbalance nog steeds gratis te downloaden. :)

 

en dan hier even naar een tweedehands cursus boekhouden zoeken. ;)

 

Link naar reactie
  • 1

maar als alle goederen onder de marge regeling vallen hoef ik toch ook alleen maar omzetbelasting te betalen elk kwartaal?

 

en heb ik niks met de 21% btw te maken, of begrijp ik het verkeerd?

 

Ook over goederen (omzet) die niet onder de margeregeling vallen mag je omzetbelasting afdragen ;D

 

 

En bij margegoederen betaal je over de winstmarge gewoon 21% ;)

 

(zou niet zo snel margegoederen weten die onder het 6% tarief vallen)

 

In je eerste bericht melde je "die koop ik in en verkoop ik weer, allemaal zonder btw". zonder omzetbelasting over je winstmarge afdragen te noemen. ;) Vandaar mijn reactie over de BTW.

 

Oja, toch nog even mijn stokpaardje: Als je weinig of niets uit wilt geven aan boekhouden kijk dan eens naar speedbalance nog steeds gratis te downloaden. :)

 

en dan hier even naar een tweedehands cursus boekhouden zoeken. ;)

 

 

bedankt voor je reactie.

 

wat u zegt dat wist ik eigenlijk al alleen ik zei het niet goed en duidelijk.

 

6% marge goederen zijn boeken of kunst en antiek geïmporteerd uit een niet EU-land.

www.mooioudwonen.nl

Link naar reactie
  • 0

hallo

 

ik ben bezig om te zien of het voor mij nodig is om een boekhouder in de armen te nemen(wat mij nu te duur is) of dat ik het zelf bij kan houden.

 

 

ikzelf heb geen ervaring met boekhouden maar ik heb een webshop met oude decoratie voorwerpen die ook op marktplaats staan. (dit doe ik naast mijn gewone baan.)

die koop ik in en verkoop ik weer, allemaal zonder btw.

 

is er iemand die een soort gelijke winkel/ webshop heeft en hoe doet u de boekhouding?

 

misschien is er een exel bestand die voldoende is voor mij?

 

 

Hallo Mike,

 

Weliswaar heb ik geen webshop, maar ik hou zelf de boekhouding bij in Speedbalance (gratis - weet niet of dit programma nog bestaat), doe BTW aangiftes en voorlopige VPB aangiftes zelf en laat de jaarstukken van mijn BV door een accountant verzorgen. Boekhouden heb ik mezelf geleerd (o.a. via Higherlevel) en kennelijk correct, boekhouding 2012 en 2013 zijn goedgekeurd door de accountant.

 

Succes,

 

Nico

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 283 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.