• 0

Buitenvennootschappelijke auto en BTW terug vragen

Ik participeer met arbeid in een VOF en heb een buitenvenootschappelijke auto. De VOF wordt belast met met 0,19cent per zakelijke KM

Wat ik niet helemaal begrijp, dat ik zonder dat ik een eenmanszaak hebt, toch de BTW kan terug vragen over bijvoorbeeld de tankkosten. idem voor een laptop. De kosten worden toch niet gemaakt door de VOF. Hoe kan je dan toch de BTW terug vragen? Er is toch geen sprake van een BTW nummer? Of moet je dan een eenmanszaak inschrijven bij de KvK, welke dan vervolgens geen inkomsten heeft. Althans er worden geen facturen verstuurd uit naam van de eenmanszaak

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Je bedoelt waarschijnlijk dat je zakelijke ritten voor de VOF maakt met je privéauto (niet dat je een auto hebt die tot het (zakelijk) buitenvennootschappelijk vermogen hoort).

In principe zou je dan het zakelijke gedeelte van de BTW op brandstof en onderhoud als voorbelasting kunnen terugvragen/verrekenen. Woon-werk verkeer wordt hier dan gezien als privékilometers (voor de BTW).

Je kan de verhouding zakelijke-/privékilometers bepalen aan de hand van een (sluitende) kilometeradministratie. Of een correctie van 1,5% van de cataloguswaarde (oorspronkelijke nieuwprijs) in mindering brengen op de betaalde BTW en de rest dus terugvragen/verrekenen.

De vraag is natuurlijk of de VOF dit kan doen (de VOF is de ondernemer voor de BTW, maar de auto is niet van de VOF). Ik denk het op zich wel. Althans als de vennoten hier over eens zijn.

Het lijkt mij niet dat je jezelf tot BTW ondernemer kan benoemen als dit het enige zakelijke is dat je buiten de VOF om doet.

Maar of het de moeite is allemaal, dat weet ik niet zo. Je moet natuurlijk alles goed administreren, bewaren en kunnen verantwoorden. Als het om redelijke bedragen gaat zou het misschien wel kunnen lonen.

Als je wel bedoelt dat je buitenvennootschappelijk vermogen hebt (een ‘auto van de zaak’ dus die niet tot de VOF behoort), dan ligt de situatie weer anders trouwens.

• 0

Dank het antwoord.

Oh, ik dacht dat een prive auto per definitie buitenvennootschappelijk is (als je participeert in een VOF)

Op dit moment heb ik een eenmanszaak en staat de auto op de balans. Als ik dus mijn eenmanszaak afwikkel dan kan de auto niet beschouwen worden als buitenvennootschappelijk?

Is het dan verstandig om de eenmanszaak aan te houden, ook al worden daar geen activiteiten meer ontplooit In de zin van, de eenmanszaak stuurt geen facturen. Ik heb dan nog wel een BTW nummer.

Ik zie niet hoe ik, zonder een eenmanszaak en dus een BTW nummer, de BTW kan terug vorderen

• 0

Maar dan heb je helemaal geen privé-auto, maar een auto van de zaak. In je eenmanszaak, dus inderdaad buitenvennootschappelijk.

Voor een auto van de zaak ken je vast wel de regels: alle kosten voor de zaak, bijtelling op basis van cataloguswaarde, alle BTW terugvragen/verrekenen, jaarlijkse BTW correctie voor privé-gebruik etc.

Nu breng je kennelijk een bepaald bedrag in rekening bij de VOF voor gereden kilometers. Dat zijn dan inkomsten voor je eenmanszaak lijkt mij. Warschijnlijk zou je daar ook BTW over in rekening moeten brengen (en afdragen). De BTW kan de VOF dan terugvragen/verrekenen.

Dus het lijkt mij dat je een BTW nummer moet hebben als eenmanszaak. Of je moet afspreken dat je een grotere winstaandeel krijgt uit de VOF op basis van de (buitenvennootschappelijk) gereden kilometers. Ik kan mij echter wel voorstellen dat je dan het nodige uit moet leggen wanneer je eenmanszaak helemaal geen omzet maakt, maar je de BTW inzake de kosten van de auto terugvraagt.

Een andere optie is natuurlijk om de auto in te brengen in de VOF en de VOF alles laten regelen (en zelf het privé-gebruik voor je rekening te nemen).

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar