• 0

Herinneringen en aanmaningen op factuur- en afleveradres?

Ik heb een juridische vraag: mag ik herinneringen en aanmaningen van kopen op afstand (consumenten) versturen aan zowel een opgegeven factuur- als afleveradres? Ik heb nog een aantal onbetaalde facuren en ontvangers van goederen zouden wat mij betreft best mogen weten dat deze nog niet voldaan zijn.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur

Tenzij het gaat om een dropshipachtige situatie waar je expliciet overeengekomen bent dat jouw identiteit niet aan de eindklant bekend gemaakt zal worden zie ik niet in waarom je je deze extra moeite om te zorgen dat de aanmaning aankomt niet zou mogen en kunnen getroosten.

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond Steven,

 

bedankt voor je reactie. Het gaat om directe transacties. Er is geen tussenpartij o.i.d., strijkt wel in tegen mijn gevoel van klantvriendelijkheid, maar betaling als tegenprestatie verlang ik ook graag.

 

Wat vinden jullie? Iemand ontvangt een cadeau, maar dit is nog niet betaald? Mag je deze persoon dan wijzen op een achtergebleven betaling? Of iets anders: iemand laat op een werkadres bezorgen en betaalt privé niet.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

In het geval van bezorging op het werk zou ik met een aanmaning sturen naar het afleveradres geen moeite hebben. Die komt bij dezelfde persoon uit. Maar de vraag is of dat extra effect heeft. Ben je van plan om aan de buitenkant van de aanmaning duidelijk te laten zien dat het om een betalingsherinnering gaat?

 

Bij een cadeau voelt het voor mij ook niet helemaal goed om de ontvanger te gaan aanmanen. Alternatief zou kunnen zijn om de ontvanger een berichtje te sturen dat je de koper niet (meer) kunt bereiken in verband met de betaling van de factuur, dat zou wel eens beter kunnen werken.

 

Hoe heb je de koper in die gevallen tot nu toe bereikt? Alleen via e-mail of ook telefonisch?

 

Staat er in je voorwaarden iets over eigendoms-voorbehoud? Is het een idee om eerst aan de koper aan te geven dat je de ontvanger gaat vragen om het cadeau te retourneren wanneer niet binnen een bepaalde termijn is betaald?

Link naar reactie
  • 0

John B was me net voor mbt eigendomsvoorbehoud.

 

Ik denk niet dat het eigendomsvoorbehoud ook tegenover de ontvanger van de goederen geldt en deze die eventueel terug moet geven. Indien toch, zou je de ontvanger van de goederen er op kunnen wijzen, dat deze nog niet betaald zijn en je deze terugvordert indien betaling, door degene die ze besteld heeft, verder uitblijft.

 

Als het eigendomsvoorbehoud tegenover de ontvanger niet te realizeren is, heeft het weinig zin hem een aanmaning te sturen. Je hebt dan misschien alleen een voldaan gevoel dat je de koper tegenover de ontvanger goed in de z..k hebt gezet.

 

Het idee om de ontvanger, als het een cadeau zou zijn, om een contactmogelijk te vragen omdat de betaling uitgebleven is, vind ik niet slecht maar of die dan inderdaad met de gever contact opneemt en zegt, dat de gever het nog moet betalen, betwijfel ik. Dat zal waarschijnlijk erg gevoelig liggen.

 

Ik denk, dat het verstandiger is om alleen met de persoon op het adres van de rekening te communiceren en indien dat niets oplevert, tot incasso over te gaan.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Nog even doorgedacht ..... Als je als koper / ontvanger onwetend een verduisterd goed koopt / krijgt, moet je dat dan teruggeven aan de rechtmatige eigenaar en heb je dan, als koper / ontvanger een vordering op de verkoper / gever? Als dat zo is, hoeft het eigendomsvoorbehoud tegenover de koper / ontvanger niet te gelden want dan gaat het immers om een "verduisterd" goed waarvan de verkoper / gever geen eigenaar was.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

John en CTC, bedankt voor jullie reacties.

 

Het gaat om enkele facturen op een veel groter aantal, waar ik dit risico min of meer bewust heb genomen. Betaling gaat in de meeste gevallen ongetwijfeld nog volgen, maar dit gemiddelde betaalbedrag wijkt flink af van mijn andere activiteiten met een iets andere doelgroep. Stadium is zo ongeveer nabellen (inspreken) en namailen, soms toezegging van betaling met een week zonder reactie of betaling. Kortom: wat wordt mijn volgende stap, vandaar mijn vraag.

 

Ik weet niet of eigendomsvoorbehoud B2C met kleine leveringen in het algemeen iets waard is. In dit geval zijn retourgoederen niet opnieuw te verkopen. Van ontvangers heb ik alleen naam en adresgegevens verstrekt gekregen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo Highio,

 

Als het uitsluitend B2C verkopen betreft en het geen regelmatig terugkerende klanten zijn, zou ik niet lang wachten en niet teveel tijd hiermee verliezen.

 

Als er na de laatste aanmaning binnen een week geen geld komt meteen verder met incasso tenzij de waarde zo gering is, dat zelfs dat de moeite niet loont. Dan zul je het gewoon af moeten schrijven.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.