• 0

Stichting derdengelden

Beste forumleden,

 

Ik heb op het forum gekeken of ik het antwoord kan vinden, maar heb nog niks kunnen vinden.

 

Mijn vraag is:

 

Wij (een nieuw online initiatief) maken het met ons platform mogelijk om de gebruikers van ons platform actief items te laten delen op social media, hierbij genoemd social promotors.

 

Deze zogenaamde social promotors krijgen hier een vergoeding in spaarpunten voor. Deze vergoeding wordt betaald door de werkgever. Deze betaling reserveren wij tijdelijk op onze rekening, om het bij verzoek van social promotor aan hem in geld uit te keren of als donatie over te maken aan een goed doel.

 

1. Ik ben erg benieuwd welke regels er verbonden zijn aan het opzetten van een dergelijk 'spaarprogramma'.

2. Zouden jullie mij wat meer kunnen vertellen over het opzetten van een stichting derdengelden, derdengeldenrekening. Is dit verplicht?

 

Alvast dank voor jullie reacties.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

2. Zouden jullie mij wat meer kunnen vertellen over het opzetten van een stichting derdengelden, derdengeldenrekening. Is dit verplicht?

 

Een dergelijke rekening is tegenwoordig alleen mogelijk voor advocaten, deurwaarders en notarissen.

Sinds wanneer?

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

 

Sinds wanneer?

 

Kan je helaas geen exacte datum noemen. Het was in het verleden mogelijk voor anderen dan deze doelgroep een dergelijke rekening te openen. In mijn zoektocht naar een mogelijkheid om, als stichting zijnde buiten deze 3 groepen, een dergelijke rekening te openen is gebleken dat dit niet meer kan. Ik heb alle banken gehad, AFM, DNB, noem maar op. Elke aanvraag is afgewezen omdat we niet tot deze doelgroepen behoorde.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie nu dat je het alleen hebt over het openen van een derdenrekening, hetgeen inderdaad alleen voor die beroepsgroepen mogelijk is. Het lijkt me wel mogelijk om een stichting op te richten met het doel die gelden te beheren, maar dan (dus) niet middels een kwaliteitsrekening?

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 1

Een door DNB goedgekeurde bankinstelling met een vergunning mag toch ook een derdenrekening beheren?

 

Geen idee:) Een bank beginnen staat pas voor 2018 in mijn planning;)

 

Bij alle banken kreeg ik de reactie dat alleen deze voor deze 3 groepen mogelijk zou zijn.

 

Uit de antwoorden van de DNB blijkt dat de banken geen restrictie vanuit DNB opgelegd hebben gekregen voor alleen deze doelgroep. Waarom de banken blijkbaar zelf kiezen voor alleen deze groepen is mij nog steeds onduidelijk...

 

 

In mijn case is het erg vervelend. Bij bepaalde aanbestedingen worst verlangd dat er een derdengeldenrekening aanwezig is en soms worden daar punten voor toegekend.

 

Nu is er een concurrent die lang geleden deze rekening heeft geopend, en wij kunnen geen rekening openen. Beide vallen niet in de betreffende doelgroep. We beginnen dus bij elke aanbesteding met een achterstand door deze regelgeving...

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Waarom de banken blijkbaar zelf kiezen voor alleen deze groepen is mij nog steeds onduidelijk...

Vermoedelijk omdat deze groepen zich dienen te houden aan specifieke wet en regelgeving, waardoor misbruik van een kwaliteitsrekening minder snel in het verschiet zal liggen? Ik doe ook maar een gooi.

Blijft mijn vraag nog steeds of je dan niet als alternatief een stichting kunt oprichten met duidelijke statuten.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

off topic (sorry, kon het niet laten):

 

Geen idee:) Een bank beginnen staat pas voor 2018 in mijn planning;)

Crap, doet die creditcard het wellicht daarom niet?

 

Ik denk omdat hij al verlopen is... ;D

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

 

Crap, doet die creditcard het wellicht daarom niet?

 

Plastic is zo 2014, in 2018 gaat Happy Pay de lucht in. Betalen met een NFC chip geïntegreerd in je sokken.

 

 

 

Blijft mijn vraag nog steeds of je dan niet als alternatief een stichting kunt oprichten met duidelijke statuten.

 

Dat kan uiteraard gewoon. Wij hebben ook gewoon een stichting derdengelden op kunnen richten. Maar een bijpassende rekening kan dus niet. Dan is uiteraard de vraag wat het oprichten van een st derdengelden voor nut heeft.

 

danny

Link naar reactie
  • 0

Ik zie nu dat je het alleen hebt over het openen van een derdenrekening, hetgeen inderdaad alleen voor die beroepsgroepen mogelijk is. Het lijkt me wel mogelijk om een stichting op te richten met het doel die gelden te beheren, maar dan (dus) niet middels een kwaliteitsrekening?

 

 

Ik zie het nut van een stichting fiscaal gezien.Het eigen vermogen wordt op deze manier gescheiden van het geld van derden.

 

Maar er is niet zoiets als een juridische verplichting om een stichting hiervoor op te richten?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben ook gewoon een stichting derdengelden op kunnen richten. Maar een bijpassende rekening kan dus niet. Dan is uiteraard de vraag wat het oprichten van een st derdengelden voor nut heeft.

Met welk nut zou je dan ook nog een kwaliteitsrekening willen openen?

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Ik zie nu dat je het alleen hebt over het openen van een derdenrekening, hetgeen inderdaad alleen voor die beroepsgroepen mogelijk is. Het lijkt me wel mogelijk om een stichting op te richten met het doel die gelden te beheren, maar dan (dus) niet middels een kwaliteitsrekening?

De bankrekening die de stichting derdengelden opent, is niet een derdengeldenrekening in de zin dat het exact een zelfde rekening is als specifiek bedoeld voor notariaat of advocatuur (dus niet het "product" derdengeldenrekening dat bijvoorbeeld de ING aanbiedt). Ik zou richting de bank dus ook niet die terminologie gaan hanteren, want dan raken ze maar in verwarring.

 

Neemt uiteraard niet weg dat, als je een stichting met de naam Stichting Derdengelden Pietje Puk opricht, die stichting een bankrekening kan openen die vervolgens als tenaamstelling Stichting Derdengelden Pietje Puk heeft (de naam van de rekeninghouder). De bank zal deze stichting vast geen zakelijke rekening weigeren. Afhankelijk van de statuten van de betreffende stichting wordt de door de stichting aangehouden bankrekening feitelijk natuurlijk wel één met eenzelfde soort functie als de notariële of advocatuurlijke derdengeldenrekening.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.