• 0

banksaldo-balans niet kloppend

Hoi allen,

 

Ik ben bezig met mijn boekhouding, echter loop ik tegen een probleem aan: mijn huidig banksaldo klopt niet met mijn saldo op de balans. Het banksaldo klopt en is hoger dan de balans aangeeft. Hebben jullie een idee waar het bijv. aan zou kunnen liggen? Nog nooit deze melding gehad en nu komt hij tevoorschijn. Ik heb het betreffende bankafschrift helemaal nagelopen of er verkeerde inkoop- of verkoopboekingen zijn gedaan, maar dat is niet het geval. De bedragen van de deze (ingeboekte) facturen kloppen ook. Ook al gekeken of er iets is geboekt op 'rare' grootboekkaarten zoals leegloop of betalingsverschillen.

 

Hopelijk hebben jullie een idee. Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kun je het verschil wel terugvinden?

 

Een typo zoals 45 in plaats van 54 is zo gemaakt, maar leidt tot een verschil van 9 of 11, afhankelijk van of je linksom of rechtsom rekent.

 

Daarnaast heeft in elk geval één bank er een handje van om te rekenen met reserveringen en voorlopige saldi. Betreft het toevallig een rekening bij ING v/h Postbank?

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties! De bedragen staan goed in het boekhoudprogramma, geen typfouten gemaakt. Maar dat zal ik nog even controleren. En het verschil kan ik niet vinden, dus dat is wel balen. Wij hebben geen ING, dus dat is het ook niet.

 

Hebben jullie nog andere ideeën waar het in zou kunnen zitten?

Link naar reactie
  • 0

Je geeft aan dat het saldo van de balans niet klopt met het saldo van het afschrift. Ik adviseer je na te gaan tot welke maand het saldo op de balans nog klopt met het bankafschrift. In theorie zou het namelijk ook nog kunnen dat je een oud bankafschrift (onjuist) hebt gecorrigeerd.

 

Heb je vastgesteld dat het probleem in oktober zit (ofwel klopt het saldo op 30-09-2014 met het saldo van het laatste bankafschrift in september). ga dan naar "financiële mutaties"

en selecteer 2014-periode 10-grootoekrekening bank. Je zit dan de afschriften van oktober. Je kunt vergelijken of de mutatie op grootboekrekening bank overeenkomt met het saldo van de bij- en afschrijvingen van het betreffende afschrift.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi, wij gebruiken Afas Profit.

Als je naar bankafschriften gaat, geeft Afas alle transacties weer die ingelezen is. Afas geeft bij het inlezen een controle op het beginsaldo.

 

Dus als het goed is moet je bij de bankafschriften het volgende zien:

Afschrift - Bankrekeningnr - nr - status - begin - eind - melding

 

Als het beginsaldo niet klopt, krijg je de volgende melding:

Het beginsaldo in het bestand komt niet overeen met het saldo van het dagboek plus het totaal van de niet-verwerkte bankafschriftmutaties van bankafschriften met de status ingelezen of onderhanden.

 

Klik op de melding en dan kom je in de eigenschappen van bankafschrift.

Dan zie je de opties ingelezen bankbestand en mutaties.

 

Je hebt dan een mutaties dubbel ingelezen en die kun je hier weer verwijderen.

Check goed met vorige inleesactie welke dat was.

 

Mocht blijken dat je enkele mutaties niet ingelezen hebt dan kun je deze alsnog inlezen.

 

De melding krijg je niet kwijt, maar als saldo weer overeenkomt dan krijg je geen foutmelding meer bij de volgende inleesactie.

 

PS Dit geld bij mijn versie van Afas accountancy, maar ik geloof dat het precies zo werkt met Afas Profit.

 

Succes en hoor graag of dit zo werkt. Anders mag u me gerust bellen om dit op te lossen.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties!! Ik heb me opnieuw aangemeld met een nieuwe gebruikersnaam, omdat ik mezelf niet meer aangemeld kreeg. En ook geen mailtje van Higherlevel. Dus vandaar deze nieuwe naam.

 

Het probleem zit hem niet in de bankafschriften. Tot dusver lijkt het erop dat alle bankafschriften geimporteerd zijn vanuit de bank. Ik denk dat het iets boekhoudkundig moet zijn, wellicht met de memoriaalboekingen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.