• 0

Auto op naam van de zaak

Goedemorgen,

Een Nederlandse vriend van mij die ook in België woont, heeft een eenmanszaakje in Nederland en een B.V. nog waar niks mee gedaan wordt.

Nu wilde hij een bedrijfsauto aanschaffen in Nederland op zijn eenmanszaak.

Dat blijkt dus niet te kunnen.

Privé kan ie hem ook niet kopen want hij woont niet in Nederland.

 

De handelaar zei dat deze hem wel op zijn B.V. kon te naam stellen, maar de factuur zou dan naar de eenmanszaak gaan. Die zou verder ook de belasting en verzekering betalen.

 

Klopt dit verhaal, ik bedoel is deze constructie mogelijk, of is aftrek van BTW enz. niet mogelijk als de auto niet effectief op de eenmanszaak staat ingeschreven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij klopt het dat de eenmanszaak de auto niet op haar naam kan kopen, want bij een eenmanszaak staat een auto altijd op naam van de privé persoon.

Maar een Nederlandse BV kan uiterard wel een auto in Nederland (of een ander EU land) aanschaffen en deze op haar naam zetten. Dit is dus vanuit de optiekl van de verkoper mogelijk.

De vraag is uiterard daarna is dan vervolgens de vraag hoe de auto gebruikt gaat worden.

Kennelijk is er geen zakelijk belang, want de eenmanszaak en de BV "doen niets".

En als er alleen maar een privé belang is, dan zal de fiscus de BTW teruggaaf niet accepteren en ook de kosten voor de auto onder de liep nemen.

De vraag is dus waarom een auto kopen in Nederland als je niets met je bedrijven doet?

Ik kan daar geen enkele logische (zakelijke) verklaring voor vinden.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Er is dus een BV die niets doet. En waarin de DGA dan kennelijk geen werkzaamheden verricht en dus ook geen (gebruikelijk) loon ontvangt.

 

Nu gaat die BV misschien een auto kopen en ter beschikking stellen aan de DGA:

 

Dan moet er dingetjes geadministreerd worden (dat kost tijd, dus zijn er werkzaamheden).

Dan moet de DGA dus een gebruikelijk loon ontvangen. De bijtelling is overigens ook loon. Dus moet er een loonadministratie komen. En maandelijkse loonaangiften (elektronisch) gedaan worden.

 

Daarnaast moet de BV periodiek (waarschijnlijk per kwartaal) aangifte BTW doen (elektronisch).

En eens in het jaar de BTW correctie voor het privégebruik in de aangifte meenemen.

 

Lijkt je dit allemaal een goed plan? Ik weet het niet zo hoor…

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.