• 0

Correctie vennootschapsbelasting (VPB)

Goedenavond,

Ik heb een vraag inzake een correctie VPB. In een voorgaande jaarrekening staat een post te betalen vpb. In plaats van te betalen diende deze te vorderen te zijn Het bedrag is ook inmiddels binnengekomen. Komt dit voordeel als bijzondere bate te voorschijn in de W&V rekening of als belasting resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening? Alvast bedankt.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/47646-correctie-vennootschapsbelasting-vpb/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

In een voorgaande jaarrekening staat een post te betalen vpb.

Het betreft een correctie op die boeking, derhalve dien je precies dezelfde grootboekrekening te gebruiken als dat vorig jaar is gebruikt.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

• 0

Bedankt voor je antwoord.

In de voorgaande jaarrekening staat het in de W&V rekening bij "Belasting resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening".

JP zal geweest zijn:

winstreserve

aan te betalen vpb

nu krijg ik dus

te betalen vpb

aan winstreserve

Komt deze winstreserve boeking dan te staan onder Belasting resultaat uit normale bedrijfsuitoefening"of onder bijzondere baten in de V&W. Dat is me niet helemaal duidelijk.

Alvast bedankt.

• 0

Als dit een fiscale vraag is, dan is het van belang dat je VPB-baten en -lasten niet in je belastbare resultaat meeneemt.

Als het een jaarrekeningtechnische vraag is dan moeten we constateren dat je resultaat in de vorige jaarrekening grofweg 33% minder rooskleurig (effect van -20% VPB i.p.v. +20% VPB) is weergegeven dan het feitelijk was. Als een jaarrekening in ernstige mate tekortschiet in het geven van inzicht dan wordt het herstellen daarvan een ingewikkelde zaak, zie pagina 82 van http://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/nl/Documents/audit/deloitte-nl-handboek-externe-verslaggeving-2014.pdf .

• 0

Ja, ik begrijp ook niet helemaal de reden voor deze vraagstelling eerlijk gezegd:

Hermes heeft al uitgelegd hoe je de journaalpost het beste kan maken (terugdraaien en corrigeren, dus).

Vervolgens komt dan de vraag over “waar dit dan komt te staan”…

Wat bedoel je daar mee?

- Voor de aangifte vennootschapsbelasting? – dan als vennootschapsbelasting (althans mits je vorig jaar dat toen ook daar, maar dan de verkeerde kant uit, had gezet).

- Voor de jaarstukken/jaarrekening? – wat is het formaat dan? hoe ging dat vorig jaar?

- Iets anders?

Of is het een studievraag misschien?

• 0

Bedankt voor de reacties.

Nee het is geen studievraag. Ik denk dat ik al weet wat er gebeurt is.

Er is sprake van een veliesverrekening geweest waardoor er een gedeelte van de betaalde vpb teruggekomen is.

Kan ik het voordelige resultaat in de W en V rekening zetten bij Belasting resultaat gewone bedrijfsuitoefening?

Voorgaande jaren was het formaat van de W & V rekening:

Resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening voor belasting:

Belasting resultaat gewone bedrijfsuitoefening:

Resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening na belastingen:

Buitengewone baten:

Belasting buitengewone baten:

Netto resultaat na belastingen:

Het is mij bekend dat het niet mag zitten in het belaste resultaat.

Helaas weet ik niet goed hoe het anders te omschrijven. In ieder geval bedankt voor alle reacties en het meedenken. Ik stuur het wel zo door naar de accountant.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar