• 0

Stamrecht uit Beheer BV

Goedenavond,

Als DGA van een beheer en dochter BV ben ik op zoek naar informatie over een stamrecht uitkering.

Het stamrecht staat nu in de Beheer BV, Dit is voortgekomen uit de eenmanszaak (FOR) en in 1986 ondergebracht in de Beheer BV Dit bedrag is tot op heden (boekjaar 2013) opgerent met 7%.

Nu wil ik overgaan tot uitkering, bij voorkeur in 1 keer. Er zijn voldoende liquide middelen in de BV.

Ook heb gelezen dat i.v.m. I.B. wet 1964 het mogelijk is het bedrag niet op te nemen, maar te laten vrijvallen in de BV. De BV heeft bij de belastingdienst nog uitstaande verliezen.

Mocht dit tot de mogelijkheden behoren, wat is dan fiscaal aantrekkelijker?

Uitkering stamrecht in een keer aan mij uitkeren of via het laten vrijvallen in de BV (vennootschapsbelasting) en later aan mij uit te keren. Mijn voorkeur gaat uit naar een eenmalige uitkering. Graag uw advies en bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Drieaad, welkom op HL.

 

Een stamrecht uit stakingswinst van voor 1991 vergt nogal wat fiscale aandacht. Zoals ik het lees heeft u het aardig op een rijtje. U mag inderdaad afzien van de uitkeringen zonder dat de fiscus komt heffen. Maar de keerzijde is dat de afgeziene uitkeringen winst vormen voor de BV in de vennootschapsbelasting (VPB).

 

Welke methode voor u het meest gunstige is valt op basis van uw verhaal niet vast te stellen. Afzien van de uitkeringen kan namelijk ook periodiek, bijvoorbeeld jaarlijks. Ineens afzien van het gehele stamrecht zou kunnen leiden tot een hogere winst dan de aanwezige compensabele verliezen. Dan kunt u wellicht beter stapsgewijs afzien van de uitkeringen.

 

Overigens is het daarbij zaak dat u het afzien van de uitkeringen ook documenteert (besluit aandeelhoudersvergadering) en dat u dat doet voordat de uitkeringen opeisbaar zijn.

 

Maar het is ook denkbaar dat u beter niet af kunt zien van de uitkeringen omdat uw inkomen in box 1 wellicht erg laag is, nu of vanaf uw AOW-leeftijd.

 

Als houvast geef ik u het volgende mee:

 

1. afzien van de uitkeringen betekent winst voor de VPB. De BV betaalt pas VPB nadat de compensabele verliezen van de voorgaande negen jaren zijn verrekend. Dat kan ook zes jaar zijn als u in de voorgaande jaren ooit gekozen heeft voor verliesverrekening met drie jaar terugwerkende kracht.

 

Maar dan bent u er nog niet. Als u de winst in de BV wilt uitkeren aan privé dan volgt 25% belasting over de dividenduitkeringen. Of deze wijze van handelen gunstig is hangt dus vooral af van de hoogte van het stamrecht en de stand van de compensabele verliezen per eind 2013.

 

2. Mogelijk is de BV aanhouden voordeliger. Als u geen of weinig inkomen voor uw oude dag heeft opgebouwd dan kan het wellicht lonen om de stamrechtuitkeringen uit te stellen tot uw AOW-leeftijd. In box 1 is dan een tarief van 18,35% plus 5,4% premie ZVW. Dat geeft al 23,75% maar als u renteaftrek eigen woning heeft dan hoeft dat geen bezwaar te zijn tov de eerder genoemde 25% heffing.

 

Tot slot moet u er rekening mee houden dat als u het geld aan privé uitkeert dat u mogelijk 1,2% netto belasting betaalt voor uw vermogen in box 3 boven de vrijstelling.

 

Kortom: nogal wat hete hangijzers voordat u de juiste keuze kunt maken.

 

Succes, groet,

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor je reactie, maar ik kom er toch nog niet helemaal uit.

 

Hierbij geef ik je enige financiële informatie om het plaatje wat duidelijker te maken.

 

Momenteel ben ik 60 jaar en werkzaam bij een uitzendbureau in loondienst. Hiermee verdien ik ca. € 22.000,-- bruto per jaar.

De Werk BV. heeft nagenoeg geen activiteiten dus ook geen inkomsten alleen kosten van ca. € 4000,-- p. jaar.

De Beheer BV heeft alleen rente inkomsten van spaar rekeningen en hypotheek lening van mezelf à € 152.125,-- (rentepercentage 3,7%).

 

Dus maakt de fiscale eenheid alleen verlies. De stand van de compensabele verliezen bedraagt eind 2013 € 39.253,--

Het stamrecht wordt elk jaar opgerent met 7% en eind 2013 was de stand € 87.961,45, eind 2014 is de € 94.118,75.

 

Zelf zou ik hem graag in 1 of 2 keer willen laten vrijvallen uitkeren, maar de BV wil ik wel in stand houden mede door mijn hypotheek lening.

 

Volgens mijn informatie kan men dit jaar ook gebruik maken van het afkopen van het stamrecht met de 80/20% regeling. Is dit ook voor mij van toepassing?

Bij de IB moet dan afgerekend worden in box 2 ? Is deze informatie juist en misschien voordeliger ?

 

Ook zou er een actuariële berekening van het stamrecht gemaakt moeten worden. Zelf weet ik niet hoe men dat berekent.

Misschien wil je mij als het doorgaat hierbij helpen, waarvoor wij de kosten willen betalen.

 

Ik hoop echt dat je mij met bovenstaande aanvullende informatie verder op weg kan helpen, zodat ik de juiste beslissing kan nemen.

 

Verder bij voorbaat mijn dank en hoop dat de vragen niet teveel van je tijd gaan vergen.

 

Ik hoor graag van je.

 

Met vriendelijke groet,

Aad

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Aad

 

Dank voor je uitgebreide reactie.

 

Laat ik eerst een punt van aandacht oplossen: de 80/20 regeling (de 20% korting op geheel afrekenen van een stamrecht in 2014) geldt alleen voor stamrechten die ontstaan zijn uit een ontslagvergoeding uit een dienstverband. Dus niet voor stamrechten die ontstaan zijn uit de staking van een onderneming.

 

Dan resteert de optie om het stamrecht vrij te laten vallen in de winst van de BV. Omdat jouw stamrecht dateert van voor 1991 is dat inderdaad een optie. Je mag zelfs periodiek afzien van dat stamrecht. Revisierente (20%) is niet aan de orde.

 

De reserve bedraagt per eind 2014 € 94.119. Zou je ervoor kiezen om dat bedrag in de winst vrij te laten vallen dan ontstaat in 2014 een winst van 94.119. Daar gaan de lopende kosten (4.000), oprenting 2014 (6.158) en het compensabel verlies (waarvan ik aanneem dat het correct is) ad 39.253 vanaf. Resteert belastbaar 44.708. Tegen 20% VPB dus 8.942 te betalen.

 

De vraag is dus of die 8.942 voor handen is in de BV of privé om de aanslag VPB te voldoen.

 

Daarna is het stamrecht van de balans en kun je kijken wat er verder met de BV's moet gebeuren. Een dochter BV die 4.000 per jaar kost zou ik sowieso liquideren.

 

Of je dit plaatje moet uitvoeren is vraag twee! Dat zal o.a. afhangen van je privévermogen, de opbouw van je oudedagsvoorzieningen en de ontwikkeling van je huidig inkomen.

 

groet

Joost

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

 

Bedankt voor jullie voorgaande reacties.

 

Echter wil ik graag nog een paar vragen stellen.

 

Als ik het stamrecht uit de stakingswinst van voor 1991 vrij laat vallen in de bv kan ik de de VB hierover betalen, daar zijn voldoende geldmiddelen voor. Zoals Joost Rietveld heeft voorgerekend zou dat eind 2014 € 8.942,--.

 

Ook is het bekend dat ik van de bv een lening eigen woning (hypotheek) heb, hetgeen ik ook bij de belastingdienst via een aangifteformulier Eigen Woning aangegeven heb.

Ingang hypotheek is 01-11-2013 en wordt lineair afgelost met een maximum van 360 maanden.

 

Tussen mij (DGA) zijn er verder geen afspraken gemaakt omtrent aflossing etc. Is het verstandig om dit alsnog te doen. Voor het einde van dit jaar wil ik graag een aflossing doen uit mijn privevermogen.

Op de spaarrekening ontvang ik 1% en de hypotheekrente bedraagt 3,7%. Gaarne advies.

 

Ook is mij ten gehore gekomen dat ik het stamrecht niet vrij kan laten in de bv, omdat ik een lening

eigen woning (hypotheek) in de bv heb. Kan dit kloppen ?

 

Bij voorbaat dank voor julllie reactie (s).

 

Met vriendelijke groet,

 

Aad

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Om in aanmerking te komen voor hypotheekrente aftrek moet u voldoen aan de aflossingseisen.

de moeten met de hypotheekverstrekker schriftelijk overeen zijn gekomen. Bij niet volden aan de aflossingen zal in het ergste geval de hypotheekrenteaftrek vervallen.

Het is is zeer belangrijk dat alle afspraken op papier worden gezet en dat de overeenkomst zowel dor de hypotheekgever als door de hypotheeknemer worden ondertekend.

Uiteraard moeten de voorwaarden zakelijk zijn en moeten de bepalingen bij niet nakomen van de verplichtingen duidelijk zijn opgenomen.

 

Als Dga bent u niet alleen aandeelhouder, maar ook bestuurder van de BV (rechtspersoon I) en anderzijds een privé persoon (rechtspersoon II) die een lening aangaat. Die drie petten blibven altijd belangrijk.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 66 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.