• 0

BTW/factuur bij internationale online dienst

Beste mede-ondernemers,

 

Ik heb een online dienst waar klanten voor 15 dollar advies kunnen krijgen. De uiteindelijke oplevering is een stuk code/tekst.

 

Het merendeel van mijn klanten zal buiten Nederland zitten, en een groot gedeelte buiten de EU. Aangezien het om zo'n laag bedrag gaat, wil ik uitsluitend een emailadres vragen van de klant. Na loop ik tegen het probleem van BTW aan. Normaal gesproken moet op de volgende manier BTW worden berekend:

 

[*] Klant buiten EU: geen BTW

[*] Klant (particulier) binnen EU: BTW berekenen (vanaf 1 jan zelfs het btw-tarief van het betreffende EU-land)

[*] Klant (zakelijk) binnen EU: BTW verleggen mits geldig BTW-nr van klant

[*] Klant in NL: BTW berekenen

 

Daarnaast weet ik dat de Belastingdienst voor orders onder de 100 euro een vereenvoudigde factuur toe laat. Dat zorgt er voor dat je in ieder geval niet meer alle NAW-gegevens nodig hebt van de klant. Maar dit geldt dan weer niet voor internationale betalingen, zo lijkt het.

 

Mijn vraag is dus concreet:

[*] Is er dus geen ontkomen aan om alle gegevens van de klant op te vragen om zo een geldige factuur te maken?

[*] Is er dus geen ontkomen aan om alle gegevens van de klant op te vragen om zo de BTW goed te kunnen toekennen?

[*] Hoe kan ik ooit controleren dat iemand zijn gegevens correct invult? Als een klant aangeeft dat hij in USA woont, dan hoeft er geen BTW te worden toegekend. Hoe kan ik dat in dit geval ooit controleren?

 

Wellicht is een mede-ondernemer hier ook al eens tegenaan gelopen. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het zal het niet 100% dicht timmeren maar zo'n klant betaalt toch niet contant? Een Nederlandse klant die in USD betaalt? De wijziging in 2015 voor particulieren gaat voor zover ik gezien heb over elektronische diensten, het is nog maar de vraag of jouw dienst daaronder valt.

 

ik ben het verder niet eens met de belastingdienst dat je BTW moet verleggen. Intra-communautair BTW verleggen houdt in dat de dienstverlener risico neemt/loopt, n.m.m. kan de overheid daar niet toe verplichten. Ben wel benieuwd naar de onderbouwing.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.