• 0

Fastfood restaurant beginnen in Afrika

Beste leden,

 

In 2013 heb ik een half jaar stage gelopen in een land in Sub-Saharisch Afrika bij een vleesverwerkingsbedrijf. Deze tijd is me zo goed bevallen dat, als ik in juni klaar ben met mijn studie, ik wil emigreren naar dit land. Het land maakt momenteel een enorme economische groei door en het is er politiek stabiel. Daarbij is het business klimaat ook nog erg aangenaam wat betreft de mogelijkheid om als buitenlander een bedrijf te starten.

 

Ik zie veel kansen in het land om op relatief korte termijn een eigen bedrijf te starten. Ik ben meerdere malen na mijn stage terug gegaan om enkele markten(invoer gebruikte autobanden, voedingssupplementen en fastfood) te onderzoeken.

De markt waar ik de grootste kans van slagen zie is zonder meer de fastfoodmarkt.

Op het moment zijn de grote ketens zoals McDonalds en Burger King nog niet aanwezig in het land. Dit komt omdat deze ketens niet het risico op reputatie beschadiging willen lopen. De kwaliteit van hygiëne en personeel is namelijk nog erg laag. KFC heeft het geprobeerd maar de kwaliteit is dusdanig achteruit gegaan sinds de opening dat deze keten nu slecht loopt.

Ik acht de kans groot dat McDonalds en de Burger King zich in de komende drie jaar ook hier gaan vestigen aangezien deze markt booming is. De vraag is sterk aan het toenemen omdat er nu een sterk groeiende middenklasse aan het komen is en een grote maten van verstedelijking. De mentaliteit van de inwoners is perfect om een fastfood keten te beginnen, het is namelijk zo dat het woord: Fastfood niet als een negatief woord gezien woord zoals hier in het Westen. Het verkoopt juist goed als de mensen het woord zien/horen. De mensen eten ook erg ongezond in dit land, veel zout en erg vet eten. Hierdoor zijn er relatief veel mensen met obesitas en mensen die een beroerte krijgen.

Er is beperkte concurrentie van Subway, Nandos, Garlitos, Mugg & Bean en Hungry Lion. De kwaliteit van het eten is slecht, de prijs is relatief hoog en de service laat zich te wensen over.

 

Mijn plan is om een hamburgerzaak te beginnen in een winkelcentrum(shopping mall) vlakbij de Universiteit van de hoofdstad. Deze locatie sluit goed aan bij de doelgroep en ligt in het centrum van de stad. Het concept richt zich voornamelijk op snelheid en een goede prijs/ kwaliteit verhouding.

 

Mijn ervaring in de horeca beperkt zich tot de spoelkeuken in enkele restaurants. Ik studeer momenteel Small Business & Retail Management en ben 24 jaar oud. Ik heb een eigen vermogen(40.000 euro) wat ik bereid ben om erin te steken. Mijn sterke punten zijn: commerciële kansen zien, mijn sociale netwerk (in Nederland en daar ter plekke) en mijn verbale communicatie.

 

Kennissen van me zijn vorig jaar een hamburger zaak begonnen in de stad waar ik woon. Deze zaak is erg succesvol en bekijken al de mogelijkheden naar het openen van een tweede zaak. Ik zit er sterk over te denken om te vragen of zij een partnership met mij aan willen gaan. Zodat de nodige ervaring, know how en financiële middelen in de onderneming komt.

Ik zie zelf voor me dat zij de eerste 2 tot 3 maanden naar het land komen om me te ondersteunen tijdens de verbouwing en het restaurant te starten. Zodat ze me qua management het nodige kunnen leren en dat de basis goed staat. Na de verbouwing moet er een kok overkomen uit Nederland die het personeel traint voor een half jaar.

De formule van hun zaak moet worden aangepast zodat het concept beter aansluit op de markt daar. Zo moeten de burgers goedkoper worden (richting McDonalds prijzen), sneller bereid worden en de prijs/kwaliteit omlaag (onder andere burgers kleiner). Ik wil dat de frieten zelfgemaakt worden aangezien ter plekke kwalitatief zeer goede aardappelen voor friet zijn en de kwaliteit van friet in het algemeen zeer slecht is. Friet kan daarmee een tweede onderscheidend kenmerk worden ten opzichten van de concurrenten. De recepten, management systemen, uitstraling, interieur, logo en de naam kunnen grotendeels overgenomen worden.

 

De opstartkosten zullen relatief hoog zijn. Zo moet het inventaris en materiaal geïmporteerd worden uit Nederland en Zuid-Afrika. Maar daarentegen zal de brutowinst hoger zijn omdat bijvoorbeeld het vlees de helft goedkoper is dan in Nederland en de loonkosten zijn relatief laag. Voor het fastfood restaurant schat ik de aantal benodigde vierkante meters op 225m2, totale vloer oppervlakte.

Tijdens mijn benchmark onderzoek kwam ik erachter dat een restaurant van de Zuid-Afrikaans keten Mugg&Bean ongeveer 180 burgers per dag verkoopt. Dit terwijl de verkoop van hamburger niet het hoofdproduct is van het concept. Zij richten zich op ontbijt en lunch producten. De doelgroep waar zij zich op richten zijn lokaal wonende buitenlanders(relatief kleine doelgroep) terwijl ik me meer wil gaan richten op de jongere lokale bevolking die ook beschikt over enige financiële middelen.

 

Enkele cijfers en gegevens uit mijn recente onderzoek oktober 2014:

Verkoopprijs: gemiddeld 7 euro (burger, friet en drinken)

Inkoopkosten: gemiddeld 1,50 euro (burger, friet en drinken)

Loonkosten: 200 euro per persoon per maand

Inkoopkosten vlees: 4 euro per kilo gehakt

Ook richten op moslims door Halal vlees te verkopen

Huurkosten: 5.500 euro per maand

Verwachte klanten: 300 klanten per dag

Kok Nederland: 2.500 euro per maand

Container + transportkosten: 10.000 euro

Investering: 150.000 euro (kan dit verder toelichten)

 

Ik ben momenteel bezig met informatie te zoeken over het verkrijgen van een investor permit en mijn business plan verder aan het uitwerken. Vrijdag heb ik een gesprek met de kennissen van de hamburger tent.

 

Wat is nou mijn vraag? Nou ik zou gewoon graag eens van wat andere ondernemers horen wat voor problemen en moeilijkheden jullie zien, ik heb vast dingen over het hoofd gezien. Tips zijn ook altijd welkom.

 

Bedankt voor het lezen van dit veel te lange bericht en ook alvast bedankt voor eventuele reacties.

 

mvg B

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aan de ene kant zeg ik: waarom niet? Maar aan de andere kant zeg ik: waarom begin je niet dichter bij huis? Begin een lokaal fastfood restaurant in de plaats waar je zelf woont.

 

Zoals je zelf zegt loopt de zaak van je kennissen erg goed, en wellicht willen ze je wel helpen als franchisenemer van hun de zaak op te starten. Vergis je niet dat je daar terplekke ook nog tegen veel randzaken aan kan lopen. Bijvoorbeeld al nagedacht over vergunningen?

 

Daarnaast vraag ik me af of je berekening van de verkoopprijs wel klopt. Op school kreeg ik vroeger tijdens het vak Economie les over de zogenaamde 'Big Mac Index'.

 

Deze index is ontstaat uit het gedachtegoed dat wisselkoersen zouden moeten worden omgerekend naar de waarde van een vrijwel identiek product. In dit geval de 'Big Mac'. In vrijwel alle landen is de Big Mac een identieke burger. Afgezien van de prijs in EUR.

 

Als ik kijk naar de prijs van een burger in Zuid-Afrika in vergelijking tot Nederland dan zie ik het volgende:

 

Nederland: € 3,68

Zuid-Afrika: € 1,73

 

Misschien heb ik het wel helemaal mis hoor. In ieder geval succes met het verfijnen en eventueel uitvoeren van je plan!

Adriaan Boot - Internetondernemer - Internet Marketeer - Webanalist - Consultant - www.impactful.nl

Link naar reactie
  • 0

De keuze voor een dergelijk land kan ik me ergens wel voorstellen. In het westen is de fastfood markt verzadigd, we hebben genoeg burger kings, macs en domino's om de vraag aan te kunnen, en er is niet zoveel extra markt aan te boren voor een nieuw initiatief.

 

Mogelijk is een belangrijke hobbel in dergelijk landen die van bureaucratie en/of corruptie. Zoiets is lastig te begroten, maar het kan praktisch gewoon zo zijn dat je iemand moet omkopen om geen 40 jaar op een vergunning te wachten. Anderzijds kun je je op die manier ook wel weer ontdoen van controleurs op dergelijke vergunningen, maar dat is en blijft glad ijs.

Link naar reactie
  • 0

Is het dan de bedoeling om ook de ingrediënten te importeren? Dat lijkt mij persoonlijk toch niet zo evident.

 

Jaren geleden ben ik een aantal keer in die regio geweest om broedmachines te installeren voor kippen. Er was/is een grote vraag naar die machines omdat kip nu eenmaal relatief gemakkelijk en goedkoop te kweken is ivgl met andere dieren.

 

Misschien is dat al iets wat lokaal zou kunnen aankopen?

 

Hygiëne lijkt mij ook wel een teer punt maar in die tijd ging ik zelf gewoon mee met de lokale werknemers/techniekers om te gaan eten waar zij altijd aten. Ben maar 1 keer ziek geweest in afrika nadat ik een mcdonalds hamburger gegeten had :)

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Beste Adriaan Boot,

 

Hartelijk dank voor u tijd en bericht.

 

Op de vraag waarom begin je niet dichter bij huis:

Ik voel me beter op mijn gemak in het land waar ik over spreek, daarbij word ik daar meer gestimuleerd en geprikkeld om te ondernemen. Ook zijn er nog zoveel mogelijkheden en kansen. Hier in Nederland moet je met een uniek of uitermate goed uitgevoerd concept komen wil je het van de concurrent winnen.

 

Ik heb ook gedacht over een franchisenemer constructie alleen is het concept van hun alleen bekent in Nederland. Meestal als je het concept overneemt zoals McDonalds dan koop je de naam en formule. Daarbij is het concept van de hamburgertent nog niet bewezen dus is het onmogelijk om daar een bedrag aan te plaatsen.

 

Ik snap niet zo goed wat je wil zeggen met het verhaal over de Big Mac Index.

Wat ik bedoelde in mijn tekst is dat ik goedkopere burgers wil verkopen dan de hamburgertent van de kennissen hier in Nederland(waar ze meer op kwaliteit gericht zijn). De prijzen die ik heb genoemd (7 euro) zijn gebaseerd op de prijzen van de concurrenten daar in het land en op gesprekken met locals.

 

Beste Benm,

 

Ook jij bedankt voor je tijd.

 

Aangezien ik er een half jaar stage heb gelopen heb ik al het nodige ervaring met het punt corruptie. Het is in dit soort landen erg belangrijk om een groot netwerk te hebben om sommige zaken geregeld te krijgen. Gelukkig ken ik al enkele mensen die me willen helpen. Het punt waar ik erge hinder van heb ondervonden is het behalen van deadlines. Mensen kennen geen druk en veel is nog niet geautomatiseerd, dit maakt het erg lastig om zaken snel geregeld te krijgen. Dit punt neem ik zeker mee in mijn planning van implementeren.

 

 

Beste Ward,

 

Goede vraag, ik heb het namelijk overwogen en er onderzoek naar gedaan. De ketens die goed aansluiten op mijn plan zijn McDonalds en Burger King. Het is echter zo dat als je een McDonalds wilt openen, je een aanzienlijk eigen inbreng moet hebben, wat ik momenteel niet heb. Iemand die ik ken uit het land heeft hier ook onderzoek naar gedaan en die kreeg van McDonalds te horen dat als hij dit zou willen, hij 10 vestigingen moest openen en voor minimaal 12 maanden met het gehele personeel naar Amerika zou moeten voor training. Rest van de franchiseketens hebben niet de naamsbekendheid in het land om voor dat stuk goodwill te betalen, dat zou niet rendabel zijn voor me.

 

De producten worden lokaal ingekocht. Ik denk wel dat sommige producten uit het buitenland moeten worden ingekocht, maar dit brengt geen logistieke problemen of extreem hoge kosten met zich mee aangezien ik iemand ken die maandelijks een container stuurt vanuit Nederland

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Mathias,

 

bedankt voor je tijd!

 

Gelukkig heb ik stage gelopen bij een vlees verwerkingsbedrijf. Gelukkig kan ik het vlees(halal) dus tegen een leuk prijsje kopen. De overige producten worden gekocht bij lokale boeren, kwalitatief goede producten en goedkoop. De hygiene is inderdaad een belangrijk punt. Ik denk me hierin ook te onderscheiden van concurrent aangezien ik de Nederlandse wetgeving hierin wil hanteren. Ik verwacht alleen bepaalde sausjes te moeten importeren.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap niet zo goed wat je wil zeggen met het verhaal over de Big Mac Index.

Wat ik bedoelde in mijn tekst is dat ik goedkopere burgers wil verkopen dan de hamburgertent van de kennissen hier in Nederland(waar ze meer op kwaliteit gericht zijn). De prijzen die ik heb genoemd (7 euro) zijn gebaseerd op de prijzen van de concurrenten daar in het land en op gesprekken met locals.

 

De ketens die goed aansluiten op mijn plan zijn McDonalds en Burger King.

 

Ik vraag me als leek af of je berekening klopt. Lijkt mij belangrijk voor de haalbaarheid van je plan.

 

In je verhaal geef je aan dat je jouw concept goed vind aansluiten bij McDonalds en Burger King. Dan denk ik dat je het beste in je businessplan de prijzen van je concurrenten correct moet meenemen. Je geeft aan dat je daar onderzoek naar hebt gedaan, maar de Big Mac Index laat voor Afrika een heel ander bedrag zien dan de € 7 in jouw berekening.

 

Minimaal 50% verschil tussen Nederland en Afrika. Als ik in Nederland naar een fastfoodketen ga dan reken ik gemiddeld inderdaad € 7 p.p. af. Ik kan me niet voorstellen dat dit ook geldt voor "een land in Sub-Saharisch Afrika". Maar nogmaals: ik kan het mis hebben.

 

In ieder geval succes met je plan!

Adriaan Boot - Internetondernemer - Internet Marketeer - Webanalist - Consultant - www.impactful.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de toelichting!

 

In het land waar ik over spreek betaal je voor een hamburger met friet(niet lekker) 8,50 euro exclusief drinken. Dit is bij Mugg&Bean een franchise onderneming, het bevindt zich in het hoge segment. Vaak als ik vertel over het land waar ik het over heb dan denken veel mensen dat het er goedkoop is, maar door de beperkte concurrentie, slechte infrastructuur en de relatief lage productiviteit van arbeiders(door laag geschoold personeel) is het relatief een erg duur land.

Link naar reactie
  • 0

Dat is wel vaker zo, en in "arme" landen is iets als macdonalds natuurlijk een luxeproduct.

 

Je ziet dat fenomeen ook wel in azie, zelfs in relatief ontwikkelde landen als maleisie. De producten bij de mac zijn daar meestal iets goedkoper dan hier, maar duur vergeleken met locale restaurantjes, eetstalletjes en dergelijke.

 

Uiteraard wel iets om rekening mee te houden, klanten zullen mogelijk meer voor de 'experience' gaan dan voor het goedkope eten. Ik heb wel eens een bruiloftsgezelschap bij een macdonals zien eten, en begreep later dat men daar zelfs een speciaal arrangement voor aanbood.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.