• 0

Van beginnende BV naar eenmanszaak

Beetje vreemde gang van zaken maar heb de volgende vraag. Ik zal de aanleiding maar even achterwege laten, de situatie is als volgt. Ik ben als starter ingeschreven bij de KvK als BV. Er is reeds een bedrag gestort vanuit prive op de rekening van de BV. Er is nog geen arbeid verricht in de BV, ook nog geen aangifte van IB of VPB. Er zijn slechts 3 facturen betaald. Alles is net 1 maand actief.

Nu zijn de omstandigheden veranderd dat ik terug wil naar een eenmanszaak. Hoe moet ik dit aanvliegen? Kan ik dezelfde bankrekening behouden? Neem aan dat er een nieuw KvK nummer moet komen voor de eenmanszaak. Wat moet er met de BV gebeuren. Is het gestorte kapitaal terug te storten naar prive?

Hoop vragen maar deze situatie is niet terug te vinden op het forum..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je bent al bij de notaris geweest om de oprichtingsakte van de bv te tekenen?

 

Je zal de bv dan moeten ontbinden en vereffenen, jaarcijfers opstellen, aangifte vennootschapsbelasting doen. Vergeet ook niet de eventuele aangifte dividendbelasting en in de IB-aangifte het resultaat uit aanmerkelijk belang. Er bestaat een geruisloze terugkeerregeling, maar daar zul je vermoedelijk weinig aan hebben. Een bankrekening meenemen zal doorgaans niet gaan, maar zal ook weinig toegevoegde waarde bieden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Je kan je ondertussen wel al als eenmanszaak inschrijven en daaruit gaan werken. Vervolgens open je op naam van de eenmanszaak een nieuwe bankrekening.

Los van het feit dat de bank de bankrekening van de BV niet zo maar zal overzetten, voorkom je met een nieuwe bankrekening een vermenging tussen de BV transacties inclusief bankkosten en die van de nieuwe eenmanszaak.

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.