• 0

Lever ik 'electronische diensten' ?

Hallo,

 

Mijn BV maakt geluidsbewerkingssoftware, die op de computer draait van de eindgebruiker en niks on-line doet. De software wordt internationaal verkocht.

Bij een van de softwaretitels is het mij niet duidelijk of, en zo ja wanneer ik een ‘electronische dienst’ verleen. En daarom of ik te maken krijg met MOSS en BTW afdrachten in het buitenland. Ik zit stiekum te hopen dat de MOSS beker aan mij vorbijgaat.

 

Ik denk dat het wellicht afhangt van de wijze van levering. Die gaat aldus:

 

- Meestal wordt een demo wordt gedownload, dat is gratis. Die demo werkt een week.

1% van die demo-downloaders besluit te kopen. Bij afrekenen in mijn webstore krijgt de klant de keus een USB stick opgestuurd te krijgen. (let wel: niet altijd is de demo gedownload, daarop heb ik geen controle)

 

A) Als de klant voor een usb stick kiest:

De klant ontvangt een usb stick met daarop tevens een sticker met zijn serienummer. Dat nummer wordt in de demo ingetikt en dan draait die demo voortaan ongehinderd.

B) Als de klant voor ‘geen usb stick’ kiest:

het serienummer wordt doorgebeld, op een ansichtkaart opgestuurd of ge-emaild.

 

De belastingdienst geeft mij onvoldoende uitsluitsel. ik citeer:

 

“ Voorbeelden (van electronische diensten):

onlineverkeersinformatie en -weerberichten, onlinedagbladen en –tijdschriften, onlinegegevensopslag, toegang tot of downloaden van software, gebruik van zoekmachines en onlinespelen.“

 

Vooral het voorbeeld ‘onlinespelen’ doet mij vermoeden dat offline spelen niet een electronische dienst is, in welk geval ik ook geen electronische dienst verleen.

 

Krijg ik te maken met MOSS en BTW in het buitenland ? of kan ik gewoon op de 2014 btw-voet verder gaan?

 

 

Bedankt,

 

 

PS Een gedachte-experiment:

Stel dat B)(geen usb stick) een electronische dienst betreft en A)(wel een USB stick) niet. In dat geval is een Deen 4% BTW goedkoper uit als hij voor een USB stick kiest. Dat is onverwacht. Op die wijze kan ik ook geen inclusief-BTW prijzen in mijn webstore laten zien totdat de USB stick optie is gekozen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De download valt inderdaad onder elektronische diensten uit de categorie "toegang geven tot en downloaden van muziek, films of spellen (ook kans- of gokspelen)". Het leveren van software in een doos (of op een USB-stick in een doosje) is daarentegen een "gewone" levering.

 

Je gedachte-experiment loopt mank op een paar onderdelen. De fysieke levering brengt meer kosten met zich mee: de USB-stick, de verpakking, een etiket, arbeid voor de orderverwerking, de verzendkosten, verlies plus diefstal van een x-aantal zendingen... Die hogere kosten kúnnen in een hogere prijs tot uitdrukking komen.

 

Technisch is het bovendien mogelijk om bezoekers wél het juiste btw-tarief te tonen dat voor hun land geldt. En dat moet ook wanneer je consumentenprijzen noemt (dus dat wordt voor softwarebouwers nog aanpoten voor 1 januari).

 

Bij gemengde diensten en gemengde producten moet je uitgaan van de hoofddienst of het hoofdproduct. Via de download lever je de software; dat lijkt me de hoofddienst. Voeg je daaraan functionaliteit toe met een tweede levering, dan maakt het niet wezenlijk meer uit of die levering nu een code in een e-mail is (een elektronische dienst) of een code in een papieren brief of een op USB-stick (een gewone levering).

Link naar reactie
  • 0

Ward en peter, dankjewel voor jullie aandacht. Ik ben inmiddels ook een ochtend verder.

 

Het gaat bij ons om kostbare software. Het BTW verschil tussen Denemarken en Nederland is een veelvoud van de verzendkosten. Bovendien, de verzending van een USB stick is bij ons net zo gratis als de download. Doorgaans kiezen klanten er toch niet voor, net zoals ze doorgaans niet voor een papieren factuur opteren.

 

Maar die optie om geen USB stick te verzenden moeten we dan wellicht schrappen zodat we altijd iets per post versturen en daardoor beter aantoonbaar een niet-electronische dienst verstrekken. Ik zou dat best jammer vinden. Het voelt als een flinke stap terug, en past niet in mijn groen ondernemen strategie. Ik verwacht dat we wel mogen doorgaan met het kosteloos verschaffen van downloads (de gratis demo’s die ontsloten kunnen worden met een serienummer).

 

Ik heb inmiddels de sluitende tekst gevonden:

 

Verordening 282/2011 (art. 7)

 

“Diensten die wegens hun aard grotendeels geautomatiseerd zijn en slechts in geringe mate menselijk ingrijpen vergen, en zonder informatietechnologie niet kunnen worden verricht”

[…]

a. de levering van gedigitaliseerde producten in het algemeen, daaronder begrepen software en wijzigingen of bijwerkingen van software; "

 

Als ik dat wat interpreteer kom ik tot het volgende.

Oze download is gratis. Daar wordt niet voor gefactureerd. Net als de verzending van de usb stick. De levering is dus in elke situatie voor de klant gratis. Voor de levering van de software wordt niks gerekend.

 

De licentie om de software te mogen gebruiken is niet gratis. Die wordt verstuurd in de vorm van een serienummer-sticker (een soort wachtwoord), per telefoon meegedeeld, of op een papieren factuur geprint. De leveringen van de licenties maar ook van de software zelf kunnen bovendien zonder informatietechnologie worden verricht. (zonder informatietechnologie hebben we natuurlijk niet de software kunnen maken, maar wel degelijk kunnen leveren)

 

Als ik de tekst goed lees dan zie ik dat hier wellicht de doorlevering van software wordt bedoeld. Dat kan misschien inderdaad met gering menselijk ingrijpen. Wij produceren de software. met substantieel menselijk ingrijpen. Arbeid, door vele mensen hier ter plaatse verricht, die resulteert in een digitale levering van het eindresultaat, maar voortaan dus voor de zekerheid wellicht weer per post gaat.

 

Spannende materie wordt dit nog in het komend jaar.

Ik denk aan die nederlandse dichter die op verzoek gedichten maakt. Mailt er een keer een particuliere klant die in Frankrijk woont, moet ie zijn gedichtje ineens per post versturen, omdat het gebruikelijke emailtje een electronische dienst zou zijn en hij niet weet hoe hij die Franse BTW moet heffen. Terwijl iedereen snapt dat de dienst die verleend wordt het dichten is, en de leveringswijze feitelijk irrelevant is. Wie weet komt de fax hier nog eens van terug :)

Link naar reactie
  • 0

Maar die optei om geen USB stick te verzenden moeten we dan wellicht schrappen zodat we altijd iets per post versturen en daardoor beter aantoonbaar een niet-electronische dienst verstrekken.

 

Ja, dat kan ook natuurlijk. Dan lever je ook volgens mij geen elektronische diensten meer.

 

Maar ik bedoelde eigenlijk andersom: juist alleen maar wél elektronische diensten leveren en dus géén USB sticks meer aanbieden.

 

In ieder geval zou ik proberen (om het niet erg ingewikkeld te maken) voor een soort levering te kiezen en niet allebei door elkaar aanbieden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.