• 0

overschrijven verhuurbare auto's van privé naar eenmanszaak??

Ik heb een eenmanszaak waarin dit jaar nog 4 verhuurbare oldtimers moeten worden opgenomen. Moeten deze auto's dan ook daadwerkelijk via het RDW worden overgeschreven op deze eenmanszaak (ik ben nu eigenaar van deze auto's), of is op de balans zetten ook voldoende.

Vriendelijke groeten eendex.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mag ik als wedervraag stellen: waar verzeker jij auto's die je wilt verhuren?

Als ik je een tip mag geven: Bovemij, VVS, Centraal Beheer.

Voor starters in verhuursector zonder ervaring het eerste jaar soms noodgedwongen Rialto.

Maar goed nieuws: dankzij de opmars van de deeleconomie staan verzekeraars ook weer meer open voor verhuur

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Overschrijven kan niet omdat de eenmanszaak geen rechtspersoon is maar slechts een handelsnaam waaronder de ondernemer zijn diensten aanbied. Je kunt een auto niet overschrijven naar jezelf.

 

Wat wel kan is een auto uit het privevermogen inbrengen in het ondernemingsvermogen. Ondanks het gebrek aan rechtspersoon en het transparante karakter van de eenmanszaak is er fiscaal wel een dunne scheiding. Voor de inkomstenbelasting ziet deze er als volgt uit:

 

* Een auto die tot het ondernemingsvermogen behoort, wordt als zakelijke auto belast. Alle kosten kun je ten laste brengen van de winst; bij privegebruik tel je bij o.b.v. de cataloguswaarde (jonge auto) of dagwaarde (oudere auto vanaf 15 jaar).

 

* Een auto die tot het privevermogen behoort, wordt als eigen auto van de ondernemer gezien. Zakelijk gebruik kun je a 19 cent/km ten laste van de winst brengen, de werkelijke kosten betaal je prive en dus netto. Er is geen bijtelling voor privegebruik want het is geen auto van de zaak.

 

Als je oldtimers (met totale kilometerkosten ver boven de 19 cent/km) gaat verhuren, lijkt het in het algemeen verstandig om ze tot het zakelijk vermogen te rekenen. Houd een sluitende kilometeradministratie bij en check of er een verklaring van geen privegebruik nodig is. (afhankelijk van de omstandigheden, staan de auto's achter een hek op de zaak of staan ze bij je thuis etc)

 

Let op dat je de keuze voor iedere auto slechts 1 maal kunt maken.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Auto's zijn verzekerd via tussenpersoon De Jong Verzekeringen Leerdam bij Allianz Benelux.

Goede verzekeraar, maar is verhuur nu al meeverzekerd? (Standaard sluit Allianz dit uit, net als de meeste overige verzekeraars).

En denk aan de sistercarclausule! Aanrijding van de ene met de andere eigen auto (op het eigen terrein bijvoorbeeld) zijn anders niet gedekt!

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.