Beste leden,

Ik ben al een tijd bezig met het zoeken naar leuke artikelen zoals bijvoorbeeld oogschaduw of blushes omdat visagie en make-up mijn grote passie is ( om een webshop te starten eventueel ). De producten die ik uitzoek zijn uniek.

Na anderhalf jaar zoeken naar een bepaald type oogschaduw van een bepaald merk die niet in Nederland verkrijgbaar is, ben ik terechtgekomen op een wholesaler aan de andere kant van de wereld die dit product tegen een lage inkoopprijs verkoopt ( per stom toeval ). Ze verkochten het niet onder de naam die het product normaal zou hebben. Echter waren de doosjes en het product wel precies hetzelfde als de originele die ik thuis heb. Er is geen verschil te zien, behalve aan het kwastje. Op de beauty dimensions beurs in Utrecht ben ik dezelfde oogschaduw paletten tegengekomen ( imitatie ) .

Wanneer IK deze oogschaduwen verkoop als ( de merknaam ) imitatie, kan de fabrikant daar iets tegen doen? Of moet ik gewoon slim zijn en net als de Aziaten het anders noemen terwijl het op de foto precies overeenkomt met de echte paletten.

Is er iemand die hier ervaring in heeft?

Hartelijk dank!!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48060-imitatie-verkopen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Veel verschil met een "Apple iPhone replica smartphone" of een "Beats by Dre replica hoofdtelefoon" is er zo op het eerste gezicht niet. Het is dan een slaafse nabootsing die inbreuk maakt op het merkenrecht en, vaak, ook wat octrooien en patenten.

Dat probleem kun je overigens ook hebben als je het géén replica noemt maar een kopie uitbrengt onder een andere naam. Je wilt het product immers graag verkopen omdat het erg veel op het origineel lijkt -- en vaak is dat dan té veel.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48060-imitatie-verkopen/#findComment-483825
Delen op andere sites

• 0

HOe kan het dan zo zijn dat het wel op een professionele beurs wordt toegestaan en ze daar voor ongeveer 65 procent prijsvermindering worden verkocht?

Veel verschil met een "Apple iPhone replica smartphone" of een "Beats by Dre replica hoofdtelefoon" is er zo op het eerste gezicht niet. Het is dan een slaafse nabootsing die inbreuk maakt op het merkenrecht en, vaak, ook wat octrooien en patenten.

Dat probleem kun je overigens ook hebben als je het géén replica noemt maar een kopie uitbrengt onder een andere naam. Je wilt het product immers graag verkopen omdat het erg veel op het origineel lijkt -- en vaak is dat dan té veel.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48060-imitatie-verkopen/#findComment-483826
Delen op andere sites

• 0

Zolang de merkhouder er geen weet van heeft (of er niets tegen doet) kan dat natuurlijk. Op een beurs valt het sowieso veel minder op dan wanneer je het bijvoorbeeld via een webwinkel zou verkopen. Merkhouders beschermen hun merken vaak wel, maar als het een eenmalige actie is zijn ze er mogelijk gewoon te laat bij... waarmee niet gezegd is dat de verkoper achteraf niet alsnog in de problemen komt.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48060-imitatie-verkopen/#findComment-483827
Delen op andere sites

• 0

Als de fabrikant of importeur je, schriftelijk, garandeert dat je ze in Nederland en de rest van de EU in de handel mag brengen, sta je sterker.

Ik neem daarbij ook aan dat je de vraag niet voor niets stelt.

Vertrouw je de boel niet helemaal, bouw dan een extra zekerheid in.

Dat "replica van A-merk x" heb je er waarschijnlijk zelf bij verzonnen, want dat zie ik een Europese importeur niet snel doen. Replica is weinig meer dan een synoniem van kopie en namaak, en daarmee kun je je op glad ijs begeven: een roofkopie waarmee je meelift op de merknaambekendheid van een ander.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48060-imitatie-verkopen/#findComment-483829
Delen op andere sites

• 0

Je mag niet zomaar de indruk wekken met vormgeving/kleurgebruik dat een product van een bepaalde fabrikant (merk) afkomstig is. Je mag dus niet profiteren van de bekendheid van andere producten door verwarring te veroorzaken. Dus als iedereen meteen ziet dat het een imitatie/replica is van een bepaald uniek vormgegeven merkproduct mag dat vrijwel zeker niet. Dit is wat je slaafse nabootsing noemt.

Maar, je zegt zelf al dat er sprake is van afwijking (het kwastje) en dan wordt het opeens een grijs nogal subjectief gebied waarin het allemaal afhangt van de details. Als het merk ontbreekt, de vormgeving vrij standaard is (voor mij lijken alle oogschaduw verpakkingen op elkaar) en er zijn ook duidelijke verschillen dan mag het mogelijk wel. Uiteindelijk zal de rechter dat moeten bepalen. Ook is de ene merkhouder heel actief in het bestrijden van imitatie en de ander heeft geen zin om er veel geld aan te spenderen omdat het vaak meer kost dan oplevert. Ze zullen dus eerder optreden als ze schade ondervinden en de kans groot achten die te kunnen verhalen.

Dat anderen het doen is altijd een heel slechte raadgever om het dan ook maar te doen.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48060-imitatie-verkopen/#findComment-483834
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar