• 0

Opzetten BV voor een buitenlander

Ik heb al eerder een vraag gesteld over een BV, maar gezien er wat wijzigingen zijn in de situatie heb ik maar een nieuwe topic aangemaakt.

 

Voor een buitenlandse firma ( rechtsvorm vergelijkbaar met een B.V.) moet ik een filiaal opzetten in Nederland. Hierbij heb ik enkele vragen waarop ik hoop dat jullie mij antwoorden kunnen geven;

 

a) De buitenlandse firma zal 100% van de aandelen van de nieuw op

te zetten BV bezitten, er zal dus 1 aandeelhouder zijn.

Is dit uberhaupt toegestaan? Zo ja, hoe gaat dit in zijn werk. Kan een buitenlandse firma als een holding functioneren? ....

 

b) Gezien ik geen aandelen in de nieuwe BV zal hebben, maar deze

wel hoor te vertegenwoordigen (directeur) tegen financiele vergoeding

zou ik - voor zover ik heb kunnen lezen - hoofdelijk aansprakelijk zijn

tot op het moment dat de BV i.o. overgaat in een volledige BV

rechtsvorm. In deze tussenfase zou ik dus alle risico's lopen en hier

heb ik dan ook weinig zin in - juist omdat ik geen aandelen in de firma

krijg. Uiteraard ga ik er niet van uit dat er iets fout zal gaan, maar het

feit dat ik een dergelijk risico zou lopen voor andermans firma bevalt

me dan ook niets. Wat is hier tegen te doen, wat voor oplossingen of

work-arounds zijn hier te verzinnen?

 

c) Wat wordt van een buitenlandse rechtspersoon of firma vereist om

een BV op te kunnen zetten? (behalve een verklaring van de staat van goed gedrag)

 

 

d) Tenslotte zit ik te dubben wat voor salarissen gemiddeld worden uitbetaald als het gaat om een directie functie waarin ik zeker in het begin voor alles verantwoordelijk ben en alles zelf moet regelen. Gezien er binnen een jaar personeel aan zal worden genomen zullen deze verantwoordelijkheden alleen maar stijgen. Aandelen zitten er helaas niet in, wel provisie op de verkopen gedaan door deze filiaal. Ook vwb provisie vraag ik mij af wat redelijk is om te vragen... Als iemand mij hierover kan adviseren, heel graag. Liefst via een privebericht of chat gezien hier wellicht wat meer info voor nodig is, maar mag ook hier op forum.

 

Alvast bedankt.

 

Gr.

 

Stepan

3 AM Productions - New media design & services

http://www.3amp.com/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

a) volgens mij is dit toegestaan. je notaris kan je hier meer over vertellen.

b) zorg ervoor dat je de enige bent die tekeningsbevoegd is. dan heb jij de touwtjes in handen. bewaar alle correspondentie met de aandeelhouder, zodat je altijd kan aantonen dat jij te goeder trouw bent en de boel niet loopt te belazeren.

 

pas op voor het aangaan van verplichtingen en leningen voor de moedermaatschappij, die in de nederlandse bv worden 'gestald'.

 

c) weet ik niet.

 

d) hangt een beetje van de branche af en de ambities. wil je groeien naar 5, 50 of 500 man? qua provisie kan je denken aan bijvoorbeeld 3 tot 5% van de gefactureerde omzet. je kan ook gaan voor bijvoorbeeld 15% van de nettowinst, maar die heb je niet altijd in de hand.

 

succes, en blijf vragen.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Voor een buitenlandse firma ( rechtsvorm vergelijkbaar met een B.V.) moet ik een filiaal opzetten in Nederland. Hierbij heb ik enkele vragen waarop ik hoop dat jullie mij antwoorden kunnen geven;

 

a) Geen probleem, dit is toegestaan. De oprichting werkt net zoals iedere ander BV, zij het dat de vennoten enkele additionele stukken moeten overleggen. De notairs heeft hier een mooi lijstje voor. De buitenlandse firma kan gewoon als holding fungeren.

 

b) Gedurende de BV io periode laat je de aandeelhouder tevens als bestuurder optreden. Gedurende die periode kan jij als werknemer in dienst treden en middels een vlolmacht toch alle handelingen verrichten die nodig zijn. In de arbeidsovereenkomst leg je de afspraak neeer dat jij na de oprichting verder zal gaan als bestuurder van de vennootschap.

 

 

c) Zie de opmerking hiervoor. Als ik mijn niet vergis heeft Wekkel deze vraag al eens eerder voor je beantwoord.

 

d) Dit is erg variabel. Ik vrees dat hier heel weinig vergelijking mogelijk is. Als jij meebouwt aan het succes van de onderneming zou een deelneming wel gerechtvaardigd zijn.

 

Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.