• 0

wat te doen met bus na uitstappen BV in VOF

Goedemorgen,

 

Mijn situatie is als volgt.

 

Ik heb een holding en een werk BV. Omdat ik het DGA salaris regelmatig niet kan betalen, sta ik op het punt om ontslag te nemen uit de holding, deze beide te liquideren en verder te gaan in een nieuw op te richten VOF.

 

Er zijn geen schulden maar het banksaldo is ook niet veel meer.

 

Nu staat er in de holding een bestelbus van 4,5 jaar oud (destijds door de holding nieuw gefinancierd) met 140.000 km op de teller.

 

Ik zou deze bus heel graag blijven gebruiken in de VOF (ik wil immers verder met mijn bedrijf) maar er is geen geld om dat ding prive aan te schaffen en kilometers te declareren aan de VOF (daarbij zou de holding dan nog een aanslag BPM krijgen denk ik).

 

De nieuw op te richten VOF heeft ook niet veel geld (die gaat immers door met het banksaldo van de holding) anders had ik hem via de VOF graag gekocht.

 

Is het misschien mogelijk om de holding BV aan te houden met daarin de bus en dat de VOF de bus van de holding kan huren? En zo ja, is er dan een minimaal huurbedrag? Ik snap dat er kosten blijven bestaan als ik de holding aanhoud (jaarrekening en kvk) maar dat kom ik wel te boven.

 

Of is er andere oplossing mogelijk waarbij ik of de VOF niet meteen hoeft af te rekenen maar toch in de bus kan blijven rijden totdat er weer wat geld is verdiend?

 

Ik ga ervan uit dat ik niet zelf de prijs van de bus op bijvoorbeeld 1000 euro kan zetten toch? Want dan zou ik dat prive misschien wel kunnen betalen eventueel. Op internet kent ook geen enkele website het kenteken van de bus om zo de waarde te betalen helaas :-(

 

 

 

Ik zie een reactie heel graag tegemoet.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Gewoon privé kopen. Wel zorgen dat de BV de btw afdraagt en de rest van de koopsom kun je dan verrekenen met de liquidatieuitkering. Wat de waarde betreft: regel een waardebepaling door een handelaar, zodat je niet achteraf bij een controle daar je vingers aan brandt.

Link naar reactie
  • 0

Een VOF? Met wie? Je hebt het namelijk over "ik", maar voor een VOF heb je ten minste 2 vennoten nodig. Anders is het een eenmanszaak. In dat geval heb je verschillende mogelijkheden om de onderneming uit de BV te halen en voort te zetten als IB-onderneming. Mochten er eventueel stille reserves aanwezig zijn, dan is het vaak ook mogelijke om gebruik te maken van de geruisloze terugkeerfaciliteit, zodat je niet (direct) de belasting over die stille reserves hoeft te betalen. Maar gelet op de situatie is het natuurlijk ook goed mogelijk dat er geen stille reserves zijn.

 

Voor de btw is het altijd even opletten: bij de overgang van een algemeenheid van goederen (zoals een complete onderneming) is geen sprake van een levering voor de btw, maar treedt de overnemer in de plaats van de overdrager. Dan heb je met btw dus niet te maken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel inderdaad 'wij'. Mijn vrouw en ik nemen ontslag en gaan samen in de VOF.

 

Waardebepaling zal ik dan inderdaad door een handelaar moeten doen want geen enkele website weet wat de waarde is van de bus.

 

Ok, prive kopen is me duidelijk. Maar hoe zit het dan als de nieuw op te richten VOF de bus koopt. Moet er dan ook geld zijn of is dat gewoon een aankoop op papier? De VOF zal geld moeten storten op de rekening van de holding maar de VOF kan ook weer over dat geld beschikken toch?

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.