Dag Higherlevels,

 

Ik krijg het antwoord op de volgende vraag niet gevonden op Google en de website van de Belastingdienst, de situatie is als volgt:

 

In 2014 ben ik samen met iemand een Besloten Vennootschap begonnen.

Wij hebben kapitaal gestort op de bedrijfsrekening. De enige activiteit die we hebben uitgevoerd is een laptop aangeschaft. Vanwege persoonlijke redenen zijn daarna de activiteiten gestaakt. Er zijn dus geen inkomsten geweest. We hebben na een aantal maanden daarop besloten de bv te beëindigen (liquideren).

 

Nu lees ik op de website van de Belastingdienst dat je als DGA verplicht bent jezelf een gebruikelijk salaris uit te betalen waarover je loonheffing (inkomstenbelasting) moet heffen. Dit geldt volgens de website van de Belastingdienst ook voor als je jezelf geen salaris uitbetaald (de fiscus gaat dan uit van een virtueel salaris.

 

Gezien er geen inkomsten zijn geweest kan ik mij niet voorstellen dat daarom een gebruikelijk salaris van toepassing is.

 

Is het gebruikelijk salaris van toepassing in deze situatie?

 

 

Alvast bedankt voor de reacties!

 

 

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Nu lees ik op de website van de Belastingdienst dat je als DGA verplicht bent jezelf een gebruikelijk salaris uit te betalen waarover je loonheffing (inkomstenbelasting) moet heffen.

Ik ben een beetje in verwarring: dat wist je nog niet toen je de BV oprichtte?

 

Gezien er geen inkomsten zijn geweest kan ik mij niet voorstellen dat daarom een gebruikelijk salaris van toepassing is.

Ik wel. Inkomsten is namelijk geen criterium voor gebruikelijk loon.

Geen inkomsten is overigens wel een prima argument om vooraf schriftelijk met de fiscus overeen te komen om vooralsnog geen gebruikelijk loon te hoeven toepassen, maar dat achteraf doen kan nog wel eens lastig zijn.

 

Is het gebruikelijk salaris van toepassing in deze situatie?

Dat zou kunnen. En zo ja, dan ben je het zoveelste slachtoffer van doe het zelven met BV's.

 

Mijn advies: stop met doe het zelven en benader een specialist (fiscalist) om te kijken of en hoe dit op te lossen valt

 

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

 

 

  • 0

Dank je voor je reactie.

 

Ik was inderdaad niet op de hoogte van het gebruikelijk salaris toen ik de BV oprichtte.

 

Inmiddels heb ik al een fiscalist benaderd en zijn reactie was erg luchtig. Hij stelde je hebt geen inkomsten gehad dus hoef je geen gebruikelijk loon (en daarmee loonbelasting) uit te betalen.

 

De criteria zijn niet goed inzichtelijk op de website van de Belastingdienst of elders op het internet.

Overal lees ik inderdaad terug dat je verplicht bent een gebruikelijk loon uit te betalen, maar over uitzonderingen is men niet helder. Daarom voelt de reactie van de fiscalist niet helemaal lekker.

  • 0

Daarom voelt de reactie van de fiscalist niet helemaal lekker.

Als de specialist het zegt zal het (kennelijk) wel loslopen :)

 

Hoewel ik géén fiscalist ben lijkt me de crux in dit verhaal niet zozeer dat er geen inkomen was, maar er is - zo te zien - ook geen arbeid verricht. Arbeid verrichten is het belangrijkste criterium voor de gebruikelijk loon regeling.

 

De criteria zijn niet goed inzichtelijk op de website van de Belastingdienst of elders op het internet.

Gekscherend: de werkwijze van een open hart operatie staat ook niet goed inzichtelijk op de website van het ziekenhuis of elders op het internet. Een open Hart operatie is - net als een BV- iets voor specialisten :)

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

 

 

  • 0

Het gebruikelijk loon is inderdaad gekoppeld aan de werkzaamheden van de dga en niet aan de inkomsten van de bv.

 

Als het kopen van die laptop het enige is dat je hebt gedaan, dan is het vrij reeel te veronderstellen dat het gebruikelijk loon minder dan €5.000 bedraagt. In dat geval hoef je de gebruikelijkloonregeling niet toe te passen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

  • 0

Ronaldinho, dank je voor je reactie.

 

Op internet lees ik terug dat een DGA vooraf aannemelijk moet maken dat een lager (of geen) gebruikelijk loon van toepassing is. Dit is vooraf namelijk niet gebeurd.

 

Dient dit alsnog overlegd te worden of is dat in mijn situatie niet van toepassing?

 

 

Met toeval kwam ik er van de week achter dat een DGA zichzelf een gebruikelijk loon dient uit te betalen.

Bij start van de BV heb ik bericht gekregen dat ik belastingplichtig ben voor de omzetbelasting en vennootschapsbelasting. Ieder kwartaal van de omzet- en vennootschapsbelasting aangifte gedaan. Van de loonbelasting is dit niet apart vastgesteld. Daarvan heb ik in ieder geval nooit bericht gekregen.

 

Wat is het moment dat de Belastingdienst dit vaststelt dat je loonbelasting dient af te dragen? Ik neem aan dat loonbelasting normaal gesproken ook ieder kwartaal of zelfs maandelijks bij de Belastingdienst aangegeven dient te worden?

 

 

  • 0

Bij de inschrijving van de bv bij de KvK heb je aangegeven hoeveel werknemers de bv in dienst heeft. Als hier >0 is ingevuld, ben je als het goed is ook aangemerkt als inhoudingsplichtige voor de loonbelasting. Is dat niet het geval, dan kun je dat zelf melden bij de belastingdienst via dit formulier. Als dat is verwerkt, kun je netjes maandelijks aangifte doen (overigens hoef je niet elke maand ook loon te betalen/berekenen, je kunt als dga ook jaarlijks salaris betalen, dan hoef je ook maar 1 keer een berekening te maken).

 

De wet schrijft niet voor dat je vooraf moet overleggen met de belastingdienst als je een lager loon in aanmerking wilt nemen. Dat overleggen vooraf (zoals Norbert al heeft opgemerkt) is vooral nodig als je wel veel werkt, maar geen of nauwelijks inkomsten hebt. Een werknemer zonder andere belangen bij de vennootschap zou voor die activiteiten namelijk ook gewoon betaald willen worden, ongeacht of er inkomsten zijn. Dus dan wil je afwijken van de wettelijke regeling en de fiscus is weleens bereid om zich daarbij welwillend op te stellen als je dat netjes vooraf vraagt.

 

In de situatie zoals jij die schetst, zie ik geen reden om daarover te overleggen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    6 leden, 73 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.