• 0

BTW en KOR voor ondernemer die diensten levert buiten de EU

Hallo,

 

Ik werk als freelance adviseur voor (non-profit) organisaties in het buitenland. In 2014 heb ik voor geen enkele Nederlandse of EU organisatie gewerkt. Ik heb dan ook geen BTW in rekening hoeven brengen en afdragen, en voor zover ik het eerder begreep is de BTW ook niet verlegd naar mijn klanten omdat deze zich allemaal buiten de EU bevinden. Ik heb dus alleen maar voorbelasting betaald, en dit ook allemaal netjes teruggekregen van de BD :).

 

Nu ben ik echter bezig met de aangifte voor mijn vierde kwartaal 2014, en mijn boekhoudprogramma geeft aan dat ik in aanmerking zou komen voor vermindering van volgens de KOR.

 

Dit snap ik niet - het lijkt er op alsof ik geld toe krijg van de BD... als ik geen BTW in rekening hoef te brengen en deze ook niet verlegd is omdat het levering van diensten buiten de EU betreft dan kan er toch niets in mindering gebracht worden? Het totale bedrag voor de BTW is dus negatief, daar kan dan toch niet iets in mindering op worden gebracht?

 

Er lijkt recentelijk wel iets veranderd in de manier waarop mijn facturen voor de betreffende klanten geboekt worden in het programma. Eerder kwamen deze facturen altijd terecht bij rubriek 3a op de BTW aangifte (leveringen aan het buitenland) terwijl mijn laatste factuur "ineens" bij rubriek 1e leveringen/diensten belast met 0% of niet bij u belast (verlegd) staat.

 

Met deze verandering lijkt er BTW berekend te worden, die vervolgens weer terechtkomt op het totaal waardoor het programma aangeeft dat ik recht heb op vermindering volgens de KOR.

 

Lang verhaal maar ik hoop dat het duidelijk is. Ik heb dit besproken met iemand van de helpdesk van het boekhoudprogramma en die zegt dat het klopt (m.a.w. dat ik in aanmerking kom voor de KOR) maar ik vertrouw het niet helemaal.

 

Mijn belangrijkste vragen zijn:

- heb ik al die tijd iets fout gedaan in mijn boekingen van facturen en vallen diensten geleverd buiten de EU toch in rubriek 1e?

- in dat geval klopt het dan dat er (fictieve?) BTW berekend wordt en ik daarmee geld toe krijg van de BD?

(die ik niet berekend heb omdat ik volgens de rekentool van de BD in de groep valt die het volgende moet doen:

U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of en hoe u aangifte moet doen.

U stuurt een factuur zonder Nederlandse btw.

U geeft deze dienst niet aan in uw btw-aangifte.

U geeft deze dienst niet op in de opgaaf intracommunautaire prestaties.)

- of is dit gewoon een fout in het boekhoudprogramma?

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zover ik weet kan de KOR een maximale korting van de te betalen BTW geven.

Oftewel, je komt nooit onder 0 uit.

Als je 1000 euro moet betalen kun je 1000 euro korting krijgen:

 

€ 1.345 of minder

De vermindering is gelijk aan het btw-bedrag. U hoeft dus geen btw te betalen.

 

Zie ook

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/hoe_bereken_ik_mijn_korting/hoe_bereken_ik_mijn_korting_vanwege_de_kleineondernemersregeling

Link naar reactie
  • 0

Beste snusanka

 

Diensten zijn doorgaans belast in het land van de afnemer. Als dat buiten de EU is, dan zul je doorgaans contact moeten zoeken met die buitenlandse fiscus om te bezien of je in dat land zelf aangifte van BTW moet doen. Vanuit NL verstuur je in elk geval facturen zonder BTW.

 

Je schrijft het zelf al: "U geeft deze dienst niet aan in uw btw-aangifte."

 

Voor de toepassing van de KOR telt deze omzet dus niet mee. Dat gaat dan ook fout in je boekhouding. Deze omzet hoort niet thuis bij 1e. Het gevolg van die onjuiste boekingen is dat het programma denkt dat je BTW verlegde omzet hebt gemaakt en zodoende in aanmerking komt voor de KOR. Dat is niet het geval.

 

De omzet die je buiten de EU behaald hebt, telt niet mee voor de berekening van de KOR. Dat zul je ook zien als je de boekhouding op orde brengt en de omzet van 1e naar 3a hebt omgeboekt.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.