• 0

BTW en KOR voor ondernemer die diensten levert buiten de EU

Hallo,

 

Ik werk als freelance adviseur voor (non-profit) organisaties in het buitenland. In 2014 heb ik voor geen enkele Nederlandse of EU organisatie gewerkt. Ik heb dan ook geen BTW in rekening hoeven brengen en afdragen, en voor zover ik het eerder begreep is de BTW ook niet verlegd naar mijn klanten omdat deze zich allemaal buiten de EU bevinden. Ik heb dus alleen maar voorbelasting betaald, en dit ook allemaal netjes teruggekregen van de BD :).

 

Nu ben ik echter bezig met de aangifte voor mijn vierde kwartaal 2014, en mijn boekhoudprogramma geeft aan dat ik in aanmerking zou komen voor vermindering van volgens de KOR.

 

Dit snap ik niet - het lijkt er op alsof ik geld toe krijg van de BD... als ik geen BTW in rekening hoef te brengen en deze ook niet verlegd is omdat het levering van diensten buiten de EU betreft dan kan er toch niets in mindering gebracht worden? Het totale bedrag voor de BTW is dus negatief, daar kan dan toch niet iets in mindering op worden gebracht?

 

Er lijkt recentelijk wel iets veranderd in de manier waarop mijn facturen voor de betreffende klanten geboekt worden in het programma. Eerder kwamen deze facturen altijd terecht bij rubriek 3a op de BTW aangifte (leveringen aan het buitenland) terwijl mijn laatste factuur "ineens" bij rubriek 1e leveringen/diensten belast met 0% of niet bij u belast (verlegd) staat.

 

Met deze verandering lijkt er BTW berekend te worden, die vervolgens weer terechtkomt op het totaal waardoor het programma aangeeft dat ik recht heb op vermindering volgens de KOR.

 

Lang verhaal maar ik hoop dat het duidelijk is. Ik heb dit besproken met iemand van de helpdesk van het boekhoudprogramma en die zegt dat het klopt (m.a.w. dat ik in aanmerking kom voor de KOR) maar ik vertrouw het niet helemaal.

 

Mijn belangrijkste vragen zijn: