• 0

KOR - binnenlands belastingplichtige

Ik heb een vraag over de kleine ondernemingsregeling. Ik weet niet zeker of ik daar recht op heb. Er staat namelijk als voorwaarde, dat je bedrijf in Nederland gevestigd moet zijn.

Mijn situatie is zo:

Ik woon het hele jaar in Portugal en heb verder geen bezit in Nederland.

Al mijn inkomsten komen uit Nederland. Contact via mijn klanten gaat allemaal via de e-mail.

Ik betaal IB als binnenlands belastingplichtige via het C-biljet.

Ik dien maandelijks mijn OB in.

Ik betaal minder dan 1883 euro per jaar aan BTW.

Heb ik nu wel of geen recht op de kleine ondernemings aftrek? Ik word gezien als binnenlands belastingplichtige, dus kan het antwoord ja zijn, maar ik weet het niet zeker.

Ik hoop, dat iemand mij hiermee kan helpen.

Groet,

Josje

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48391-kor-binnenlands-belastingplichtige/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik ben op google aan het zoeken en vond dit:

"Tot 1 januari 2015 hebben buitenlandse belastingplichtigen de mogelijkheid om voor de inkomstenbelasting toch als binnenlands belastingplichtige behandeld te worden. Als men hiervoor kiest, heeft men recht op dezelfde heffingskortingen en aftrekposten als een in Nederland wonende persoon."

Omdat ik als binnenlands belastingplichtige gezien word, betekent dit dat ik van alle kortingen en aftrekposten gebruik mag maken, waaronder in dit geval de kleine ondernemingsregeling. Klopt dit?

Josje

• 0

Klopt dit?

Nee.

Je refereert aan een regeling voor de inkomstenbelasting.

De KOR is een regeling voor de omzetbelasting.

Een buitenlandse ondernemer kan alleen gebruik maken van de KOR wanneer hij/zij een vaste inrichting (een winkel bijvoorbeeld) in NL heeft.

• 0

Klopt dit?

Nee.

Je refereert aan een regeling voor de inkomstenbelasting.

De KOR is een regeling voor de omzetbelasting.

Een buitenlandse ondernemer kan alleen gebruik maken van de KOR wanneer hij/zij een vaste inrichting (een winkel bijvoorbeeld) in NL heeft.

Ik heb toch nog een vraagje hierover. Ik heb in Nederland geen vaste inrichting noch hier in Portugal. Ik betaal alle belasting in Nederland (IB en OB) (al mijn klanten wonen in Nederland) en heb verder geen inkomsten hier in Portugal. Ook heb ik geen bezit hier in Portugal (In Nederland overigens ook niet). Ik blijf het vreemd vinden, dat ik geen gebruik mag maken van de KOR. Kunt u mij uitleggen waarom ik er geen recht op heb?

Met vriendelijke groet,

Josje

_____

vraag onder de quote geplaatst ipv erboven ivm leesbaarheid

• 0

Hoi Josje,

Indien je een BSN nummer hebt en je gebruikt een NL BTW nummer voor je aangifte, dan zie ik ook niet waarom je niet in aanmerking zou komen. Maar misschien kent Peter wel de grond van afwijzing.

Je kunt ook aan een derde opinie vragen op tel. nr. +31 555 385 385.

• 0

Dank voor je antwoord. Zo denk ik er ook over. Hopelijk kan Peter de zaak verder duiden.

Bellen gaat helaas niet, want ik heb geen telefoon op dit moment.

Groet,

Josje

Hoi Josje,

Indien je een BSN nummer hebt en je gebruikt een NL BTW nummer voor je aangifte, dan zie ik ook niet waarom je niet in aanmerking zou komen. Maar misschien kent Peter wel de grond van afwijzing.

Je kunt ook aan een derde opinie vragen op tel. nr. +31 555 385 385.

• 0

Zo denk ik er ook over.

Maar zo denkt de wet op de omzetbelasting er niet helemaal over.

Je moet wonen of gevestigd zijn, of een vaste inrichting hebben, in NL hebben om van de KOR gebruik te kunnen maken.

MAAR:

Er is wel een uitspraak dat wanneer je uitsluitend prestaties in NL verricht, dan zou je de KOR wel kunnen toepassen als buitenlandse ondernemer (V-N 2007/11.18).

• 0

Blijft een populair onderwerp......

Misschien dat Josje eens uit kan leggen hoe ze/hij een Nederlands BTW nummer gekregen heeft zonder vaste inrichting en hoe haar/zijn Nederlandse BTW afdracht in elkaar zit? Minder dan 1883 Euro per jaar betaald (het gaat trouwens niet om wat je afdraagt maar het verschil tussen ontvangen en afgedragen BTW) en een maandelijkse OB-aangifte?

• 0

Hi Peter,

Dank voor je antwoord. Ik heb het artikel gevonden en gelezen. Het is mogelijk, dat ik hieronder val, maar ik heb besloten om er geen gebruik van te maken.

Groet,

Josje

Zo denk ik er ook over.

Maar zo denkt de wet op de omzetbelasting er niet helemaal over.

Je moet wonen of gevestigd zijn, of een vaste inrichting hebben, in NL hebben om van de KOR gebruik te kunnen maken.

MAAR:

Er is wel een uitspraak dat wanneer je uitsluitend prestaties in NL verricht, dan zou je de KOR wel kunnen toepassen als buitenlandse ondernemer (V-N 2007/11.18).

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar