• 0

verlopen octrooi opnieuw aanvragen

Beste forum-leden. Dit is mijn eerste contact via HL, dus ik hoop dat ik mijn vraag op de juiste manier en op de juiste locatie voorleg.

In het verleden heb ik op naam van mijn vader een octrooi aangevraagd en verkregen voor een uniek proces van mestverwerking. Enige jaren hebben we dit in stand gehouden. Omdat ik er toen verder niets meer mee heb gedaan hebben we de instandhouding gestopt. Recent ben ik weer aan de slag gegaan met het onderwerp van de mestverwerking. Het probleem bestaat nog steeds (grote overschotten),idee is nog steeds uniek en ik denk daarmee een goede oplossing te kunnen bieden voor het mest(verwerkings)probleem.

Vorig jaar heb ik opnieuw octrooi aangevraagd (met een kleine aanpassing van het proces). Bij het nieuwheidsonderzoek werd ik echter gewezen op een reeds bestaande registratie, waardoor de aanvraag niet kon worden toegekend. De documentatie van die registratie was bijgevoegd. Dat was dus de eigen registratie van vroeger!

Is er een methode om dit alsnog toegekend te krijgen vanwege het feit dat dit een reeds door mij ingediend en toegekende registratie (zij het op naam van mijn vader) betrof?

 

Ik hoor graag jullie reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Cantrijn,

 

In het kort, er is geen manier om een verlopen octrooi nogmaals te claimen.

 

Een octrooi heeft alleen waarde als je het in stand houd.

Laat je de instandhouding varen door het stopzetten van de taksen dan vervalt het octrooi en mag iedereen gebruik maken van de in het octrooi beschreven technologie.

Wil je voortborduren op de technologie van je vader dan zul je met een verbeteting moeten komen die voldoende nieuw is om een nieuw octrooi aan te kunnen vragen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een octrooi verleent je een tijdelijk monopolie op (in dit geval) een bepaalde werkwijze. Tenminste in theorie. Want ieder octrooi heeft een bepaalde (beperkte) beschermingsomvang. Hoe groot die is kan je vaak afleiden uit het nieuwheidsrapport. De beschermingsomvang en de economische voordelen die behaald kunnen worden met de beschreven techniek bepalen de waarde. Dat jullie het oude octrooi hebben laten verlopen toont volgens mij aan dat de waarde (toen) kleiner was dan de taksen die betaald hadden moeten worden.

 

Waar ik naar toe wil is de stelling dat indien het oorspronkelijke octrooi en het afgeleide (niet nieuw geachte) octrooi wel een economische waarde had, dat nog steeds het geval zal zijn. Wat weerhoud je om de techniek te gebruiken? Als het alleen gaat om de technologie te verkopen (zoals heel vaak het geval is) dan zal je inderdaad wat moeten toevoegen wat nieuw en inventief is. Want alles wat al bekend is mag gratis worden gebruikt.

Link naar reactie
  • 0

Heren, bedankt voor jullie reactie.

Het octrooi had ik nodig om te voorkomen dat iemand met dit idee "aan de haal gaat". Om het idee ook uit te voeren heb ik namelijk andere partijen nodig, maar moet ik voorkomen dat zij dit vervolgens zelf gaan doen.

Ik ben nu bezig met een aanpassing, een duidelijke verbetering. Ik zal een nieuwe tekst gaan aanleveren en bezien of dit vervolgens wel de nieuwheids-toets doorstaat.

Link naar reactie
  • 0

Cantrijn

 

Voor wat je wilt hoef je toch geen octrooi aan te vragen? Dat kun je toch gewoon contractueel met die potentiele partners regelen?

 

Let ook op: Je kunt wel een verbetering doorvoeren, en wellicht een nieuw, en wellicht ook nog wel een inventief proces bedenken dat octrooieerbaar is, maar nog steeds blijft het oude proces vrij voor iedereen, ook je potentiele partners, te gebruiken. Denk dus goed na of het middel wel geschikt is voor wat je wilt.

 

Als je ermee doorgaat, raad ik je sterk aan een octrooigemachtigde te gebruiken. Het is onmogelijk (ja, echt waar, like it or not) voor een amateur om een octrooiaanvraag te schrijven die iets waard is.

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Had je laatste reactie even gemist Cantrijn. Klopt wat Kuifje zegt over de basistechniek. Die kan iedereen gebruiken. Behalve als er anderen zijn met IE eigendom op de techniek.

 

Een nieuw octrooi heeft pas zin als de nieuwe uitgebreide techniek, nieuw, inventief (niet voor de hand liggend voor de vakman) en economisch zo interessant dat de partners bereid zijn er een premium voor te betalen in de vorm van een licentieafdracht of een langjarig samenwerkingscontract.

 

Ben het oneens met de stelling dat je altijd een octrooigemachtigde moet inschakelen. Ik heb zelf diverse octrooiteksten geschreven waarvan enkele door een (Amerikaanse) gemachtigde aangescherpt zijn maar andere niet. Goede tussenweg is het gebruiken van een goede "octrooideskundige" zoals Cees van dit forum en zelf het basiswerk te doen. Alles heeft natuurlijk te maken met de ingewikkeldheid en de gewenste beschermingsomvang. Uiteraard moet je jezelf wel grondig verdiepen in de schrijftechniek. Dat gaat het beste door veel octrooien te bestuderen. Je zal zien dat ze allemaal een zeker "format" hebben.

 

Ik wil ook best een keertje (onder geheimhouding) de basistekst bekijken en mijn mening over nieuwheid en inventiviteit geven. Heb dat al vaak gedaan en even zo vaak zelf ook weer wat geleerd. Ben ook redelijk deskundig op het gebied van mestverwerking (al zeg ik het zelf ;D) en ken diverse mensen op de betreffende faculteit in Wageningen. Altijd handig als je de techniek getest wil zien. Een van de eisen die vaak wordt vergeten of onderbelicht blijft is namelijk de nawerkbaarheid. Met bewijs dat de techniek ook werkt is het uiteraard ook eenvoudiger om samenwerking te vinden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.