• 0

Afhaaltransactie [BTW]

Beste Forum leden,

 

Hoe dient te worden omgegaan met verschuldigdheid van BTW bij afhaaltransacties, waarbij tussentijdse (voorschot)betalingen worden gedaan ?

 

Goederen worden ex works geleverd in Nederland en worden door klant vervoerd naar een ander EU land, alwaar goederen geïnstalleerd worden. Contractueel is duidelijk vastgelegd welke goederen geleverd dienen te worden. Een factuur dient derhalve tussentijds uitgereikt te worden voor (voorschot)betalingen en er is in principe BTW verschuldigd op moment van uitreiken factuur. Duidelijk is dat op het moment van levering 0% BTW van toepassing is i.v.m. een ICL (waarbij BTW nummer klant in EU land is getoetst en getekende afhaalverklaring aanwezig is). Mijn gedachte is dat bij voorschotbetalingen dit ook toegepast mag worden onder voorwaarde dat:

- de klant vooraf verklaard dat eindproducten vervoerd worden naar een ander EU land

- op moment van feitelijke levering een afhaalverklaring ondertekend wordt met daarop de kentekens van de vervoermiddelen waarmee goederen zijn vervoerd.

 

Alternatief zou anders zijn tussentijds factureren met NL BTW en op moment van levering crediteren met BTW en opnieuw facturen zonder btw (ICL).

 

Ik hoor graag wat jullie gedachten hierbij zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er is geen verplichting om een een factuur uit te reiken bij een vooruitbetaling van een intracommunautaire levering. Dit staat verder los van het feit of dat er sprake is van een afhaaltransactie of dat de goederen door of voor de verkoper naar een andere lidstaat vervoerd worden.

 

Wie installeert de goederen?

Link naar reactie
  • 0

de materiële voorwaarde dat de macht over de goederen te beschikken al dan niet is overgedragen op de afnemer.

 

Geen idee wat je hiermee bedoelt. Hoe kan een koper bij een vooruitbetaling de macht over de goederen krijgen als die nog bij jou liggen (en misschien nog niet eens bestaan)?

Link naar reactie
  • 0

Beste BJM,

 

Onder materiële voorwaarden voor een ICL versta ik:

- Macht om over goederen te beschikken is overgedragen op de afnemer

- Goederen zijn fysiek van de ene lidstaat naar een andere lidstaat verzonden of vervoerd

- Goederen zijn geleverd aan een ondernemer die gehouden is een intracommunautaire verwerving aan te geven.

 

Bij feitelijke levering (en daarmee facturatie laatste 10% van opdrachtsom) wordt pas voldaan aan alle hierboven genoemde voorwaarden. Dan zijn er mijn inziens 2 mogelijkheden voor wat betreft vooruitbetalingen / deelbetalingen:

1) Uitreiken alle facturen zonder BTW met vermelding 'artikel 138, lid 1, Richtlijn 2006/112'

2) Uitreiken factuur met 21% NL BTW, met een creditnota voor eerder gestuurde facturen op moment fysieke levering. Gelijktijdig wordt een nieuwe factuur uitgereikt voor totaal, waar geen BTW in rekening wordt gebracht (vermelding 'artikel 138, lid 1, Richtlijn 2006/112').

 

Link naar reactie
  • 0

Goed gezien, lijkt me de beste oplossing.Ik heb het niet zo op BTW facturen en later crediteren en de BD waarschijnlijk ook niet, de klant krijgt dan wel een factuur in handen waarmee hij mogelijk de BTW kan terugvragen bij de belastingdienst, en deze later nog een keer van de verkoper terug krijgt. Voor de BTW aangifte lijkt het me ook niet handig, ga je die voorgefactureerde BTW afdragen en dan terugvragen?

Link naar reactie
  • 0

Indien voor tussentijdse facturatie (gebaseerd op voortgang werkzaamheden) toch facturen worden opgemaakt met daarop verlegging van BTW met BTW 0% en vermelding toepassing 'artikel 138, lid 1, Richtlijn 2006/112' bestaat er mijn inziens geen materieel risico voor de NL fiscus. Kan bij een controle dan toch het standpunt worden ingenomen dat er een onjuiste factuur is verstrekt met als gevolg een boete van € 4.920 voor een onjuist opgemaakte factuur ?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.