• 0

Eigen loods bouwen, Fiscale regels ?

Ik wil een eigen loods gaan bouwen waar ik een aantal jaren voor uit wil trekken.

 

Het probleem is nu dat ik wel her en der wat kan vinden over het zelf bouwen van een bedrijfsmachine en dat deze machine binnen 3 jaar gebouwd moet zijn als je elk jaar van de investeringsaftrek gebruik wil maken. Ook lees ik dat je de uren die je in een bedrijfsmachine steekt mag verrekenen en deze bij de investeringsaftrek mag rekenen.

 

Hoe zit dit nu met het bouwen van een eigen loods?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De vraag is natuurlijk of je “loods” niet een gedeelte wordt van een gebouw dat ‘naar aard en inrichting een woonhuis is of voor bewoning bestemd is’.

Want dan is investeringsaftrek niet van toepassing.

 

Anders gelden er in dit specifieke geval geen speciale regels, naar mijn weten.

(het begrip "bedrijfsmachine" ken ik overigens niet...)

Link naar reactie
  • 0

Je gaat de loods zelf bouwen: dus met je eigen handen en kennis?

 

En je zit in de bouw?

 

Ik heb eens iets gelezen in de trant van:

Dan kunnen de werkzaamheden fiscaal aangemerkt worden als inkomsten. Daar ben je dan jaarlijks belasting over verschuldigd terwijl er geen directe inkomsten tegenover staan. Er staat dan enkel een pand tegenover dat je activeert.

 

 

Slugo.nl

Link naar reactie
  • 2

Er is sprake van een (fictieve) desinvestering als niet binnen 3 jaar na het begin van het kalenderjaar waarin de investering is gedaan, het bedrijfsmiddel in gebruik is genomen. Als dat niet lukt, bijvoorbeeld door overmacht, of omdat de normale periode van vervaardiging langer is dan 3 jaar, dan kun je om ontheffing van deze bepaling vragen (formeel bij de minister, maar dat doe je via je lokale inspecteur). Een afwijzing van dat verzoek kun je overigens niet aan de (bestuurs)rechter voorleggen.

 

Qua arbeidskosten kun je alleen werkelijke kosten activeren. Daaronder valt onder meer het loon van werknemers, voor zover dit uiteraard ziet op uren die aan de voortbrenging zijn besteed. Let wel: activering betekent (tevens) dat de kosten niet (onmiddellijk) ten laste van het resultaat komen. Pas door latere afschrijvingen (voor zover toegestaan) komen deze kosten dan uiteindelijk ten laste van het resultaat.

 

De eigen tijd die een IB-ondernemer in de voortbrenging steekt, levert geen uitgave op en kan daarom niet worden geactiveerd. Daarover kan geen investeringsaftrek worden verkregen. Dat je daarmee omzet misloopt, omdat je je tijd maar een keer kan besteden, is niet relevant.

 

Voor het overige: nu de vraag over investeringsaftrek gaat, neem ik aan dat de loods tot het ondernemingsvermogen gaat behoren. Anders kan van investeringsaftrek immers überhaupt geen sprake zijn. Daarmee heb je in ieder geval geen discussie of de werkzaamheden tot een fiscaal voordeel moeten leiden en hoe dat uitwerkt. Door de eigen arbeid is de boekwaarde lager, waardoor je minder kunt afschrijven en/of uiteindelijk bij verkoop meer winst behaalt. De opmerking van Daniel kun je in deze situatie dus vergeten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp het idee.

 

Inderdaad de loods gaat tot het ondernemingsvermogen behoren en ja deze activeer ik en wil dus de komende drie jaar zo veel mogelijk gebruik maken van de investeringsaftrek. Oftewel ik ga niet boven het bedrag wat rond de 50.000 ligt zodat ik er vol gebruik van kan maken. Dat ik de onkosten hiervan activeer en dus in b.v. 20 jaar afschrijf tot 20% restwaarde begrijp ik ook. Dat de kosten lager uitvallen als ik zelf bouw en dus meer winst heb als ik verkoop is begrijpelijk.

 

Ik heb gelezen dat een ondernemer een eigen bedrijfmachine bouwde en hier drie jaar over deed. Hij bouwde dit met zijn eigen personeel. en kon inderdaad die uren toerekenen aan de onkosten voor die machine aangezien hij zijn eigen personeel moest betalen. In mijn geval als eigen ondernemer zonder personeel is dat inderdaad anders.

 

Dan rest mij nog de vraag.

stel je voor dat ik meerdere materialen koop voor het bouwen van de loods waarvan een aantal materialen minder dan 455 euro kosten. Mag ik alle onkosten op één hoop gooien en dan 28% investeringsaftrek claimen. En kan ik dan al deze benodigde materialen inboeken bij b.v. bedrijfsgebouw en zo eind van het jaar weten wat de werkelijke kosten/investeringen zijn geweest. waardoor ik dus ook de afschrijving per jaar kan bepalen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.