Mijn eerste bericht op het forum om wat extra ogen mee te laten kijken naar het volgende. (ik ben een vrouw en merk dat ik emotie meeneem in dit verhaal - niet handig :-) )
De afgelopen 3 maanden heb ik voor een opdrachtgever gewerkt in een nogal moeizaam traject. Na een maand heb ik een gesprek aangevraagd en hebben we gesproken over de processen en wederzijds van elkaar aangegeven wat we van elkaar nodig hebben om het project te laten slagen. Men was toen nog vol goede moed en enthousiast en wilde graag met mij verder.
De 2e maand verbeterde er eigenlijk niets, en in de derde maand hebben we gezamenlijk besloten om niet met elkaar verder te gaan. Ik kan niet de kwaliteit leveren naar mijn eigen standaard, en de opdrachtgever gaf aan de kwaliteit ook onvoldoende te vinden. We hebben daar best een prettig gesprek over gehad, bleef heel zakelijk en we zijn een beetje op een "even goede collega's verder" manier uit elkaar gegaan.
Men heeft echter mijn eerste factuur nog niet betaald, en van de 2e aangegeven deze veel te hoog te vinden. Het komt er op neer dat men de uren die ik erin gestoken heb niet in verhouding vind staan tot het resultaat.
Het belangrijkste probleem met deze opdrachtgever is dat het van begin af aan al heel lastig was om zaken concreet te krijgen. Ik ben dan ook binnengehaald om "brandjes te blussen" (en dat was hard nodig) De opdrachtomschrijving geeft dus geen duidelijke aanknopingen voor op te leveren producten. Er is afgesproken te factureren op basis van gewerkte uren, per maand achteraf.
Vanuit de gedachte dat ik zelf ook een aandeel in het hele verhaal heb ben ik in mijn factuur al uitgegaan van de tijd die ik er bij andere opdrachtgevers (waar alles wel gewoon goed loopt) in zou steken. Ik vind dus dat het wel meevalt met "te hoog" al begrijp ik heel goed dat ze ontevreden zijn over het resultaat, dat ben ik zelf immers ook.
Ik werk in een heel specialistisch werkveld waar iedereen elkaar kent, en heb tot nu toe een hele goede reputatie. Die wil ik graag houden dus ik wil het niet keihard spelen. Maar wel op een zakelijke, nette manier afsluiten. Hoe pak ik dat het beste aan?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ruysch
Ruysch
Mijn eerste bericht op het forum om wat extra ogen mee te laten kijken naar het volgende. (ik ben een vrouw en merk dat ik emotie meeneem in dit verhaal - niet handig :-) )
De afgelopen 3 maanden heb ik voor een opdrachtgever gewerkt in een nogal moeizaam traject. Na een maand heb ik een gesprek aangevraagd en hebben we gesproken over de processen en wederzijds van elkaar aangegeven wat we van elkaar nodig hebben om het project te laten slagen. Men was toen nog vol goede moed en enthousiast en wilde graag met mij verder.
De 2e maand verbeterde er eigenlijk niets, en in de derde maand hebben we gezamenlijk besloten om niet met elkaar verder te gaan. Ik kan niet de kwaliteit leveren naar mijn eigen standaard, en de opdrachtgever gaf aan de kwaliteit ook onvoldoende te vinden. We hebben daar best een prettig gesprek over gehad, bleef heel zakelijk en we zijn een beetje op een "even goede collega's verder" manier uit elkaar gegaan.
Men heeft echter mijn eerste factuur nog niet betaald, en van de 2e aangegeven deze veel te hoog te vinden. Het komt er op neer dat men de uren die ik erin gestoken heb niet in verhouding vind staan tot het resultaat.
Het belangrijkste probleem met deze opdrachtgever is dat het van begin af aan al heel lastig was om zaken concreet te krijgen. Ik ben dan ook binnengehaald om "brandjes te blussen" (en dat was hard nodig) De opdrachtomschrijving geeft dus geen duidelijke aanknopingen voor op te leveren producten. Er is afgesproken te factureren op basis van gewerkte uren, per maand achteraf.
Vanuit de gedachte dat ik zelf ook een aandeel in het hele verhaal heb ben ik in mijn factuur al uitgegaan van de tijd die ik er bij andere opdrachtgevers (waar alles wel gewoon goed loopt) in zou steken. Ik vind dus dat het wel meevalt met "te hoog" al begrijp ik heel goed dat ze ontevreden zijn over het resultaat, dat ben ik zelf immers ook.
Ik werk in een heel specialistisch werkveld waar iedereen elkaar kent, en heb tot nu toe een hele goede reputatie. Die wil ik graag houden dus ik wil het niet keihard spelen. Maar wel op een zakelijke, nette manier afsluiten. Hoe pak ik dat het beste aan?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48585-opdrachtgever-betaalt-nog-niet-na-ontbonden-opdracht/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag