• 0

Niet verkochte voorraad per 31-12 [balansberekening]

als ik artikelen inkoop boek ik dit altijd als volgt

 

inkoop artikelen 403,68

Bank 403,68

 

aan het einde van het jaar heb ik 300 eur aan artikelen over

 

hoe boek ik dit en moet ik dit op de winst en verlies rekening meenemen

 

als ik op 31-12 de volgende regel boek

inkoop artikelen 300

Goederen vooraad 300

 

heb ik volgens mijn boekhoud programma 300 meer winst (mag dit)

maar de vooraad wordt niet op de winst en verlies rekening van dit jaar meegenomen.

Hoe doe ik dit en mag dit ?

 

Mod edit: welkom, typo in titel hersteld

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat is nu precies de bedoeling... je mag artikelen die je nog niet verkocht hebt hebt nog niet als kosten verantwoorden. Daarom worden ze als voorraad op de balans gezet.

 

Wat je doet met die 2e boeking is de te hoge kosten die je hebt gemaakt corrigeren op het resultaat. het is wel belangrijk dat je ook rekening houd met een eventuele beginvoorraad die je al had.

 

Stel dat je al een beginvoorraad had van 100 euro en je eind voorraad is 300 dan word de boeking naar het resultaat maar 200 euro. om de voorraad op de balans te verhogen van 100 naar 300 euro .

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel

 

 

Het gaat er meer om dat ik goederen koop en daar aan het einde van het jaar een deel van over heb.

300 euro dus.

 

die 300 wil ik, als ik dit mag niet op de balans vandaar dat ik het 300 van inkoop afboek en 300 euro naar voorraad. en dan komt hij in mijn boekhoud programma ook niet als kosten. d.w.z

nettoverlies word ipv 300 eur 0 eur

 

en dan wil ik eigenlijk de vooraad per 1-1 wel op de balans dus winst dit jaar wordt 300 eur minder

 

maar weet dus niet of ik dit mag zo

 

 

Link naar reactie
  • 0

sorry er stond een hinderlijke fout in de eerste zin van mijn eerste reactie maar die is nu aangepast.

 

mar nog een keer in het kort,

 

als je voorraad hebt van 300 euro mag dat niet als kosten dus je moet ze inderdaad uit je kosten halen waardoor je winst hoger word (of je verlies lager) én waardoor het automatisch naar je eindbalans gaat.

 

ik begrijp niet waarom jij het over een begin balans met voorraad hebt de begin balans van welk jaar bedoel je dan?

Link naar reactie
  • 0

Eerste deel is duidelijk, en daar ben ik blij om want ik had anders verlies gemaakt nu een stuk minder.

Ik ben nog maar net begonnen dus vandaar.

 

Het 2e deel gaat erom dat ik in mijn boekhoudprogramma wel 300 euro voorraad zie maar dat het niet op mijn winst en verlies rekening zie.

 

m.a.w. winst is 700 inkoop 1200 verkoop = 500 eur winst terwijl hier nog 300 eur voorraad vanaf moet

 

maar misschien begrijp ik iets niet of is dit iets voor mijn boekhoud programma ?

 

 

Dank je voor het antwoord trouwens nog :)

Link naar reactie
  • 0

Om hier even in aan te haken.

 

Mag je de producten die je koopt niet als kosten opvoeren??

Als je een voorraad hebt van 1000 euro (dus ook inkoop-factuur) mag je die niet als kosten opvoeren maar moet je deze verwerken als op de balans?

 

Geld dit voor alle bedrijfsvormen (eenmanszaak, vof, BV, etc.)?

Link naar reactie
  • 0

maar misschien begrijp ik iets niet of is dit iets voor mijn boekhoud programma ?

of van boekhouden.. ;D

 

Een post komt of op je balans voor of in je winst en verliesrekening allebei kan niet..

 

Als jij Verkoop 1200 ziet en 700 inkoopkosten dan is je winst 500 inderdaad.

 

als die 700 inkoopkosten incl de 300 voorraad is dan word je winst zelfs 800 euro want inkoopkosten gaan naar 400.

 

Als die 700 al het bedrag nadat je de boeking naar voorraad hebt gemaakt (dus voor de boeking waren je inkoopkosten 1000 euro) dan blijft je winst 500.

en blijft de vraag staan waarom jij denkt dat je nog verlies hebt.. heb je nog andere kosten gemaakt die van die 500 euro af moeten, is de 500 feitelijk je brutowinst?

 

in een tabelletje ziet het er dan zo uit?

 

Omzet 2014: 1200

inkoopkosten 700

Brutowinst 500

Andere kosten 800

Netto verlies -300

Link naar reactie
  • 0

Ja als dat zo is

 

dan word het dus ook

 

Omzet 2014: 1200 | 1200

inkoopkosten 700 | 400

Brutowinst 500 | 800

Andere kosten 800 | 800

Resultaat -300 | 0

 

 

De voorraad staat dan op de balans (samen met andere posten van de balans) en zie je niet meer hier in dit overzicht van de winst en verlies rekening

op je balans staat verder nog wat je bezittingen zijn (vaste activa) hoeveel er op de bank staat, van wie je nog geld krijgt (openstaande facturen / debiteuren) en aan wie jij nog geld moet betalen (nog niet betaalde inkoopfacturen/crediteruren) en je kapitaal/eigen vermogen (het geld wat je uit prive in je onderneming hebt gestopt en de opgebouwde winsten, danwel verliezen)

 

Stel je hebt er bij de start 500 euro ingestopt uit prive om de eerste inkopen te betalen. Er moet nog 1 klant 100 euro aan jou betalen en je moet zelf nog 150 euro aan een leverancier betalen. dan ziet jou balans er ongeveer zo uit.

 

Activa (debet)

 

Voorraad 300

Debiteuren 100

Bank 250

-----------------

Balanssaldo 650

 

Passiva (Credit)

 

Eigen vermogen 500

Crediteuren 150

----------------------

Balanssaldo 650

 

Link naar reactie
  • 0

nee je kunt die kosten niet meer in 2014 van je winst afhalen want het zijn nog geen kosten voorraad is een bezitting met een waarde, daarom hoort hij op de balans, net als een auto die je in 5 jaar afschrijft.

 

Zodra je in 2015 de goederen verkoopt dan kunnen ze alsnog naar de winst en verlies rekening in 2015. Dat kun je doen na iedere verkoop maar de belastingdienst staat toe dat je bij kleine eenvoudige administraties geen gedetailleerde voorraadboekhouding bijhoud (waarbij je dus eerst alles op voorraad boekt en pas bij verkoop naar de kosten brengt)

 

in een eenvoudige administratie mag je het hele jaar alle inkopen op inkoopkosten boeken in je resultaten rekenen maar dan moet je eind van het jaar wel 1 grote correctieboeking maken om de juiste kosten tov van je omzet te verantwoorden. en die is

 

begin voorraad + inkopen in het jaar - eindvoorraad = inkoopkosten (of inkoopwaarde omzet zoals het formeel heet)

 

je moet dus onderscheid maken qua defintie tussen

inkoopkosten als zijnde alles wat je in 2014 hebt gekocht en

inkoopwaarde omzet, waarin alleen de inkoopkosten zitten van alles wat je hebt verkocht.

 

En dus alles wat je wel hebt ingekocht maar niet verkocht moet als voorraad op de balans staan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp het helemaal, leuk dit.

nu nog even kijken hoe ik dit in mijn boekhoudprogramma invoer.

 

 

In mijn boekhoudprogramma wordt de voorraad niet automatisch als inkoopkosten gezien.

hij rekent het helemaal niet mee, is het gebruikelijk dat hier aan het einde van het jaar een tussenrekening voor wordt gebruikt ?

 

b.v. -300 voorraad +300 inkoopkosten ?

d.w.z. als de voorraad met 300 eur afneemt dan .

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.