• 0

probleem met vergoedingen aandeelhouders

Beste allemaal, 4 jaar geleden ben ik ontslagen en heb een afkoopsom ontvangen. Dit geld heb ik in een stamrecht BV geparkeerd om hier vervolgens met een compagnon een bedrijf te starten. Zo hebben beide partners vanuit ieders BV 50% van de aandelen. Aangezien mijn partner al een ander bedrijf heeft ben ik degene geweest die hier fulltime werkt en mijn partner is in zijn eigen bedrijf blijven werken. Ik heb gedurende deze tijd voor mijn inspanningen een management vergoeding ontvangen en mijn partner uitsluitend dividend. Inmiddels gaat het bedrijf goed en nu wil mijn partner dat ik geen management vergoeding meer krijg en dat we beide een gelijk aandeel in het dividend krijgen. Hij werkt echter nog steeds in zijn bedrijf en niet in onze gezamenlijke BV. Is het niet normaal dat diegene die werkzaam is in het bedrijf een extra vergoeding krijgt? Eigenlijk wil mijn partner dat ik stop met het managen van het bedrijf, kan dit zomaar>

 

En is het nog steeds verstandig om een stamrecht BV te hebben?

 

Een lastige situatie waar ik niet goed raad mee weet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

@E. Wijgman: allereerst welkom op Higherlevel!

 

Is het niet normaal dat diegene die werkzaam is in het bedrijf een extra vergoeding krijgt?

Niet alleen normaal, maar zelfs wettelijk verplicht. De beloning van de aandeelhouder voor het ter beschikking stellen van/zijn haar kapitaal is dividend; maar de beloning van een bestuurder voor arbeid die verricht wordt voor de werkij is gewoon loon, en dat staat los van het dividend.

Je bent als aandeelhouder die werkzaam is voor een werkmij ook verplicht om een gebruikelijk loon toe te passen en daarover de loonheffing af te dragen.

 

Eigenlijk wil mijn partner dat ik stop met het managen van het bedrijf, kan dit zomaar

Nee, zeker niet bij ieder 50% van de aandelen. De AvA gaat over besluiten omtrent ontslag van een bestuurder en zonder meerderheid van stemmen kan jouw partner dat formeel niet afdwingen.

 

Los daarvan: wie gaat het bedrijf dan managen en tegen welke kosten?

 

Dit lijkt me een verschil van inzicht over de toegevoegde waarde van jouw management en de beloning daarvan, alsook een gebrek aan kennis over de plichten van DGA's. Wellicht is het nog niet te laat voor mediation, en een goed gesprek met een boekhouder en/of fiscalist?

 

En is het nog steeds verstandig om een stamrecht BV te hebben?
Die vraag valt buiten de scope van dit forum, maar kan een fiscalist je wel beantwoorden

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Eens met Norbert. Heb je schriftelijke afspraken gemaakt hierover? Het lijkt me overigens handig om goed na te gaan wat de gedachtengang van je medeaandeelhouder is. Het kan bijvoorbeeld heel verhelderend zijn om gewoon letterlijk te vragen of hij denkt dat het werk niet nodig is, of dat hij wil dat je gratis werkt voor de bv. Overigens is het op grond van de gebruikelijkloonregeling ook niet echt een optie om de managementfee stop te zetten. Je salaris loopt immers wel gewoon door.

 

En is het nog steeds verstandig om een stamrecht BV te hebben?

Vaak wel. Bij voldoende liquiditeiten kun je echter ook overwegen om het stamrecht onder te brengen bij een bank/verzekeraar. Afkopen mag ook tegenwoordig, maar dat had je dan wellicht beter vorig jaar kunnen doen, dan had je maar over 80% belasting hoeven betalen. Afkopen is door het progressieve tarief vaak minder voordelig.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.