• 0

Verschil tussen Holding en Stamrecht BV

Mijn man en ik hebben sinds een aantal jaren een Holding BV en een werk BV. Deze werk BV wordt opgeheven want wij verkopen al onze aandelen. De opbrengst gaat naar de Holding. Ik heb begrepen dat de Stamrecht BV verleden tijd is, maar waarom gaat iedereen dan niet over naar een Holding BV? Ik zie het verschil eigenlijk niet. In de Holding ontvingen wij een management vergoeding, maar daar komt een einde aan omdat wij de activiteiten staken. Ik neem aan dat wij onszelf geen salaris hoeven uit te keren want er worden geen werkzaamheden meer verricht?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48861-verschil-tussen-holding-en-stamrecht-bv/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Deze werk BV wordt opgeheven want wij verkopen al onze aandelen. De opbrengst gaat naar de Holding.

Dan wordt er niks opgeheven, de werk-BV krijgt een nieuwe eigenaar, maar blijft voorlopig gewoon voortbestaan.

Ik heb begrepen dat de Stamrecht BV verleden tijd is, maar waarom gaat iedereen dan niet over naar een Holding BV? Ik zie het verschil eigenlijk niet.

Ik ook niet 8)

Een stamrecht-BV was (en is) geen bijzonder soort BV, het is een BV die een stamrecht-overeenkomst had gesloten met haar eigenaar. Daarnaast kan zo'n BV óók een holding zijn, ofwel aandelen in een werkmaatschappij houden.

Ik neem aan dat wij onszelf geen salaris hoeven uit te keren want er worden geen werkzaamheden meer verricht?

correct

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

Nee want de stamrecht bv is niet opgeheven. Alleen de mogelijkheid om een stamrecht overeenkomst (bijv een ontslagvergoeding van een werknemer) in te brengen in een bv is komen te vervallen. hierdoor werd loonbelasting op die ontslagvergoeding uitgesteld tot na je pensioen en die mogelijkheid is nu verdwenen..

heel veel bv's met een stamrecht doen niet veel meer dan die ontslagvergoeding beetje beleggen. En er bestaan nog steeds heel veel bv's met een stamrecht alleen komen er geen nieuwe meer bij. MAar een eigenaar van een bv met stamrecht zou ipv aandeeltjes op de beurs ook gewoon aandelen in een andere bv kunnen nemen en dan word die bv ineens een Holding of houdstermaatschappij genoemd omdat zij de aandelen houd van een bv (waarover vaak dan ook het management word gevoerd)

Maar zowel stamrecht bv en holding bv maar ook een werkmaatschappij zijn niks meer dan verschillende stickertjes op hetzelfde ding (gewoon een bv) waardoor je een beetje weet wat de betreffende bv doet en waar het in de structuur van een bedrijf (met meerdere bv's hangt) . En zo zijn er nog wel een handvol etiketjes die voor verschillende bv's wordt gebruikt om het gebruiksdoel te omschrijven, veel van die etiketjes stammen uit de tijd dat het populair was om elke activiteit of grote bezitting in een aparte bv te prakken.. want dan kon je op de golfbaan vertellen dat je je 12e bv-tje aan het oprichten was want ja de risico's begonnen toch wel weer erg te cumuleren in dat ene bv-tje dus dat moest hoognodig opgesplitst worden..

Klinkt allemaal prachtig al die naampjes maar eind van de dag zijn het gewoon ordinaire bv's met een paar aandeelhouders en wat activiteiten erin..

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar