• 0

Huis aankopen in BV

Beste forumleden,

 

Ik heb voor deze vraag al het een en anders nagezocht en daaruit blijkt ook wel dat mijn vraag in theorie mogelijk is. Ik wil alleen het een en ander zeker stellen maar vooral ook brainstormen hierover.

 

De situatie is als volgt:

Op dit moment is er een huis, die ongeveer 6 ton waard is. Dit huis zal oorspronkelijk verkocht worden aan een bv (DGA in deze BV). De belastingdienst was het hier mee eens.

Dit idee is van de baan.

 

Nu willen wij het volgende doen:

Een nieuwe BV opstarten; een OG BV.

Deze BV koopt het huis van privé voor 6 ton.

De 6 ton wordt op de volgende wijze gefinancierd: persoonlijke holding leent 2 ton uit. (Dus 2 ton binnen in privé via PH) Daarnaast een financiering van de bank van 4 ton. Dit komt dus ook privé binnen.

 

De BV gaat uiteindelijk het huis verhuren. Inkomsten en lasten vallen allemaal netjes in deze BV.

 

Wat vinden jullie van deze constructie? Het voordeel is dat de oude BV nu niet 'vervuild' wordt met onroerend goed. (Dus geen invloed op liquiditeiten). Deze BV blijft dus mooi buiten beschouwing.

 

Ik hoor graag van jullie

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Dr Phail, allereerst welkom op Higherlevel

 

inghoudelijk 2 vragen:

 

[*]wat is jouw rol in deze case? Je schrijft nu in 3e persoon enkelvoud, wat lijkt te impliceren dat jij niet de DGA zelf bent?

[*]wat is de relatie tot ondernemen in deze case? Tot nu toe lijkt het vooral een fiscale en/of beleggngsvraag, maar ontbreekt de relatie met ondernemen en ondernemerschap. Het enkele feit dat een onderneming of ondernemer voor een deel meefinancieert doet daar niets aan af.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Norbert,

 

Ik ben inderdaad niet de persoon om wie het gaat, maar ik help ter lering en vermaak (dus voornamelijk voor mezelf) mee in deze casus. Uiteraard wordt het later (als het zover komt) nogmaals nagekeken.

Ik help hier dus vooral aan mee omdat ik veel interesse heb in bedrijfseconomie en financieringen.

 

Op puntje 2: Er is geen relatie tot het echt 'ondernemen'. Het idee om het zo op te zetten is omdat degene die interesse heeft in het huis een eigen bedrijf heeft en het nu nog alleen kan huren (ivm bank).

Op die manier houden we alles in de BV sfeer.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.