• 0

Electrische auto met huurkoop, hoe zit het met de MIA

Hallo,

ik heb een offerte aangevraagd (en getekend) voor een elektrische auto waar ik een flinke MIA subsidie op krijg. De offerte had betrekking op de aanschaf + financial lease voor een groot deel van het bedrag.

Vandaag krijg ik de definitieve documenten en ik krijg ipv een financial lease contract, een huurkoopcontract. In het contract staat duidelijk vermeld dat de maatschappij het juridisch eigendom behoudt tot einde contract.

Nu lijkt het mij dat de MIA hierdoor in gevaar kan komen, omdat de auto (nog) niet van mij is.

Is mijn vrees terecht en moet ik alsnog aandringen op financial lease?

Overigens staat het kenteken wél op mijn eenmanszaak.

Vast bedankt, groet, Rens

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Rketting,

Financial lease en huurkoop zijn synoniemen van elkaar: er zit vrijwel (*) geen verschil tussen. Bij financial lease ben je wel economisch eigenaar, maar juridisch eigenaar wordt je pas na het voldoen van de slottermijn. Pas dan kun je de auto ook zelf verkopen.

Nu lijkt het mij dat de MIA hierdoor in gevaar kan komen, omdat de auto (nog) niet van mij is.Is mijn vrees terecht

Nee. Als je economisch eigenaar bent kun je alle fiscale aftrekken zoals MIA gewoon toepassen

en moet ik alsnog aandringen op financial lease?

Dat heb je al.

Overigens staat het kenteken wél op mijn eenmanszaak.

Dat lijkt me stug, want dat kan niet :) Vermoedelijk bedoel je iets anders.

(*) = zie onder

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

• 0

Hallo rketting,

Ik heb voor je gebeld met de helpdesk MIA/VAMIL bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). Helaas konden zij de vraag niet direct telefonisch beantwoorden vanwege de complexiteit. Het beste kun je de vraag voorleggen aan de helpdesk door een e-mail te sturen naar miavamil@rvo.nl. Geef in je e-mail ook aan bij wie de auto op de balans staat (ik neem aan bij het leasebedrijf?). De vraag wordt daar dan opgepakt door een deskundige op dat gebied.

Met vriendelijke groet,

Rakesh

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

• 0

@AVB: de belastingdienst is er erg duidelijk over :

Lease

U kunt EIA of MIA/VAMIL aanvragen bij financial lease van een nieuw bedrijfsmiddel. Bij operational lease kan alleen de leasemaatschappij de EIA of MIA/VAMIL aanvragen.

Geef in je e-mail ook aan bij wie de auto op de balans staat (ik neem aan bij het leasebedrijf?).

Juist niet; bij financial lease staat de auto op de balans van de economisch eigenaar.

• 0

Beste Norbert,

dankjewel voor het snelle antwoord!

De leasemaatschappij verzekerde mij dat het kenteken op mijn naam staat. Dat zal ik nog even checken...

Op jouw naam inderdaad, maar niet op naam van jouw eenmanszaak: auto's kunnen niet op naam gezet worden van een eenmanszaak (want jij bént de eenmanszaak)

• 0

ja helder Norbert, je hebt gelijk, ik bén de zaak. Dat zal de leasemaatschappij ook zo bedoeld hebben.

Wat wel grappig is dat jij zei dat financial lease en huurkoop synoniemen van elkaar zijn. Wanneer je een beetje googled, vind je een aantal sites waarbij het verschil tussen de 2 wordt verklaard. Alleen is men daar niet eenduidig over. Wat ik er een beetje uit opmaak is dat bij huurkoop er vooraf wordt overeengekomen dat de auto aan het einde van de looptijd juridisch van eigenaar verandert, terwijl bij FL dat niet persé het geval hoeft te zijn.

Maar goed, in mijn contract staat duidelijk dat ik juridisch eigenaar ben aan het einde van de looptijd.

En met de MIA zit het dus ook goed.

Hartelijk bedankt!

• 0
Wat wel grappig is dat jij zei dat financial lease en huurkoop synoniemen van elkaar zijn.

Er is wel een verschil, wat je zelf ook al hebt ontdekt, maar dat was voor jouw vraag mbt investeringaftrek niet relevant.

Bij FL financier je meestal niet het hele aankoopbedrag, maar alleen het verschil tussen aanschafwaarde en de restwaarde op einddatum contract . Daardoor betaal je minder rente (over een lagere hoofdsom immers). Juridisch eigenaar wordt je pas als je aan het eind van het contract gebruik maakt van het (eerste) recht om de auto tegen die restwaarde te kopen.

Daarentegen: als je bij huurkoop de (meestal lagere) slottermijn niet voldoet, wordt je ook geen economisch eigenaar :)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar