• 0

Uw mening over 'Mijn Laatste Boodschap'

Omschrijving van je concept:

Mijn laatste boodschap maakt biedt de mogelijkheid aan mensen om een persoonlijke boodschap aan nabestaanden vast te laten leggen op video.

 

Mijn laatste boodschap kent drie basismogelijkheden: de videoboodschap, het videoportret en het videotestament. Mannen & vrouwen die bezig zijn met hun overlijdenstoekomst kunnen hiermee een persoonlijke en passende vorm kiezen bij hun persoonlijke wens, waardevolle herinnering, warme dankbetuiging of testament, welke zij op voelbare wijze na willen laten.

 

Voor een betere impressie van het product kunt u terecht op www.mijnlaatsteboodschap.nl

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Er is een website ontwikkeld, een voorbeeldvideo en ‘making of’ video geschoten, rechten zijn vastgelegd, er is met het concept op een beurs gestaan en er zijn contacten gelegd met potentiële doorverwijzers.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

De combinatie van de videoboodschap en de daarbij gepaard gaande persoonlijke begeleiding dragen bij aan een bewuste en waardige beleving van het levenseinde en het besef iets waardevols na te laten waaraan nabestaande kracht en inspiratie kunnen ontlenen.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Mijn laatste boodschap onderscheidt zich door de persoonlijke, integere en professionele begeleiding. Daarnaast wordt er tijdens de opnames gebruik gemaakt van professionele opname apparatuur en ervaren cameramensen.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Wij zijn momenteel bezig om de markt voor dit concept te verkennen en om die reden zouden we graag uw persoonlijke mening horen omtrent dit concept. Spreekt het u aan, en waarom wel/niet? Is het onderscheidend genoeg? Wat zou beter of anders kunnen?

[Mod edit: link naar enquêtte verwijderd, zie forumregels]

 

Wij zien uit naar uw reacties en alvast hartelijk bedankt voor de moeite!

 

Vriendelijke groet,

Frank van de Pol

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zie vooral een uitdaging m.b.t. het moment van de opname. Want daarna kan er nog zoveel veranderen. Je bent iemand vergeten, je komt alsnog op een dierbare herinnering die je toe wilt voegen, iemand laat je in die laatste levensfase in de steek terwijl je die persoon in de video nog een enorme steun en toeverlaat hebt genoemd. Het "definitieve" gevoel dat verbonden is aan het maken van zo'n video zou dus wel eens een behoorlijke drempel kunnen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Beste John,

 

Bedankt voor je feedback!

 

Het door jouw genoemde punt mag inderdaad een uitdaging genoemd worden. We zijn zelf ook nog aan het aftasten hoe wat dit het best kunnen aanpakken. Momenteel denken we aan de volgende procedure:

 

- De klant krijgt allereerst een 'vragenlijst' toegestuurd met vragen als 'wie zou je met de video willen steunen / toespreken?', 'Wat is de boodschap die je wilt overbrengen?', 'Op welke locatie zou je gefilmd willen worden?', etc. Het idee is dat de klant rustig de tijd neemt om over deze vragen na te denken, eventueel samen met naaste familie en vrienden.

 

- Daarna wordt er een dag gepland waarop de persoonlijke begeleider vergezeld door de cameraman langskomen bij de klant om diens wensen door te spreken (a.d.h.v. de vragenlijst), eventueel van advies te voorzien en een plan samen te stellen voor de filmdag.

 

Pas na deze stappen zal er daadwerkelijk gefilmd worden. Hiermee hopen wij mogelijke latere veranderingen zoveel mogelijk te beperken. Uiteraard kan je dit nooit volledig uitsluiten en is het voor ons ook nog een vraag hoe de hierboven beschreven procedure in de praktijk zal uitpakken.

 

Dat gezegd hebbende hoeft de video overigens niet perse een 'definitief' iets te zijn. Ruw filmmateriaal kan bewaard worden en in een later stadium kan er op wens van de klant nog altijd iets toegevoegd of weggelaten worden middels een nieuwe montage van de gemaakte beelden.

Link naar reactie
  • 0

Dit kan heel goed werken, mits de begeleiding goed is.

Een klant van ons in Duitsland heeft een soortgelijk concept ontwikkeld, wij verzorgen de techniek en hebben samen het concept bedacht.

Inmiddels zijn we er alleen bij de techniek aanwezig als het hier in de regio is en zijn wij ook niet meer betrokken bij het concep.

Ik vond het emotioneel te zwaar, vooral omdat deze service veel gebruikt werd door jonge mensen die erg ziek waren.

 

Het bedrijf is gestopt, dus kan het idee wel hier neerzetten, misschien kun je er iets mee:

 

edit: heb toch besloten het conceptidee, niet online te zetten op dit forum. Mocht je interesse hebben dan kan ik het je wel sturen via een pm.

Link naar reactie
  • 0

@ Zomaar iemand: Bedankt voor uw reactie! Ik heb u een PM gestuurd.

 

@ Christine: Daar zit een kern van waarheid in, alhoewel dat niet altijd zal gelden (bijvoorbeeld niet bij terminaal zieken).

 

Ik maak uit uw reactie echter niet op of u dit als een positief of negatief punt beschouwd. Zou dit voor u een belemmering zijn om een dergelijke dienst af te nemen?

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Het is tijdens ons leven helemaal niet zo vreemd om na te denken over je eigen begrafenis en een (video)boodschap als "erfenis" achter te laten.

 

Alhoewel ik zeer happy door het leven ga en er vanuit ga dat ik 100 word, sta ik daar toch wel bij stil. Ik bespreek met familie en vrienden hoe ik (mocht het zover komen) mijn afscheid wens. Want de meeste ceremonies zijn toch wel erg triest. Logisch, want het zijn verdrietige mensen die (ineens) jouw begrafenis moeten regelen. Nou... dan regel ik het liever zelf: vooraf. Maar dat kan ook zijn omdat ik stiekem toch een control freak ben en ik een leuk feestje wil ;)

 

In ieder geval: JA... Ik denk dat er wel een markt voor is.

Een mogelijk afzetmarkt voor je dienst kunnen de uitvaartmaatschappijen/-verzekeringen zijn? Die bieden wel een wensenlijst aan die je vantevoren kunt invullen met bijv. welke muziek je wenst, welke kleur kist (of geen kist), kleur bloemen, afscheidtekst op rouwkaart e.d. Een videoboodschap kan daar een mooie aanvulling op zijn. En dat hoeft ook niet perse een testimonial te zijn alla de grammy awards waar je dan iedereen bedankt.

Ik zou bijv. best een video-opname willen waar ik een toepasselijk liedje zing (playback) en dit op mijn eigen begrafenis willen zingen ondanks dat ik er niet bij ben. Alhoewel dat natuurlijk ook weer vreemd kan zijn voor de toehoorders, maar dat komt dan vast omdat het ongewoon is.

Maar goed... Op zich vind ik videoboodschappen dus wel een mooi idee voor de nabestaanden.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Nou... dan regel ik het liever zelf: vooraf.

 

Daarin verschillen we dan. Mijn kinderen weten dat ik het een morbide idee vind om na te denken over wat er gebeurt als ik dood ben. Ik laat dat helemaal aan hen over. Waar ik het wel met ze over heb, is wat te doen als ik half dood ben. Dan gaan ze dus doen wat ik zelf zou willen.

 

Daarom wil ik dus geen video :-)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Frank,

Mijn vraag zou zijn: "Wat is de doelgroep, of wanneer wordt iemand een doelgroep?".

Wanneer ga je hieraan beginnen? Ga je dat doen als je 40 bent of 80. Of als je voelt/weet dat je einde nadert.

Ook is een vraag: "Hoe bereik je dan die doelgroep?".

Ik zou me kunnen voorstellen, dat uitvaartverzekeringen "reclame" maken voor jouw product. Maar misschien ook stichtingen die mensen begeleiden in hun laatste fase. Klinkt misschien wat cru, maar ik kan mij voorstellen, dat die mensen een behoefte voelen om nog iets vast te leggen voor het nageslacht.

Probeer zelf ook je eens te verplaatsen in de positie van de klant, om tot meer doelgroepen te komen.

Groetjes,

Antoine van Wegen

m: 06 -22 49 64 10

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Niet echt een antwoord op de vragen die de ts stelt.

 

waarom zijn deze vragen van de kvk belangrijk voor het beantwoorden van de vraag van de ts?

 

De vragen zijn duidelijk en hebben een persoonlijke mening nodig:

Spreekt het u aan, en waarom wel/niet? Is het onderscheidend genoeg? Wat zou beter of anders kunnen?

 

Volgens mij is de doelgroep heel duidelijk, iedereen die verwacht ooit te komen te overlijden en hier actief mee bezig is.

Link naar reactie
  • 0

Mikky en Christine, interessant om te zien hoe verschillend jullie naar dit onderwerp kijken. Erg bedankt voor de onderbouwing van het 'waarom wel' / 'waarom niet' vraagstuk, daar hebben we echt wat aan!

 

Het zou inderdaad mooi zijn als wij een vermelding op de wensenlijst van uitvaartmaatschappijen / -verzekeraars kunnen krijgen. We zijn als met enkele partijen in gesprek, dus dit is een optie die we goed kunnen verkennen!

 

@ kamer van koophandel: We zoeken inderdaad partijen die als doorverwijzer willen dienen (waaronder verzekeraars). Onze doelgroep, iedereen die actief bezig is met 'de dood', is namelijk dezelfde doelgroep als die uitvaartverzekeraars / - maatschappijen, notarissen, etc.

 

Nogmaals bedankt voor de feedback iedereen! Het heeft al meerdere interessante inzichten opgeleverd! Ik zal over een tijdje een overzicht maken van deze punten, zodat jullie ook kunnen zien wat wij aan jullie feedback hebben gehad.

 

Laat ondertussen de reacties maar verder binnenstromen hoor! Ik hoor graag jullie gedachten, ideeën en bedenkingen!

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben een klant gehad, die inmiddels de stekker hieruit heeft getrokken. Het concept hierbij was echter geen video, maar een audioboodschap.

Destijds hebben wij de volledige techniek hiervoor ontwikkeld.

 

Puntje bij paaltje was het iets wat behoorlijke potentie had, maar tegen vergelijkbare problemen aan ging lopen.

 

Punten als:

a) Hoe weet je wanneer de boodschap naar de nabestaanden moet?

b) Wie zijn de nabestaanden?

c) Hoe zorg je ervoor dat iedereen altijd in staat is de boodschap aan te passen of te verwijderen?

 

Destijds zijn ze, volgens mij, zelfs met de grote verzekeringsmaatschappijen bezig geweest om het concept neer te zetten en als standaard service aan te laten bieden, maar dit is nooit aangeslagen.

 

Ongeveer anderhalf jaar na de lancering is definitief de stekker uit de dienst gegaan. Uiteindelijk waren er op dat moment minder dan 100 berichten in het systeem aanwezig.

Opmerking: Plan ook hoe je de dienst wilt stopzetten, of wat er met de data gebeurd, dit zou je in ieder geval in een policy of een set van voorwaarden moeten hebben staan...

Link naar reactie
  • 0

Dat is wel een aardige vraag natuurlijk: als je zoiets afneemt, overleef je dan de aanbieder van de dienst niet? Voor iemand die vermoeddelijk binnenkort zal sterven niet zo'n punt, maar wat voor een gezond persoon van zeg 40 jaar oud? Met de huidige levensverwachtingen moet de aanbieder van de dienst over 40 a 50 jaar nog bestaan - iets dat geen enkel online bedrijf nog heeft klaar weten te spelen, al is dat vooral door technische onmogelijkheid ;)

 

Link naar reactie
  • 0

a) Hoe weet je wanneer de boodschap naar de nabestaanden moet?

Met de huidige levensverwachtingen moet de aanbieder van de dienst over 40 a 50 jaar nog bestaan - iets dat geen enkel online bedrijf nog heeft klaar weten te spelen, al is dat vooral door technische onmogelijkheid

In het idee van TS wordt de video direct ter beschikking gesteld aan de cliënt en is die vervolgens verantwoordelijk voor het tijdstip en de manier waarop die t.z.t. bij de nabestaanden terechtkomt.

 

Eenmaal voltooid ontvang jij een bijzonder geschenk voor je nabestaanden. Je herinneringsvideo op USB-kaart of DVD, in combinatie met een kaart met daarop jouw persoonlijke boodschap. Het geheel is ingelegd in een exclusieve bewaarbox.

De aanbieder heeft daarna geen rol meer, het is hooguit de vraag of het gebruikte opslagmedium 40 of 50 jaar na dato nog afspeelbaar is, maar ook dat lijkt me in deze opzet de verantwoordelijkheid van de cliënt.

Link naar reactie
  • 0

Het is tijdens ons leven helemaal niet zo vreemd om na te denken over je eigen begrafenis en een (video)boodschap als "erfenis" achter te laten.

 

Alhoewel ik zeer happy door het leven ga en er vanuit ga dat ik 100 word, sta ik daar toch wel bij stil. Ik bespreek met familie en vrienden hoe ik (mocht het zover komen) mijn afscheid wens. Want de meeste ceremonies zijn toch wel erg triest. Logisch, want het zijn verdrietige mensen die (ineens) jouw begrafenis moeten regelen. Nou... dan regel ik het liever zelf: vooraf. Maar dat kan ook zijn omdat ik stiekem toch een control freak ben en ik een leuk feestje wil ;)

 

In ieder geval: JA... Ik denk dat er wel een markt voor is.

Een mogelijk afzetmarkt voor je dienst kunnen de uitvaartmaatschappijen/-verzekeringen zijn? Die bieden wel een wensenlijst aan die je vantevoren kunt invullen met bijv. welke muziek je wenst, welke kleur kist (of geen kist), kleur bloemen, afscheidtekst op rouwkaart e.d. Een videoboodschap kan daar een mooie aanvulling op zijn. En dat hoeft ook niet perse een testimonial te zijn alla de grammy awards waar je dan iedereen bedankt.

Ik zou bijv. best een video-opname willen waar ik een toepasselijk liedje zing (playback) en dit op mijn eigen begrafenis willen zingen ondanks dat ik er niet bij ben. Alhoewel dat natuurlijk ook weer vreemd kan zijn voor de toehoorders, maar dat komt dan vast omdat het ongewoon is.

Maar goed... Op zich vind ik videoboodschappen dus wel een mooi idee voor de nabestaanden.

 

 

Ik ben het helemaal eens met Mikky Vrolijk :)

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag Frank,

 

Iedere onderneming in Nederland is geregistreerd in het Handelsregister. De bedrijfsomschrijving wordt vertaalt naar een SBI-code. Met deze codes is het mogelijk om een selectie te maken in het Handelsregister.

Hier kun je dus zoeken naar uitvaartverzorging/crematoria/mortuaria e.d. (9603), uitvaartmaatschappijen (65112), uitvaartverzorgingsbedrijven (96031) en notariskantoren (69103).

 

Verder kun je nog nadenken over een artikel of een reclame in vakbladen. Of je product bekend maken via de relevante verzekeringsmaatschappijen.

 

De BGNU (branchevereniging Uitvaartondernemingen) kan ook nog een ingang zijn.

 

Veel succes, Willeke Schalk

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

De aanbieder heeft daarna geen rol meer, het is hooguit de vraag of het gebruikte opslagmedium 40 of 50 jaar na dato nog afspeelbaar is, maar ook dat lijkt me in deze opzet de verantwoordelijkheid van de cliënt.

 

Oh okay, ik had even de indruk dat het om een service ging waarbij de nabestaande het online kon bekijken of downloaden.

 

Overigens is dat opslagmedium nog best een tricky ding. Stel dat iets zou zijn opgeslagen in de jaren 70-90 (tot ca 20 jaar geleden) was het waarschijnlijk een VHS tape geweest. Nu is het nog best gemakkelijk een tweedehands vhs recorder te vinden die ergens ligt te verstoffen, maar of dat over 10-20 jaar ook nog zo is valt te bezien. Was het een laserdisc geweest dan had je nu al een probleem gehad.

 

Misschien is het wel een aardige uitbreiding van de service om spelers voor het gebruikte formaat op voorraad te houden, of een dienst aan te bieden waarmee je boodschap iedere 10 a 20 jaar op een gangbaar medium kan worden gekopieerd. Gezien het digitaal is kan dat in principe eindeloos vaak zonder kwaliteitsverlies.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.