Ik ben Nederlander en woon een aantal jaren in Duitsland. Ik was verantwoordelijk voor de Nederlandse B2B markt.
Daarmaals heb altijd naar het btw nummer gevraagd en deze gecontroleerd. Heel veel fouten die hier ontstonden en opdoken, kost echt veel tijd en met name ergernis. Dit was alleen telefonische directe verkoop, jij hebt een webshop wat het makkelijker maakt!
De meeste bedrijven hebben natuurlijk een btw nummer, laat ze dat gewoon invullen..
Heeft het bedrijf geen btw-nummer, vinkt de klant "kein Steuer Identnummer" in en je factureert de Nederlandse BTW van 21%. Deze 21% blijf je berekenen totdat je het drempelbedrag van €100.000 hebt bereikt. (Geld voor levering van goederen aan particulieren, ondernemers die geen aangifte doen, of organisaties die geen ondernemer zijn)
Nu zeg jij verder:
"- Duitsers bestellen minder snel bij een buitenlandse webshop. Het is daarom belangrijk dat de webshop er zo Duits mogelijk uit ziet."
Dit heeft natuurlijk alleen effect, wanneer er je dan ook een Duits adres hebt + Duits telefoonnummer en wat daar verder bij komt kijken. Het zou natuurlijk heel verwarrend zijn voor een Duitse klant dat wanneer hij denk te bestellen in Duitsland en dat hij/zij er vervolgens achter komt, dat er 21% belasting gefactureerd wordt i.p.v. hun gebruikelijke 19%.
Verder klopt bovenstaande, dat duitsers minder snel bij een buitenlandse webshop bestellen absoluut waar, maar dat geld natuurlijk met name voor particulieren. Voor bedrijven is importeren een veel kleiner probleem. Wel willen ze natuurlijk dat het om een professionele duitse webshop gaat!
Dus het is een beetje wat je wilt en aan wie je verkoopt, wanneer je aan "kleine" bedrijfjes verkoopt, moet je ze meer behandelen als B2C klant, gaat het om profesionelere bedrijven is importeren/exporteren geen probleem en moet je ze echt behandelen als B2B.
Ik heb een vermoeden dat jou doelgroep kleinere ondernemers zijn, deze hebben geen zin in het gehele btw gebeuren en willen gemak hebben, daarnaast gaat het om kleine bedragen geef je aan. Dus de klant kiest eerder voor gemak als dat hij voor een paar euro van alles moet uitzoeken.
Als dat laatste het geval is, zou ik een meer B2C omgeving/ gevoel creeeren met je webshop en moet je overwegen om het volledig duits over te laten komen inclusief de btw regeling.
Als het interessant is, weet ik Duitse bedrijven die bestaande Nederlandse webshops om kunnen toveren naar een professionele Duitse webshop zonder grote investeringen.
Succes!