• 0

factuurdatum 2015 , uitgevoerd 2014 in 2014 boeken?

Een korte vraag.

 

Door tijdgebrek heb ik een 15-tal facturen voor opdrachten uitgevoerd in nov-dec 2014 pas in januari 2015 geboekt.

 

Nu hebben we voor een aankomende hypotheekaanvraag die omzet eigenlijk wel nodig in 2014. het werk is ook uitgevoerd in 2014(dit staat uiteraard ook op de facturen vermeld).

Is er een mogelijkheid om die toch nog in 2014 te boeken?

 

Bij voorbaat dank :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu hebben we voor een aankomende hypotheekaanvraag die omzet eigenlijk wel nodig in 2014. het werk is ook uitgevoerd in 2014(dit staat uiteraard ook op de facturen vermeld).

Is er een mogelijkheid om die toch nog in 2014 te boeken?

De facturen niet, maar de omzet ervan wel. De omzet van die facturen hebben namelijk betrekking op een andere maand (en jaar), dus het is heel logisch dat je die nog wel in het oude jaar wil (of zelfs moet) betrekken. Overigens staat die los van een hypotheekaanvraag. Je moet omzet gewoon in het jaar boeken waarop het betrekking heeft. In dit geval dus 2014. :)

 

Voor de omzetbelasting moet je eigenlijk sowieso binnen 15 dagen na afloop van de maand factureren. Dus uiterlijk 15 januari 2015 factureren voor iets uit december is geen probleem. De omzetbelasting over de omzet uit december wordt dan in januari factureerd en uiterlijk eind februari aangegeven (en afgedragen).

 

Wat je dan doet, is een memoriaalboeking maken in 2014, waarmee je zorgt dat de omzet wel wordt meegeteld in 2014 (hoewel die nog niet in dat jaar is gefactureerd). Je boekt dan 8XXX Omzet aan 1XXX Nog de factureren omzet.

 

Vervolgens boek je die facturen in 2015 in op 1XXX Nog te factureren omzet (in plaats van 8XXX Omzet, wat je normaal zou doen).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Heel duidelijk prins! Daar kan ik wat mee.

Ik heb het inderdaad wel voor 15-01-2015 geboekt dus dat is an sich prima.

ik kan dus gewoon eerste kwartaal 2015 BTW aangifte doen en de rest aan de boekhouder overlaten:)

 

Bendakt voor je reactie!

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het inderdaad wel voor 15-01-2015 geboekt dus dat is an sich prima.

ik kan dus gewoon eerste kwartaal 2015 BTW aangifte doen en de rest aan de boekhouder overlaten:)

Ik ging even van maandaangiftes in plaats van kwartaalaangiftes uit, sorry. Maar het lijkt me inderdaad dat je gewoon aangifte kan doen en die memoriaalboeking aan je boekhouder kan overlaten. ;)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.