Ga naar inhoud

Is een 'dagboek' verplicht

Geplaatst:

Thomasss

Is het verplicht om een dagboek bij te houden bij een eenmanszaak?

Ik heb al mijn verkoop en inkoop facturen netjes ingeboekt.

Alle kosten zijn ook verwerkt onder desbetreffende categorie in grootboekrekening.

Ik heb alleen nog niet alle in en uitgaven gekoppeld aan mijn rekeningen.

Is het noodzakelijk dit te doen?

Voor de toekomst ga ik dit wel doen voor zekerheid en duidelijkheid, maar als ik dit met terugwerkende kracht moet gaan doen moet ik even paar dagen vrij nemen..

----------

En nog een extra vraag. Wanneer je werkt met een payment provider krijg je een verzameling facturen uitbetaald. Moet je deze verzamelbetaling die je ontvangen hebt gaan koppelen aan alle losse verkoop-facturen?

Featured Replies

Geplaatst:

Marcel Spruit R.I.P.

Als ik je goed begrijp, heb je wel een keurige lijst van al je verkoopfacturen en al je inkooopfacturen, maar nog geen match met je bankmutaties.

Volgens mij is er dan een kans dat je

- omzet niet als omzet hebt geboekt omdat het wel op de bank binnenkwam maar er geen verkoopfactuur voor is gemaakt;

- omzet onterecht meeneemt omdat de verkoopfactuur wel in je lijst staat, maar de verkoop later geannuleerd is en er geen creditnota van is;

- kosten niet aftrekt van je winst omdat ze van je bank betaald zijn zonder inkoopfactuur in je lijstje

en wellicht is er meer. Je kunt zelf het beste inschatten hoe groot dit risico is. De belastingdienst wil uiteraard vooral dat je je omzet volledig en sluitend kan verantwoorden. Als jij vergeet om kosten af te trekken hebben ze daar doorgaans niet zo'n moeite mee 8)

Daarnaast moet de administratie "aansluiten op de aard en grootte van je onderneming". Anders gezegd, als je onderneming Imtech NV heet, en je hebt je bank-administratie niet op orde, wordt de Belastingdienst heel boos (maar het verklaart wel weer een hoop, maar dat terzijde). Bij een eenvoudige eenmanszaak zullen ze hier waarschijnlijk niet zo veel moeite mee hebben.

Zorg op z'n minst wel dat je de data ergens hebt opgeslagen zodat je indien nodig die koppeling nog kan maken als de Belastingdienst het wil, en voer een paar grove controles uit (heel simpel: hoeveel is er in een jaar bijgeschreven op je bankrekening, en hoe verhoudt zich dat tot je totale omzet, en kun je het verschil verklaren?)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Geplaatst:

Thomasss

• Auteur

Als ik je goed begrijp, heb je wel een keurige lijst van al je verkoopfacturen en al je inkooopfacturen, maar nog geen match met je bankmutaties.

Volgens mij is er dan een kans dat je

- omzet niet als omzet hebt geboekt omdat het wel op de bank binnenkwam maar er geen verkoopfactuur voor is gemaakt;

- omzet onterecht meeneemt omdat de verkoopfactuur wel in je lijst staat, maar de verkoop later geannuleerd is en er geen creditnota van is;

- kosten niet aftrekt van je winst omdat ze van je bank betaald zijn zonder inkoopfactuur in je lijstje

en wellicht is er meer. Je kunt zelf het beste inschatten hoe groot dit risico is. De belastingdienst wil uiteraard vooral dat je je omzet volledig en sluitend kan verantwoorden. Als jij vergeet om kosten af te trekken hebben ze daar doorgaans niet zo'n moeite mee 8)

Daarnaast moet de administratie "aansluiten op de aard en grootte van je onderneming". Anders gezegd, als je onderneming Imtech NV heet, en je hebt je bank-administratie niet op orde, wordt de Belastingdienst heel boos (maar het verklaart wel weer een hoop, maar dat terzijde). Bij een eenvoudige eenmanszaak zullen ze hier waarschijnlijk niet zo veel moeite mee hebben.

Zorg op z'n minst wel dat je de data ergens hebt opgeslagen zodat je indien nodig die koppeling nog kan maken als de Belastingdienst het wil, en voer een paar grove controles uit (heel simpel: hoeveel is er in een jaar bijgeschreven op je bankrekening, en hoe verhoudt zich dat tot je totale omzet, en kun je het verschil verklaren?)

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

- Alle verkopen worden automatisch ingeboekt, ik zou hier eigenlijk niks van kunnen missen, tenzij er een storing is. Ik controleer dit elke maand door data en gegevens naast elkaar te leggen

- Wanneer een verkoop word geannuleerd of wordt retourneerd maak ik een creditfactuur

- Om dat op te vangen liep ik tot nu toe mijn bankafschriften door om vervolgens handmatig te kijken of ik iets over het hoofd had gezien. Hiermee is het niet uitgesloten maar de kans wel klein. Als ik een paar euro's niet meeneem is wat mij betreft geen ramp.

Dat de belastingdienst je inschat op grootte klinkt logisch, maar van de andere kant ook zeer subjectief en misschien wel neigend naar discriminatie? Maar dan gaan we off-topic:).

Maar als ik je antwoord goed lees is het (voor relatief kleine ondernemingen) niet verplicht, maar loop je wel meer kans dat er iets mis gaat.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.