• 0

Factuur bij Pro deo opdracht

Hallo,

 

Binnenkort heb ik een opdracht waarbij ik pro deo werk.

Nou heb ik eerder iemand eens horen zeggen dat je dan het beste wel een factuur kan maken want....

Ik had toen nog niet mijn eigen bedrijf en was hier ook nog niet zo mee bezig. Ik weet dus niet meer precies wat zijn reden was.

Wat is jullie idee hier bij? Het is een grote opdracht met (voor mij) veel uren. Het enige wat ik krijg is een reiskostenvergoeding. Moet ik een factuur schrijven? Waarom? en wat moet er op staan?

 

Groeten,

Niels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Niels,

 

Ik ken natuurlijk alle details niet. Maar persoonlijk vind ik het altijd netjes om de klant te informeren hoeveel uren (als je normaal tenminste per uur factureert) je hebt gemaakt.

Je zou dan het normale uurtarief kunnen opnemen en dat tegelijkertijd meteen weer crediteren (dus op dezelfde factuur).

Je hebt hiermee voor je eigen administratie en naar de klant toe meteen helderheid verschaft hoeveel uren je pro-deo hebt gewerkt. Wellicht kan je hiermee in de toekomst nog je voordeel mee doen.

Het is dan in elk geval netjes vastgelegd.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Bedankt voor de reacties.

Ik zal dan inderdaad, zoals Jerry zegt, alles op de factuur zetten.

 

Dan nog de vraag wat ik met de reiskostenvergoeding moet doen... Ik lees hier verschillende dingen over namelijk. Ik reis met een privé auto en het gaat dus voornamelijk om brandstofkosten. Hoe moet ik dit mee nemen op de factuur, of kan ik het beter helemaal niet op de factuur zetten.

Link naar reactie
  • 0

Dan nog de vraag wat ik met de reiskostenvergoeding moet doen... Ik lees hier verschillende dingen over namelijk. Ik reis met een privé auto en het gaat dus voornamelijk om brandstofkosten. Hoe moet ik dit mee nemen op de factuur, of kan ik het beter helemaal niet op de factuur zetten.

 

Hoi Niels,

 

Hoe heb je de pro-deo afspraak gemaakt.

 

Is er uberhaupt iets afgesproken over reiskosten of vergoeding brandstofkosten ?

 

Zoja, dan zou je dat toch gewoon in rekening kunnen brengen. Als je het netjes doet laat je periodes waarover je de reiskosten/brandstofkosten gelijk lopen met de periodes waarover je de pro-deo werkzaamheden hebt gedaan.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Dan nog de vraag wat ik met de reiskostenvergoeding moet doen...

 

Als je toch alleen een factuur voor de form maakt, zou ik het er opzetten om alle kosten inzichtelijk te maken voor de keer het geen pro deo is.

 

Het doet me denken aan de reiskosten van het bestuur van een vereniging waar ik bij zit. Het ene bestuurslid declareerde wel reiskosten en de andere vond het niet nodig. De penningmeester vond toen ook dat degenen die niets declareerden dit toch moesten doen maar dan gelijktijdig een donatie moesten doen over hetzelfde bedrag. Op die manier werden de bestuurskosten veel inzichtelijker en gingen ze ook niet per jaar op en neer, naargelang hoeveel bestuursleden de reiskosten vergoed wilden zien.

Pro deo werk is tenslotte een vorm van donatie. Niet in geld maar in geïnvesteerde tijd.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.