• 0

Investeringen in een stichting zonder winst-oogmerk

Niet helemaal een fiscale vraag, ook een stukje verzekeringstechnisch...

 

Ik ben betrokken bij een ANBI-stichting (zonder winstoogmerk) die volgende maand een nieuw pand opent. Het is een huurpand (geloof dat het verhuurt wordt door de voorzitter) en de stichting heeft veel geïnvesteerd in de benodigde inrichting; zonder deze inrichting kan de stichting haar werkzaamheden niet uitvoeren. Wegens gebrek aan liquiditeiten is een deel van deze inrichting gefinancierd door de voorzitter in de vorm van een lening.

 

In de stukken die ik ontvangen heb, staat dat de investeringen direct ten laste van het resultaat gebracht zijn.

 

Fiscaal gezien maakt het naar ik aanneem weinig uit. De stichting is immers niet VPB-plichtig.

 

Mag deze constructie, ondanks dat het fiscaal geen gevolgen heeft, überhaupt? En hoe zit het bijvoorbeeld verzekeringstechnisch als het pand af brandt; er staat immers geen MVA op de balans? Kortom: wat zijn redenen om de investeringen wel of juist niet direct ten laste van het resultaat te brengen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Invistje, Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Niet helemaal een fiscale vraag, ook een stukje verzekeringstechnisch...

Het is vooral geen ondernemersvraag, en Higherlevel biedt bewust geen ondersteuning voor ANBI's, zoals je ook in de forumregels hebt kunnen lezen. Daarom gaat deze vraag - helaas voor jou - op slot.

 

 

Een klein stukje op weg helpen kan ik wel:

En hoe zit het bijvoorbeeld verzekeringstechnisch als het pand af brandt; er staat immers geen MVA op de balans?

De basis voor uitkering van een inventarisverzekering is vrijwel nooit de (fiscale) boekwaarde, maar de daadwerkelijke nieuwwaarde of vervangingswaarde. Met uitzondering overigens van de oudere activa waarvan de actuele dagwaarde minder dan 40% van de oorspronkelijke kostprijs bedraagt: daarvoor wordt dan de werkelijke dagwaarde vergoed.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.