Ik weet het, de zoveelste die er niet uit komt! Ik ben echt al weken en weken aan het rekenen en aan het zoeken op internet, maar ik kom er echt niet uit, dus vraag ik uw hulp!
In 2014 begonnen met een VOF, samen met dochter. Ik heb 90% ingebracht, zij 10%, dus alle cijfers die ik hier noem betreft mijn 90%.
Opbrengst verkopen € 393
Inkoopprijs verkopen € 229
Prive storting bij begin € 4500
Inkoopkosten € 229
Overige bedrijfskosten € 1350
Te ontvangen BTW € 179
Liq.middelen begin boekjaar € 4500 einde boekjaar € 535
Voorraad goederen einde boekjaar € 2770
Verlies & winst op aangifte:
393 -/- (229+1350) = -/- 1186
Overzicht activa:
begin € 4500
einde boekjaar:
mat.vaste activa (laptop+printer, willekeurig afgeschreven in dit jaar) € 477
Voorraden € 2770
Te ontvangen btw € 179
Liq. middelen € 535
477 + 2770 + 179 + 535 = € 3961
Overzicht passiva:
begin Ondernemingsvermogen € 4500
einde € 4606 (die € 106 is km-vergoeding zakelijke km's met prive-auto)
Dan komt dus de melding: controleer de balans, het totaal activa einde boekjaar € 3961 moet gelijk zijn aan totaal passiva fiscaal einde boekjaar € 4606
Hoe dit verschil ontstaat, is mij een raadsel.
Maar als ik dit laat staan en alles verder invul, kom ik aan het einde van de aangifte de bewuste melding tegen dat fiscalewinstberekening € 106 gelijk moet zijn aan saldo verlies&winst -/- € 1186.
Die € 106 is de toename van het vermogen door de zakelijke km's?!
Het zal misschien iets heel onnozels zijn, ik staar me er inmiddels al weken blind op.
Zo'n simpele balans, kleine bedragen maar ja, de belastingdienst merkt ons aan als ondernemer dus moeten we het zo invullen. Zou makkelijker zijn (denk ik) als het gewoon als overige inkomsten mocht bij de aangifte.
Is er iemand die a.d.h.v. mijn cijfertjes mij kan uitleggen wat ik verkeerd doe, en vooral, hoe het wel moet?
Alvast heel hartelijk dank voor het bekijken. En ja, een boekhouder zou kunnen, maar dan wordt ons verlies alleen maar groter, dus nu niet echt een optie.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
breinaald
breinaald
Ik weet het, de zoveelste die er niet uit komt! Ik ben echt al weken en weken aan het rekenen en aan het zoeken op internet, maar ik kom er echt niet uit, dus vraag ik uw hulp!
In 2014 begonnen met een VOF, samen met dochter. Ik heb 90% ingebracht, zij 10%, dus alle cijfers die ik hier noem betreft mijn 90%.
Opbrengst verkopen € 393
Inkoopprijs verkopen € 229
Prive storting bij begin € 4500
Inkoopkosten € 229
Overige bedrijfskosten € 1350
Te ontvangen BTW € 179
Liq.middelen begin boekjaar € 4500 einde boekjaar € 535
Voorraad goederen einde boekjaar € 2770
Verlies & winst op aangifte:
393 -/- (229+1350) = -/- 1186
Overzicht activa:
begin € 4500
einde boekjaar:
mat.vaste activa (laptop+printer, willekeurig afgeschreven in dit jaar) € 477
Voorraden € 2770
Te ontvangen btw € 179
Liq. middelen € 535
477 + 2770 + 179 + 535 = € 3961
Overzicht passiva:
begin Ondernemingsvermogen € 4500
einde € 4606 (die € 106 is km-vergoeding zakelijke km's met prive-auto)
Dan komt dus de melding: controleer de balans, het totaal activa einde boekjaar € 3961 moet gelijk zijn aan totaal passiva fiscaal einde boekjaar € 4606
Hoe dit verschil ontstaat, is mij een raadsel.
Maar als ik dit laat staan en alles verder invul, kom ik aan het einde van de aangifte de bewuste melding tegen dat fiscalewinstberekening € 106 gelijk moet zijn aan saldo verlies&winst -/- € 1186.
Die € 106 is de toename van het vermogen door de zakelijke km's?!
Het zal misschien iets heel onnozels zijn, ik staar me er inmiddels al weken blind op.
Zo'n simpele balans, kleine bedragen maar ja, de belastingdienst merkt ons aan als ondernemer dus moeten we het zo invullen. Zou makkelijker zijn (denk ik) als het gewoon als overige inkomsten mocht bij de aangifte.
Is er iemand die a.d.h.v. mijn cijfertjes mij kan uitleggen wat ik verkeerd doe, en vooral, hoe het wel moet?
Alvast heel hartelijk dank voor het bekijken. En ja, een boekhouder zou kunnen, maar dan wordt ons verlies alleen maar groter, dus nu niet echt een optie.
Jozien
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/49289-saldo-fiscale-winst-niet-gelijk-aan-winst-verliesberekening/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
13 antwoorden op deze vraag