• 0

Omzetbelasting: KOR correctie in 1e kwartaal

Ik gebruik de vermindering volgens de kleineondernemersregeling (KOR) bij de aangifte omzetbelasting om op 0 te komen.

Voorbeeld normaal kwartaal:

€50 berekende BTW op mijn facturen - €20 voorbelasting - €30 vermindering volgens KOR = 0 te betalen/ontvangen

Op deze manier 'gebruik' ik ieder jaar een paarhonderd euro vermindering volgens de KOR.

Nu heb ik het afgelopen kwartaal voor het eerst meer voorbelasting dan berekende BTW op mijn facturen, bijvoorbeeld:

€50 berekende BTW op mijn facturen - €80 voorbelasting = €30 te ontvangen over het kwartaal

In lijn met voorgaande jaren weet ik dat ik de komende kwartalen die €30 gewoon weer terug moet betalen, omdat ik dan wél meer binnenkrijg dan dat er uit gaat.

Mijn vraag: kan ik in bovenstaand rekenvoorbeeld alvast een KOR 'correctie' opgeven van -€30, zodat er niet onnodig met geld geschoven hoeft te worden? De berekening wordt dan:

€50 berekende BTW op mijn facturen - €80 voorbelasting - (-€30) vermindering volgens KOR = €0

Kan dit? Ook gezien het de eerste aangifte omzetbelasting van dit jaar is en er feitelijk nog niet iets te corrigeren is?

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Kan dit? Ook gezien het de eerste aangifte omzetbelasting van dit jaar is en er feitelijk nog niet iets te corrigeren is?

Je vraagt dus een (tijdelijke) KOR-vermeerdering? Of het kan? Ja, dat sowieso.

In feite neem je al een voorschot op wat je redelijkwijs in het volgende kwartaal kunt verwachten. Volgens mij ligt daar ook de sleutel: of het redelijk is dat je deze vermeerdering toepast. Je kunt immers ook een vermeerdering invullen als in een volgend kwartaal blijkt dat je in het vorige kwartaal te veel had verminderd. Het lijkt me op zich niet onjuist en ook de Belastingdienst wordt op geen enkele manier benadeeld door een (klein) voorschot te nemen (in jouw nadeel) op nog toe te passen KOR.

Theoretisch gezien zou je nog kunnen denken dat er een vergrijpboete op je wacht wegens het met opzet doen van een onjuiste aangifte. Aan de andere kant, dat is - voor zover ik weet - in het geval je dat doet met de bedoeling om bewust te weinig belasting te betalen en/of af te dragen. De boetes bedragen daarbij ook nog een percentage van de verzwegen belasting. Als je teveel hebt betaald, vraag ik me af hoe ze dat zouden toepassen. :)

Boete

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/rechten_en_plichten_bij_de_belastingdienst/u_moet_betalen/boete

Ik vind dit op zich wel een erg creatieve oplossing (in positieve zin). :) Het heen en weer schuiven van omzetbelasting én het beweeglijke karakter van de KOR gedurende het jaar bij kwartaalaangiftes, zijn ook een doorn in m'n oog en deze methode zou in ieder geval voorkomen dat je moet wachten op een Beschikking Teruggaaf Omzetbelasting om er volgend kwartaal achter te komen dat je het weer mag terugbetalen. Je bespaart de Belastingdienst dus ook nog werk. Persoonlijk zou ik het overigens ook zo doen, als het maar aan het eind van het 4e kwartaal weer exact klopt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

• 0

Je vraagt dus een (tijdelijke) KOR-vermeerdering? Of het kan? Ja, dat sowieso.

...

Je kunt immers ook een vermeerdering invullen als in een volgend kwartaal blijkt dat je in het vorige kwartaal te veel had verminderd.

Precies, dat bedoel ik inderdaad. Verschil is nu dus i.p.v. achteraf te corrigeren, dit nu vooraf te doen.

Theoretisch gezien zou je nog kunnen denken dat er een vergrijpboete op je wacht wegens het met opzet doen van een onjuiste aangifte.

...

Persoonlijk zou ik het overigens ook zo doen, als het maar aan het eind van het 4e kwartaal weer exact klopt.

Maar zou het in dit geval een onjuiste aangifte zijn? Maakt het toepassen van de vermeerdering de aangifte onjuist? Ik kan me voorstellen dat er pas aan het eind van het jaar gezien kan worden of deze aangifte onjuist was.

• 0

Maar zou het in dit geval een onjuiste aangifte zijn? Maakt het toepassen van de vermeerdering de aangifte onjuist? Ik kan me voorstellen dat er pas aan het eind van het jaar gezien kan worden of deze aangifte onjuist was.

Precies. Pas na het 4e kwartaal bepaal je de definitieve vermindering en verekent deze met alle voorlopige vermindering. Of de aangifte juist of onjuist is, ligt er een beetje aan hoe legalistisch de Belastingdienst de regeling interpreteert.

Kijk anders ook naar dit oude draadje en dan vooral de reactie van Marcel Spruit (@marcel_s):

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=15;action=display;threadid=41963

In de brochure "De kleineondernemersregeling" stellen ze de vraag "Is de voorbelasting hoger dan de btw die u moet betalen?" Het antwoord daarop is: "Dan krijgt u btw terug. U kunt dan niet gebruikmaken van de voorlopige vermindering.".

Het niet kunnen toepassen van de voorlopige vermindering zou dus kunnen worden opgevat als helemaal geen vermindering, en dus de jure ook geen negatieve vermindering (legalistische interpretatie). Maar een negatieve vermindering is juist een vermeerdering, waarmee je dus de facto géén gebruik maakt van een voorlopige vermindering (praktische interpretatie).

Er staat echter ook dat je op zich al tijdens het jaar gebruik mag maken van de btw-vermindering (in jouw geval dus een negatieve vermindering in het eerste kwartaal), als je vóór die aangifte maar een schatting maakt van hoe je ongeveer dat jaar uit gaat komen. Ik zie dus eigenlijk niet echt hele grote bezwaren in een (tijdelijke) KOR-vermeerdering.

De kleineondernemersregeling

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/de_kleineondernemersregeling_ob2011z16fd.pdf

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar