• 0

IB opgeven Eenmanszaak, vof en loondienst? Ik weet het niet meer...

Hallo allen,

 

Ik heb de zoekfunctie van Higherlevel er eens op nageslagen maar kon niet echt een bevredigend antwoord vinden op mijn vraag. Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen.

 

In 2014 had ik een eenmanszaak, hierover heb ik in 2014 een kleine €8000,- winst gemaakt. Daarnaast ben ik halverwege 2014 een VOF gestart (ik en partner). Hierin hebben we wat keine tegenslagen mogen verduren (afgeketste projecten en investeringen welk niet van de grond kwamen) waardoor de winst hier een enkel €1500,- bedroeg.

Dan heb je natuurlijk nog je kortingen / vrijstellingen. Hoe kan ik deze verwerken?

 

Daarnaast ben ik in December gestart met een vaste baan.

 

Nu moet ik mijn IB (is zakelijk en loondienst gescheiden?) aan gaan geven maar ik zie door de 'VOF en Eenmanszaak' het inkomstenbelastingbos niet meer ;).

 

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu moet ik mijn IB (is zakelijk en loondienst gescheiden?) aan gaan geven maar ik zie door de 'VOF en Eenmanszaak' het inkomstenbelastingbos niet meer ;).

Je doet volgens mij sowieso maar één aangifte, hetzij een gewone aangifte IB, hetzij een aangifte IB voor ondernemers.

 

Voldoe je aan het urencriterium van 1225 uren per jaar ondernemen? Zo niet, dan vul je de winst van je eenmanszaak plus jouw aandeel in de VOF (op een aparte regel) in onder "resultaat overige werkzaamheden". Zo ja, dan doe je eigenlijk hetzelfde, maar dan is het "winst uit onderneming". Voldoe je niet aan het urencriterium, maar ben je wél ondernemer voor de IB, dan heb je wellicht nog recht op MKB-korting.

 

Let er trouwens op dat jouw aandeel van de VOF wel moet overeenkomen met die van de andere vennoten. Bij elkaar moeten alle vennoten uiteraar 100% aangeven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Voldoe je aan het urencriterium van 1225 uren per jaar ondernemen?

Wel of niet aan het urencriterium voldoen zegt niets over wel of geen onderneming hebben voor de inkomstenbelasting. Dat zegt alleen iets over het wel of niet kunnen toepassen van een aantal (niet alle) ondernemersfaciliteiten. Je bepaalt dus eerst of je ondernemer bent en zo ja, dan ga je eens kijken naar het aantal uur dat je aan je onderneming(en) hebt besteed.

 

Eerste vraag is of de belastingdienst een winstaangifte heeft klaargezet in je persoonlijke domein. Als dat het geval is, heeft de belastingdienst het idee dat er sprake is van een onderneming. Is dat niet het geval, maar vind je zelf wel dat je een onderneming drijft, dan stuur je een briefje naar de belastingdienst met het verzoek om een biljetwissel (een beetje een ouderwetse term van toen we nog aangifte op papier deden, eigenlijk vraag je om een winstaangifte klaar te zetten in je persoonlijke domein).

 

In die aangifte vul je vervolgens alles in wat je aan inkomen (loon, winst, etc.) en aftrekposten hebt. Let op in geval van fiscaal partnerschap, dan zul je ieder een eigen aangifte moeten invullen en zelf handmatig de gezamenlijke bestanddelen naar wens moeten verdelen.

 

Overigens hoeft jouw aandeel in de vof niet overeen te komen met die van de andere vennoten. Enerzijds kan de verdeling natuurlijk afwijken, anderzijds ben je ieder vrij om eigen fiscale keuzes te maken binnen de ruimte die daar voor is. Dat is allemaal wat minder praktisch, maar er zijn omstandigheden denkbaar waarin dat voordeel kan opleveren.

 

Je bent in december begonnen met een vaste baan. Heeft dat invloed op je ondernemingen, of ben je daar met dezelfde kracht mee doorgegaan? Er zou sprake kunnen zijn van een (gedeeltelijke) staking van de onderneming, dat heeft dan fiscale gevolgen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Voldoe je aan het urencriterium van 1225 uren per jaar ondernemen?

Wel of niet aan het urencriterium voldoen zegt niets over wel of geen onderneming hebben voor de

Ik gebruikte dit criterium bij nader inzien inderdaad als een wat ongelukkig onnauwkeurige pars pro toto.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.