• 0

Juridische en/of handelsnaam?

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De belastingdienst heeft mijn BTW nummer ge-heractiveerd, maar ik moest daarvoor nog wél een aanvraagformulier invullen ivm. mutaties. Hierop wordt mij gevraagd naar de Juridische naam van de onderneming en de Handelsnaam van de onderneming. Wat de Handelsnaam is, weet ik wel, maar wat houdt de Jurisische naam in?

Link naar reactie
  • 0

Juridische naam : Henriette67 (eenmanszaak)

Handelsnaam: Henriette67

 

Ja, mits de eigen naam gelijk is aan de handelsnaam. De juridische naam is bij een eenmanszaak eigenlijk alleen jouw persoonlijke naam. Stel jouw eigen naam luidt bijv. Henriette H., dan is dat ook de juridische naam. De handelsnaam is jou bekend.

 

Bij eenmanszaken wordt de eigenaar vaak ook aangeschreven door de belastingdienst als (bijv.) Henriette H. h/o (handelend onder) Henriette67.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

volgens mij is de handelsnaam de naam waaronder de onderneming in het handelsverkeer opereert, de juridische naam de naam van de juridische entiteit.

Voorbeeld "CopieSjop" is een handelsnaam van Kopie 5 BV (ik vermoed dat als deze BV ook failliet de directeur vrolijk doorgaat met Kopie 6 BV)

De inschrijving bij de KvK gebeurt op juridische naam maar met vermelding van alle handelsnamen (dit kunnen er dus meer dan 1 zijn, zo kan een eenmanszaak met verschillende activiteiten voor elke activiteit een andere handelsnaam gebruiken - een persoon kan immers niet meer dan 1 eenmanszaak hebben, maar wel verschillende activiteiten ontplooien (voorbeeld: een bakker die ook professioneel handelt in klassieke auto's).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.