• 0

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek maatwerk software [KIA]

Ik run een internet platform. Momenteel wordt een nieuw platform ontwikkeld (maatwerk software) . De totale investing in software is per jaar ongeveer 150.000 euro. Dit wordt uitbesteed uit een externe software ontwikkelaar. Werkzaamheden vanuit een BV.

 

Vraag: valt deze software ontwikkeling onder de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek?

 

Groeten en dank,

 

Rob

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik run een internet platform. Momenteel wordt een nieuw platform ontwikkeld (maatwerk software) . De totale investing in software is per jaar ongeveer 150.000 euro. Dit wordt uitbesteed uit een externe software ontwikkelaar. Werkzaamheden vanuit een BV.

Vraag: valt deze software ontwikkeling onder de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek?

Software kun je als immaterieel activum op de balans zetten, maar de voortbrengingskosten mag je volgens mij meteen in de kosten laten vallen. Het activeren is in sommige gevallen voorgeschreven, maar let daarbij op Richtlijn voor de Jaarverslaggeving 210.224 (RJ 210.224). Als je al activeert, moet je uiteraard in minimaal 60 maanden afschrijven.

 

Misschien is dit wel interessante lectuur:

Activering van zelfontwikkelde software en websites in jaarrekeningen van Nederlandse ondernemingen

http://www.compact.nl/artikelen/C-2003-2-Ginkel.htm

 

De nieuwe jaarverslaggeving - Pagina 36

https://books.google.nl/books?id=worFFmYTvUwC&pg=PA36&dq=RJ+210.224&hl=nl&sa=X&ei=D61CVbSuMYPtUpeAgZAK&ved=0CCkQ6AEwAQ

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

... maar let daarbij op Richtlijn voor de Jaarverslaggeving 210.224 (RJ 210.224). Als je al activeert, moet je uiteraard in minimaal 60 maanden afschrijven.

 

Om misverstanden te voorkomen: die minimaal 60 maanden is een fiscale regel. Zie RJ 210.405:

 

Computersoftware en vele andere immateriële vaste activa zijn onderhevig aan technologische veroudering, getuige het hoge tempo waarin technologische veranderingen zich in het verleden hebben voorgedaan. De verwachte economische levensduur zal derhalve voor deze activa veelal kort zijn.

 

Robveen: een antwoord op jouw vraag laat ik graag aan anderen over, zie bijvoorbeeld dit onderwerp. Ik zou me overigens kunnen voorstellen dat ook als het webplatform in aanmerking komt voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA), het dan toch zoveel kost (omdat je schrijft dat je per jaar € 150.000 investeert) dat je de grenzen voor de KIA overschrijdt. Je berekent het bedrag waarmee je de KIA uitrekent namelijk op basis van de totale verplichting die je bent aangegaan voor de investeringen in dat jaar. Dus als je een verplichting van € 450.000 aangaat die je in drie jaar betaalt, dan kan ik me voorstellen dat je voor de KIA wordt geacht € 450.000 te hebben geïnvesteerd in jaar 1 en niets in jaar 2 en 3. Als je de grens overschrijdt heb je geen recht op de KIA in het jaar van het aangaan van de verplichting voor het webplatform en kan het dus zelfs ongunstig zijn als je het wel moet laten meetellen voor de berekening van de KIA, want die kan je dan ook niet claimen voor eventuele andere investeringen in dat jaar. Maar nogmaals, dit is slechts een aanzet, ik kan me goed voorstellen dat er gezien de feitelijke situatie en/of in de fiscale regels mogelijkheden zijn die ik niet ken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.