• 0

Participatie in BV - hoe? waarom? hoeveel?

Ik heb nu een personal holding, die groot aandeelhouder is van de BV van mijn bedrijf. Ik ben initiatiefnemer en degene die het grootste deel van het werk verzet op dit moment. Ik werk echter niet alleen. Om het bedrijf uiteindelijk succesvol te maken heb ik de hulp nodig van onder andere degenen waarmee ik nu al samenwerk. Zij hebben kennis die ik niet heb. Zij zullen (parttime) in het bedrijf komen werken. Daarnaast hebben zij aangegeven om te willen participeren in het bedrijf in de vorm van aandelen. Ofwel ze willen gedeeltelijk eigenaar worden van het bedrijf.

 

Zijn er vuistregels of denkwijzen die ik kan het hanteren om te beslissen hoeveel ik van mijn bedrijf zou willen verkopen? Niet in de laatste plaats is het ook zo dat ik hoogstwaarschijnlijk risicokapitaal nodig heb om het bedrijf te realiseren. Het is niet ondenkbaar dat deze partijen ook een aandeel willen hebben in het bedrijf.

 

Ik heb een heldere grens: 51% van de aandelen blijft altijd in mijn handen. Verder heb ik wel ideeen en een gevoel over hoe ik de rest wil verdelen. Mijn uitgangspunt is dat ik 100% eigenaar van ben van het bedrijf. Hoe en op basis waarvan besluit ik nu of en hoeveel ik van mijn bedrijf aan participanten wil verkopen? Of is dit puur een gevoelskwestie?

 

Groeten,

Marc

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hee Marc,

kennelijk hebben we met zijn allen jou vraag gemist.

ik raad je aan om een driejaarsprognose (mag ook 5 jaar zijn) te maken van de benodigde financiering, alsmede de mate waarin je partners daaraan bijdragen (bijvoorbeeld aantal gewerkte uren).

 

vervolgens kijk je hoeveel externe financiering je nodig hebt. als het werkkapitaalfinanciering is, kan je het bancair lenen. anders FFF of externe aandeelhouders (business angel of vc), tot 20-30%.

 

dan kijk je middels fictief uurtarief wat de toegevoegde waarde is van je partners, en er blijft een percentage aandelenkapitaal voor hun over.

 

kan je hier iets mee?

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

ik raad je aan om een driejaarsprognose (mag ook 5 jaar zijn) te maken van de benodigde financiering, alsmede de mate waarin je partners daaraan bijdragen (bijvoorbeeld aantal gewerkte uren).

 

Ik heb een prognose van 5 jaar. Het aantal te werken uren kan ik inderdaad berekenen. Ieder heeft aangegeven hoeveel uur ze denken te besteden. Hun toekomstige salaris heb ik ook bepaald, dus ik denk dat ik hier een eind mee kom.

 

vervolgens kijk je hoeveel externe financiering je nodig hebt. als het werkkapitaalfinanciering is, kan je het bancair lenen. anders FFF of externe aandeelhouders (business angel of vc), tot 20-30%.

 

Het is een behoorlijke financieringsbehoefte (miljoenen). Ik heb dus absoluut externe financiering nodig. Hun inbreng en mijn eigen inbreng is in de tienduizenden euro versus miljoenen euro´s die nog moeten. Absoluut een combinatie van bancair en risicokapitaal dus. Ik denk zelf inderdaad ook aan een maximum van 20%-30% met "externe" aandeelhouders.

 

dan kijk je middels fictief uurtarief wat de toegevoegde waarde is van je partners, en er blijft een percentage aandelenkapitaal voor hun over.

 

Ik ga dit eens uitrekenen. Ook voor mezelf. Ik ben benieuwd of ik met deze bedragen en inbreng uitkomt op de 51% aandelen die ik koste wat kost in eigen hand wil houden :-)

 

Bedankt! Hier kan ik zeker iets mee.

 

Marc

 

Link naar reactie
  • 0

Ok!

 

We hebben in m'n team gepraat over hoeveelheden uren. Ik ga fulltime in mijn bedrijf stappen, dus 1 FTE. De anderen parttime. Twee gaan 16 uur per week voor me werken. De andere twee 8 uur per week. Ik heb het aantal te werken uren berekend per persoon (inclusief mezelf) per jaar over de eerste 6 jaar.

 

Ik heb een hoger salaris dan de rest, dus ik heb de FTE per persoon (in mijn geval 1, de andere 0,4 en 0,2) vermenigvuldigd met het fulltime jaarsalaris. Dit voor elk van de 6 jaren.

 

Hierbij heb ik ook de initiele inleg in geld in het bedrijf in het eerste jaar meegeteld. Ik ga er voor 25.000 euro in. De rest met 5.000 euro. Totaal kwam ik uit van een bijdrage van mezelf van circa 370.000 euro en 85.000 resp. 45.000 euro voor mijn participanten. De informal stond op dit moment nog op een totale bijdrage van 0 euro. Ik heb een bedrag neergezet dat overeenkomt met 20% van het totaal. Dit bleek 153.000 euro te zijn.

 

Daarna de heleboel opgeteld en op basis daarvan de percentages van inbreng per persoon berekend. Allemaal in Excell natuurlijk :-)

 

Is dit te volgen of spreek ik in raadselen? :)

 

Groeten!

Marc

Link naar reactie
  • 0

De issues en parameters....

 

Ik zou onderscheid willen maken in het betalen van salaris en het belonen in de vorm van aandelen. Ik heb nu gerekend met de volle mep salaris die mijn participanten zouden kunnen ontvangen in 6 jaar. Het bijbehorende percentage van het eigendom als beloning krijgen wil dus zeggen geen salaris in die 6 jaren, maar alleen de aandelen. Parameters zijn dus wat mij betreft de hoogte van het salaris en de omvang van de beloning in aandelen. Een paricipant kan dus kiezen binnen de twee uitersten van enerzijds 100% betaald werken en geen aandelen en anderzijds 100% gratis werken en volle percentage aandelen. Of denk ik nu te zwart wit?

 

De inbreng van mijn eigen vermogen is niet echt een parameter, want meer dan 25.000 heb ik niet :-\ Ik zit met die inbreng al op mijn maximum eigen inleg. Als ik deze hetzelfde hou, zou ik hooguit kunnen vragen om mijn participanten minder te laten inleggen. Maar dit bedrag is niet zo schokkend van invloed op het totaal van 6 jaar salaris.

 

Als ik heel zwart wit denk wil ik het liefste 100% eigenaar blijven van mijn bedrijf. Ik ben immers initiator en ik ben de enige die in voorkomend geval bereid is om met privevermogen (lees: huis) garant te staan voor een deel van de benodigde lening. Dit doe ik overigens in mijn rol als bestuurder en niet in mijn rol als eigenaar van het bedrijf. Mijn personal holding is immers groot aandeelhouder. Ik loop dus behoorlijk wat risico. Daartegenover staat dat mijn participanten niet dit risico kunnen en willen lopen. Dit vind ik op zich prima, maar dit betekent dus ook dat ik niet bereid ben om ze een groot aandeel (eigendom) van "mijn" bedrijf wil "geven". Dan betaal ik ze liever een normaal salaris om het zuiver te houden. Anderzijds zijn zij mijn duurste krachten en kan ik exploitatiekosten behoorlijk drukken door hun salaris te verkleinen en een gedeelte in aandelen te belonen (geen aandelenopties overigens!). Ik vind zowel normaal salaris als het berekende percentage aandelen dubbelop.

 

Zijn er nog meer parameters of issues die ik over het hoofd zie?

 

Groeten!

Marc

Link naar reactie
  • 0

degenen die zodirect parttime tegen salaris komen werken, en dan ook nog aandelen willen, eten wel van twee walletjes. ze lopen feitelijk NUL risico aangezien ze gewoon salaris krijgen.

 

Daarnaast loop jij driedubbel risico, jij stort 25k kapitaal, jij werkt full-time, jij hebt privé vermogen als lening/onderpand in het risico betrokken.

 

Hier liggen dus voldoende argumenten om hun aandeel substantieel te verkleinen.

 

Overigens, je zegt dat je hun nodig hebt voor de opbouw van je bedrijf. Hoe voorkom je dat ze niet over een jaar of twee jaar weggaan? Is de continuteit van jouw bedrijf dan niet in gevaar?

 

Voldoende te puzzelen dus.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Helder. Continuiteit.... dat is de reden dat ik ze wil laten participeren. Maar goed.... een aandeel in het bedrijf wil niet zeggen dan ze niet kunnen weggaan. En als ze weggan zijn ze nogsteeds gedeeltelijk aandeelhouder in mijn bedrijf. Uitkopen is alleen maar duurder. Het klinkt als: betaal ze gewoon parttime en niks participeren. Maar is zoiets vast te leggen in contracten? Dat als ze hun dienstverband verbreken, dat ze verplicht zijn hun aandelen te koop aan te bieden?

 

Groeten!

Marc

Link naar reactie
  • 0

Waarom, als ze weggaan niet gewoon aandeelhouder laten blijven? Kun je ze nog eens advies vragen, hebben ze belang bij.

 

Een idee wat ik wel eens ben tegengekomen, is: op het moment dat julle samen starten, wordt de waarde van 't bedrijf bepaald volgen bepaalde, van te voren vastgestelde criteria. Op 't moment dat iemand weggaat, koopt de BV de aandelen terug tegen de dan vast te stellen criteria. Of de overblijvende partners kopen die aandelen in dezelfde verhouding als zij dan hebben, over van de vertrekkende partner. Kunst is om die criteria zo helder mogelijk te maken, bijvoorbeeld een combinatie van omzet en winst van de afgelopen periode. En geen 'onmeetbare' criteria op te nemen.

 

Het lijkt mij dat je dit contractueel mag vastleggen. Maar ik ben geen bedrijfsjurist.

 

Succes, ToC

 

Helder. Continuiteit.... dat is de reden dat ik ze wil laten participeren. Maar goed.... een aandeel in het bedrijf wil niet zeggen dan ze niet kunnen weggaan. En als ze weggan zijn ze nogsteeds gedeeltelijk aandeelhouder in mijn bedrijf. Uitkopen is alleen maar duurder. Het klinkt als: betaal ze gewoon parttime en niks participeren. Maar is zoiets vast te leggen in contracten? Dat als ze hun dienstverband verbreken, dat ze verplicht zijn hun aandelen te koop aan te bieden?

 

Groeten!

Marc

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.