• 0

coöperatie probleem HELP AUB

Beste forum toppers, Ik zit met een probleem. Ik wil een stichting omzetten in een coöperatie. Nu is dit op zich niet het probleem waar ik tegen aan loop. Mijn situatie is namelijk als volgt. Samen met iemand anders hebben we iemand bereid gevonden om te investeren in ons product ( een zogenaamde durfinvesteerder) echter stelt deze persoon als eis dat hij voor 51 procent eigenaar wordt. Dit vinden we geen probleem echter willen we wel zelf het zeggenschap behouden binnen de coöperatie. Als ik alle literatuur er op na sla kom ik niet verder dan dat je bepaalde leden wel meer stemrecht kan geven waardoor wij wel zelf de controle blijven hebben echter zie ik geen enkele constructie om toch zelf de regie te behouden enerzijds en anderzijds onze durfinvesteerder 51 procent eigenaar te maken. Ik weet dat het met een b.v makkelijk te realiseren is met stemrechtloze aandelen maar hij staat erop dat we een coöperatie op gaan zetten. Heeft iemand een idee of het überhaupt mogelijk is 51 procent eigenaar maar toch niet alle zeggenschap te hebben??? Ik hoop dat iemand zijn expertise mij kan helpen in deze complexe situatie? Alvast erg bedankt. Mvg tobias

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja om het eindwoord te krijgen maar is er niet een manier om hem dan toch het eindwoord te geven maar dat wij het zeggenschap hebben in het functioneren van de Coöperatie bijvoorbeeld doordat wij de ledenraad zijn want de ledenraad is het hoogste orgaan binnen een coop??

Link naar reactie
  • 0

Beste Tobias1984,

 

Je kan bij een cooperatie dat helemaal vrij regelen, zelfs veel beter als bij een BV. Je moet eerst definieren wat je onder eigenaar verstaat. In de praktijk houdt dit een verdeling van stemrecht en winstrecht in. Een cooperatie kent geen aandelen, maar je kan bepaalde rechten statutair vastleggen. Zo zijn er bijvoorbeeld cooperaties waarin is bepaald dat bepaalde leden gezamelijk 51% stemrecht hebben, terwijl het winstaandeel voor alle leden gelijk zijn. De leden noem je dan bijvoorbeeld A en B-leden.

 

Nadeel is wel dat niet alle notarissen bekend zijn met deze materie.

 

Succes,

 

Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

De oplossing van Ido is heel vernuftig.

 

Alleen, zoals Frank al zegt, de investeerder wil niet voor niets 51%.

Als jullie dat via een truc gaan omzeilen betwijfel ik of de investeerder er wel zijn geld in wil stoppen.

 

Ik heb geen idee om welke bedragen het gaat maar mijn advies is altijd; Neem een tweede hypotheek, een bijbaan, leen van vrienden en familie en zorg dat je het eerste jaar door komt. Als je dan een beetje tractie hebt, zal de investeerder graag willen meedoen, zelfs als het een minderheidsaandeel is.

 

 

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Tja, 51%

Ik zou de columns van Ties van der Laan eens lezen, en de diverse topics waar Nils de Witte zich uitlaat over aandelenverhoudingen.

 

51% betekent dat de investeerder jullie gaat vertellen hoe jullie de onderneming moeten runnen.

En hoe denk je dat jou dat afgaat, het is toch immers jouw onderneming?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.