• 0

je recht halen op de werkvloer

Agressie op de werkvloer, discriminatie en slechts 1/3 van de medewerkers die hun baas geschikt vindt. Onlangs was Novell Nederland nog in het nieuws waarbij een nieuw regime alle ethische regels van Novell international aan de laars lapte. Het feit dat Novell een book of ethics had heeft nog enkele medewerkers en een enkele klokkenluider kunnen redden, velen voor hun kozen het hazepad voor het terreurregime.

 

De werkvloer lijkt nogal rechteloos en wellicht heeft dat te maken dat het not done is om juridische stappen te ondernemen in een werksituatie. Zou het niet zinnig zijn om een arbeidsrechtbank in te stellen om zo een cultuuromslag te krijgen dat je recht overal geldt? Dit in samenhang met een culturele omslag waarbij zowel collega's vrij kunnen getuigen en diegeen die succesvol een zaak afsluit te boek staat als assertief en niet als zijnde besmet. Nog steeds raken klokkenluiders uit de minne, ook al hebben ze een rechtvaardige zaak. Dit lijkt sterk voor te komen uit een bizarre cultuur waarin stelen wordt afgedaan als 'dat is niet goed' maar klikken 'is het ergste'.

 

Ik vraag mij af of er in Nederland weleens rechtszaken gevoerd worden tegen meerderen in bedrijven (of overheidswezen) die losstaan van de bekende fraudezaken of aan te vechten ontslag. Ik denk dan aan:

- smaad op de werkvloer

- per expres meegeven van onjuiste instructies of informatie achterhouden

- een meerdere of medewerker die bedrijfsgoederen meeneemt mee naar huis

- het niet respecteren van vrijheid van meningsuiting

 

Ik kan me voorstellen dat een werknemer weleens heeft gedreigd met een rechtszaak en een bedrijf de zaak afkoopt omdat het nogal wat imagoschade of enorme spanningen op de werkvloer oplevert. Een werknemer in casu zal het niet snel doen omdat diegene ook een besmet imago krijgt ivm aanname bij een andere werkgever. Gevolg: rechteloosheid op de werkvloer waar de gemiddelde werknemer toch een aanzienlijk deel van zijn tijd slijt. Denk ook eens aan alle gezondheidsschade veroorzaakt door de spanningen (Wao kosten) van de voortdurende rechteloosheid. Een heldere rechtsgang waar we cultureel anders mee om moeten gaan - in de VS is rechtsgang veel normaler - zou op lange termijn een boel verhelpen.

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het was vannacht laat, maar volgens mij begrijp ik waar je heen wil, but correct me if I am wrong.

 

Een procedure beginnen tegen de baas (om wat voor reden dan ook) terwijl de werknemer normaal zijn dienstverband uitoefent is bijzonder lastig. Veel werkgevers onderkennen dat ook en stellen gedragsdcodes en vertrouwenspersonen in. Met deze middelen wordt getracht een invulling te geven aan een goed werkgeverschap. Veelal leidt dit wel tot overplaatsingen of onrust, maar dat zit in de cultuur ingebakken. Klikken hoort niet, en die ongeschreven regel vormt ook gelijk de bottle-neck van het hele probleem. Eerlijk gezegd geloof ik niet dat je een cultuuromslag kunt bereiken met zoiets formeels als een "arbeidsrechtbank".

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Agressie op de werkvloer, discriminatie en slechts 1/3 van de medewerkers die hun baas geschikt vindt. Onlangs was Novell Nederland nog in het nieuws waarbij een nieuw regime alle ethische regels van Novell international aan de laars lapte. Het feit dat Novell een book of ethics had heeft nog enkele medewerkers en een enkele klokkenluider kunnen redden, velen voor hun kozen het hazepad voor het terreurregime.

 

De werkvloer lijkt nogal rechteloos en wellicht heeft dat te maken dat het not done is om juridische stappen te ondernemen in een werksituatie. Zou het niet zinnig zijn om een arbeidsrechtbank in te stellen om zo een cultuuromslag te krijgen dat je recht overal geldt? Dit in samenhang met een culturele omslag waarbij zowel collega's vrij kunnen getuigen en diegeen die succesvol een zaak afsluit te boek staat als assertief en niet als zijnde besmet. Nog steeds raken klokkenluiders uit de minne, ook al hebben ze een rechtvaardige zaak. Dit lijkt sterk voor te komen uit een bizarre cultuur waarin stelen wordt afgedaan als 'dat is niet goed' maar klikken 'is het ergste'.

 

Vrij kunnen getuigen ?

Iedereen weet dat hem dat door het management niet in dank wordt afgenomen, einde carriere kansen, dit kan zelfs vervelend zijn voor een nieuwe baan.

Meneer Bos was directeur, kijk eens hoe hij beloont word voor het melden van misstanden.

We hebben hier een cultuur van onverschilligheid (niet te verwarren met tolerantie), waarom zou iemand zijn mond opendoen ?

 

Ik vraag mij af of er in Nederland weleens rechtszaken gevoerd worden tegen meerderen in bedrijven (of overheidswezen) die losstaan van de bekende fraudezaken of aan te vechten ontslag. Ik denk dan aan:

- smaad op de werkvloer

- per expres meegeven van onjuiste instructies of informatie achterhouden

- een meerdere of medewerker die bedrijfsgoederen meeneemt mee naar huis

- het niet respecteren van vrijheid van meningsuiting

 

Dergelijke rechtzaken komen af en toe wel voor, en wel om beroerdere zaken dan de voorbeelden die jij geeft, zo'n rechtzaak heeft alleen maar verliezers :-[

 

Ik kan me voorstellen dat een werknemer weleens heeft gedreigd met een rechtszaak en een bedrijf de zaak afkoopt omdat het nogal wat imagoschade of enorme spanningen op de werkvloer oplevert. Een werknemer in casu zal het niet snel doen omdat diegene ook een besmet imago krijgt ivm aanname bij een andere werkgever. Gevolg: rechteloosheid op de werkvloer waar de gemiddelde werknemer toch een aanzienlijk deel van zijn tijd slijt. Denk ook eens aan alle gezondheidsschade veroorzaakt door de spanningen (Wao kosten) van de voortdurende rechteloosheid. Een heldere rechtsgang waar we cultureel anders mee om moeten gaan - in de VS is rechtsgang veel normaler - zou op lange termijn een boel verhelpen.

 

Zolang klokkeluiders niet op één of andere manier beschermt kunnen worden, zal dit op een enkeling na weinig gebeuren.

 

Ik denk dat dit soort zaken meer voorkomt dan algemeen aangenomen word.

 

Een aantal jaren terug heb ik ook in een dergelijke situatie klem gezeten, met uiteindelijke ziekte tot gevolg.

De afwegingen waar ik tegenaan liep hebben mij uiteindelijk doen besluiten de verantwoordelijk te laten waar deze hoort, namelijk bij de directie van een ziekenhuis. Ik heb het gemeld, en daarmee uit.

Ik had naar de krant kunnen gaan, dat was de nekslag geweest voor dat ziekenhuis dat nu weer wat opkrabbelt.

Tot op de dag van vandaag speelt het nog wel eens door mijn hoofd,

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je post op dit forum niet veel bijval zal krijgen...het zijn hier voornamelijk ondernemers...en die vinden het wel prima zo.... ;)

 

Dan ben ik verkeerd begrepen. Een eenvoudiger rechtsgang in arbeidszaken zorgt ervoor dat het bedrijf 'zuiver' blijft. Geef de ondernemers maar de kost die een psychopaat in dienst hebben die de directie om de tuin leidt en zijn onderdanen als vazallen behandelt. Juist voor beide partijen is het nuttig dat een eenvoudige rechtsgang een einde kan maken aan een voor het bedrijf ongunstige situatuie

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 69 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.